هشداری که تمدن های باستانی در خصوص هوش مصنوعی به ما دادند!

به گزارش مجله بای بلاگ، مفهوم هوش مصنوعی قرن ها پیش به وسیله فیلسوفان یونانی، با افسانه هایی درباره تالو و پاندورا که به هرج و مرج و ویرانی اشاره دارد، تئوری سازی شد. به نظر می رسد این داستان های هشدارآمیز، در خصوص موجودات مصنوعی می تواند بر تفکر امروز ما تاثیر بگذارد.

هشداری که تمدن های باستانی در خصوص هوش مصنوعی به ما دادند!

اندیشمندان باستانی در خصوص رواج ساخته های مصنوعی مانند هوش مصنوعی امروزی و احتمال هرج و مرج هشدار داده اند، اما این نگرانی تا چه حد درست است؟ امروزه ردپای هوش مصنوعی (AI) را می توان در اغلب فناوری های روز مشاهده کرد و برای مثال، دستیار های مجازی مانند سیری، الکسا و دستیار گوگل که از این تکنولوژی استفاده می نمایند، امروزه مورد احتیاج میلیون ها کاربر هستند.

در این میان، فناوری اتوپایلوت تسلا نیز این پتانسیل را دارد تا فلسفه رانندگی را با استفاده از این تکنولوژی برای همیشه تغییر دهد و آی بی ام نیز از آن برای ارائه راه چاره های کلان داده برای شرکت ها استفاده می نماید.

این ها تنها نمونه هایی از کاربرد های هوش مصنوعی در دنیای امروز هستند. امروزه برنامه های کاربردی مفید این حوزه، در طیف گسترده ای از صنایع به کار گرفته می شوند. با این حال، هوش مصنوعی در کنار مزایای عمده، می تواند موقعیتی برای سوءاستفاده را نیز فراهم کند.

شرکت Zenfolio، از طراحان وب سایت که در زمینه اشتراک گذاری عکس نیز فعالیت دارد، اخیرا فناوری را معرفی نموده که از هوش مصنوعی برای یاری به عکاسان در انتخاب برترین عکس ها از بین هزاران نمونه ای که ثبت می گردد، استفاده می نماید.

فناوری پیشرفته تشخیص تصویر آن ها فوق العاده قدرتمند است و می تواند به طرز قابل توجهی موجب افزایش بهره وری در کار عکاسان گردد. این شرکت در حین آنالیز برترین راه چاره برای ارائه هوش مصنوعی به جامعه عکاسی، به بحث های جذابی در خصوص مسئولیت کلی و تعهدات خود پرداخت.

هوش مصنوعی: مفهومی باستانی، واقعیتی مدرن

مفهوم هوش مصنوعی قرن ها پیش به وسیله فیلسوفان یونانی، با افسانه هایی درباره تالو و پاندورا که به هرج و مرج و ویرانی اشاره دارد، تئوری سازی شد. به نظر می رسد این داستان های هشدارآمیز، در خصوص موجودات مصنوعی می تواند بر تفکر امروز ما تاثیر بگذارد.

در حالی که یونانیان باستان بدون شک با ماهیت ابتدایی گفتمان فلسفی در Zenfolio سرگرم می شدند، مزیتی که این شرکت ارائه نموده، بحث هایی نه صرفا بر اساس تعمق نظری، بلکه بر مبنای پیاده سازی واقعی است.

هوش مصنوعی امروزه برخلاف پیش بینی یونانیان باستانی، به کارایی، دقت و بهره وری یاری می نماید. این فناوری به نحوی تکامل یافته تا توانایی پردازش زبان، تشخیص نوری و تعامل انسانی را به همراه داشته باشد. با این حال، جنبه هایی مثبت و منفی وجود دارند که باید در خصوص استقرار مسئولانه هوش مصنوعی در نظر گرفت.

کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی

صنعت عکاسی به لطف دوربین های دیجیتال و برترین ویرایشگر های عکس، به طور تصاعدی در حال رشد است. بنابراین، عکاسان باید در فرآیند وقت گیر یافتن برترین تصاویر از میان هزاران عکس، کارآمدتر و سازنده تر عمل نمایند. در این میان، هوش مصنوعی می تواند حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل نموده و عملکرد های خاصی را انجام دهد و با یادگیری از انسان، سریع تر و دقیق تر عمل می نماید.

از آنجاکه هر عکاس سبک منحصر به فرد خود را دارد و برای معین کردن کار، به چشم خلاق خود متکی است، مهم است مدلی ایجاد کنید که در آن هوش مصنوعی بتواند در یک کار معین یاری نموده و در عین حال کنترل خلاقانه نهایی را به دست عکاس بسپارد.

چالش اصلی در بسیاری از انواع هوش مصنوعی، سوگیری ذاتی آن، به خصوص در فناوری تشخیص چهره است. بعضی از مدل های هوش مصنوعی سوگیری را از مجموعه داده هایی که بر اساس آن ها آموزش دیده اند به ارث می برند؛ بنابراین ممکن است قضاوت های اجتماعی را تقویت یا تشدید نمایند. این امر به علت عدم تنوع در مجموعه آموزشی برای مدل ها رخ می دهد.

داده های متنوع از سوی دیگر، می توانند به کاهش مشکلاتی که منجر به سوگیری در سیستم می شوند، یاری نمایند. با این حال مجموعه های داده هم چنان برای جلوگیری از خطاها، به فیلتر احتیاج دارند.

اطلاعات شخصی مرتبط با عکس

ما قبلا چنین کاربرد بحث برانگیزی را از فناوری تشخیص چهره دیده ایم. در اوایل امسال، یک استارت آپ مستقر در نیویورک به علت جمع آوری میلیارد ها تصویر از چهره افراد و اطلاعات شخصی از فیس بوک، لینکدین و سایر وب سایت ها، به وسیله مقامات اروپایی، به پرداخت ده ها میلیون دلار جریمه محکوم شد.

این مجموعه قصد داشت از این تصاویر برای آموزش نرم افزار تشخیص چهره برای شناسایی افراد بر اساس اسکن صورت استفاده کند.

این شرکت اقدامات خود را با بیان اینکه فناوری آن برای استفاده به وسیله سازمان های مجری قانون در راه مبارزه با جرم و جنایت طراحی شده است، توجیه کرد. با این حال، شرکت های دیگری نیز وجود دارند که وب سایت های آن ها به هر کسی اجازه می دهد هر عکسی را برای شناسایی موضوع، آپلود نمایند.

فناوری تشخیص چهره، بدون شک ابزاری قدرتمند برای عکاسان و مشتریان خود است تا به راحتی عکس های یک فرد خاص را گروه بندی و مشاهده نمایند. برای مثال، این یکی از ویژگی های برنامه Google Photos است. با این حال، برای دستیابی به این نتایج، احتیاجی به مرتبط کردن یک کسب و کار اطلاعات شناسایی شخصی (PII) با تصویر نیست.

در رویداد های عکاسی که هزاران تصویر فراوری می شوند، با مجموعه ای از سوژه های مشابه که در بسیاری از عکس ها ظاهر می شوند، استفاده از فناوری تشخیص چهره برای یافتن یک شخص خاص، احتیاجی به دانستن برنامه در خصوص آن شخص، به جز ویژگی های منحصر به فرد او ندارد.

هنگامی که تمام عکس های یک فرد به وسیله هوش مصنوعی انتخاب شد، سپس می تواند هر تصویر را بر اساس مجموعه ای از معیار های رتبه بندی شده از نظر اهمیت، رتبه بندی کند. به عنوان مثال، می توان به واضح ترین تصویر، شادترین چهره، چشمان باز یا بسته اشاره نمود.

با نگهداری مجموعه اولیه عکس ها در رایانه عکاس، این فناوری را می توان به روش های بسیار مفیدی به کار گرفت، بی آنکه سوژه عکس، در خطر قرارگیری مدل های هوش مصنوعی برای شناسایی دقیق تر آن ها از گروه بزرگی از تصاویر خصوصی باشد.

برای مثال، اگر عکاس زیرمجموعه ای از برترین عکس ها را به وسیله سرویس های ذخیره سازی Zenfolio با مشتری خود به اشتراک بگذارد، گالری با رمز عبور محافظت می گردد و تنظیمات پیشرفته برای عکاس، به منظور فعال یا غیرفعال کردن ویژگی های چهره برای گالری هر مشتری ارائه می گردد.

استقرار هوش مصنوعی با استفاده از هوشمندی متفکران باستان

توانمندسازی عکاسان حرفه ای با دسترسی ارزان به هوش مصنوعی پیشرفته، یک ابتکار بسیار نو است. بدین منظور، تیم توسعه دهنده این فناوری در Zenfolio در به کار به گیری راه چاره های خود، محتاط، متفکر و شاید تا حدی فلسفی عمل نموده اند. این فناوری پیشرفته حاصل تقریبا دو دهه تجربه در ایمن سازی تصاویر و ویدیو و همکاری با برترین ارائه دهندگان تکنولوژی امنیتی است.

از آنجاکه همیشه این احتمال وجود دارد که شرایط به روش های غیرمنتظره تغییر کند، رویکرد این شرکت اطمینان از این اصل است که کاربرد های منفی هوش مصنوعی را فعال ننموده و به توسعه آن نیز یاری نخواهد کرد. شاید فیلسوفان یونان باستان اگر امروز زنده بودند، تعجب می کردند که چگونه تالو بشر را به توسعه فناوری هوش مصنوعی تسلا راهنمایی نموده است.

امروزه اگر همه شرکت ها وقت خود را صرف تامل در تاثیرات اخلاقی خلاقیت های خود نمایند، شاید بتوانیم نگرانی های کهنه خود در خصوص توسعه هوش مصنوعی را از بین ببریم. با این حال، همانطور که داگلاس آدامز، فیلسوف معاصر می گوید، یک اشتباه رایجی که مردم در حین کوشش برای طراحی یک چیز کاملا بی اشتباه مرتکب می شوند، دست کم گرفتن نبوغ احمق ها است.

منبع: گجت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8851

به "هشداری که تمدن های باستانی در خصوص هوش مصنوعی به ما دادند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشداری که تمدن های باستانی در خصوص هوش مصنوعی به ما دادند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید