نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است

به گزارش مجله بای بلاگ، سید عباس حسینی نیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت وگو با خبرنگاران ، با بیان اینکه با اصل برگزاری نمایشگاه اینترنتی کتاب موافقم، بیان نمود: با برگزاری این نمایشگاه موافقم؛ البته به شرط آنکه برنامه ریزی برای این اقدام خیلی با دقت اجرا شده و همه جوانب امر دیده شده باشد.

نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است

وی ادامه داد: این اقدام یک اقدام ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از همه ظرفیت های موجود در حوزه نشر و فضای دیجیتالی استفاده کرده و تجربیات موجود را به کار بندد.

حسینی نیک با اشاره به موضوعاتی که در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اهمیت دارد، گفت: در کنار مزیت هایی که نمایشگاه اینترنتی کتاب می تواند داشته باشد، دغدغه هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این خصوص تجربیاتی دارد، تاکید کرد: پرتال نشر دانشگاهی موسوم به پند (pandpub.ir) با مشارکت حدود 100 ناشر فعال دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی راه اندازی شده و بیش از 70 هزار عنوان کتاب دانشگاهی در این سامانه قابل عرضه است.

به گفته حسینی نیک، در این پرتال، اطلاعات کتاب ها توسط ناشران آن ها به روزرسانی شده و اکنون مهمترین و جامع ترین بانک اطلاعاتی کتاب های دانشگاهی در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجمن برای رعایت نکات اصولی در این سامانه توضیح داد: دغدغه های اختلال در چرخه فروش کتاب، نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران و تخلفات احتمالی برای اختصاص یارانه کتاب از جمله مواردی است که در انجمن به دقت مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه آمادگی لازم برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

حسینی نیک همچنین با بیان اینکه کتاب نیز مانند موسیقی و فیلم از جمله پدیده هایی است که قابلیت عرضه در فضای دیجیتالی نیز دارد، افزود: امروز فضای دیجیتالی که به اصطلاح مجازی گفته می شود، جزئی از واقعیت های زندگی بشر امروز است و حتی بالاتر از آن، امکانات و خدماتی وجود دارند که فقط در فضای دیجیتالی امکان وقوع دارند.

وی در این زمینه مثال زد: اقداماتی مانند انجام محاسبات دقیق سازه برج های بلند مرتبه یا کنترل و هدایت هواپیما و موشک و در حوزه کتاب، طراحی های جلد و متون کتاب های نفیس که این موارد اگرچه امروز برای ما امری عادی محسوب می شود ولی در گذشته جزو آرزوهای بشر بوده و سال ها برای ایجاد آن تلاش کرده است.

حسینی نیک با طرح این موضوع که عرضه کتاب کاغذی و فیزیکی در فضای دیجیتالی کمترین سطح نوآوری و ابتدایی ترین روشی است که ناشران و فروشندگان کتاب باید به آن توجه داشته و لوازم آن را فراهم کنند، گفت: امروز در شرایط کرونایی به سادگی می توان به اهمیت این موضوع پی برد و شاهد هستیم ناشران و کتاب فروشانی که قبل از این شرایط، دارای سایت و فروشگاه اینترنتی بوده اند، آسیب کمتری متوجه آن ها شده است.

وی یادآور شد: در دنیای پیشرفته امروز عرضه کتاب های الکترونیکی اعم از فروش همه متن یا قسمتی از آن و همچنین اجاره آن چه به صورت زمانی و چه به میزان استفاده توانسته است مرزها و محدودیت های زمانی و مکانی را درنوردیده و پیوستگی بدون فاصله ایجاد کند.

حسینی نیک با بیان اینکه سالها است بانک های اطلاعاتی با قابلیت های جستجوی موضوعی و فرآوری اطلاعات موجود خود مزیّت های قابل قبولی را برای دانشمندان، متخصصان و دانشجویان ایجاد کرده اند، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و کتاب های عمومی و کودک و نوجوان نیز تکنولوژی های جدید توانسته اند با ایجاد تحول و نوآوری های جدید، برای مخاطبان این حوزه، جذابیّت های لازم را ایجاد کنند و انتظار این است که جامعه نشر ما بتواند نیازهای امروز جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور را برآورده سازد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3452

به "نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید