پیشنهاد کتاب بی حد و مرز - مغزتان را بهبود دهید، همه چیز را سریع تر یاد بگیرید و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید - جیم کوییک

به گزارش مجله بای بلاگ، ارزشمندترین موهبت ما انسان ها، مغزمان است. مغزمان به ما توانایی می دهد یاد بگیریم، عشق بورزیم، بیندیشیم، خلق کنیم و طعم لذت را بچشیم. مغز ما دروازه ای به احساساتمان است، به ظرفیتمان برای تجربه زندگی به عمیق ترین شکل ممکن، به توانایی مان برای دستیابی به درکی پایدار و ماندگار از صمیمیت. مغزمان به ما توان نوآوری و رشد و انجام کارهای مختلف را می دهد.

پیشنهاد کتاب بی حد و مرز - مغزتان را بهبود دهید، همه چیز را سریع تر یاد بگیرید و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید - جیم کوییک

با این حال، تعداد کمی از ما می دانیم که با استفاده از چند روش عملی می توانیم مغزمان را ارتقا بدهیم و بر توانایی یادگیری خود بیفزاییم. بیشترمان آگاه هستیم که با ورزش و رژیم غذایی مناسب می توانیم سلامت قلبمان را بهبود بدهیم، اما بسکمک از ما نمی دانیم که می توانیم مغزمان را هم تا حد زیادی بهبود بدهیم و به این صورت زندگی خود را نیز بهتر کنیم.

متأسفانه جهانی ما، محیطی سالم برای مغزمان نیست. پیش از آنکه جیم کوییک نقشه راه بی حد و مرزشدن را به دستمان بدهد، چهار خائنی را معرفی می کند که توانایی فکر کردن، تمرکز، یادگیری، رشد و انسان بودن را تهدید می کنند.

اولین خائن، سیل اطلاعات دیجیتالی است؛ جریان بیپایان اطلاعات در جهانی که زمانمان محدود و انتظارات از ما غیرمنصفانه است، منجر به دستپاچگی و اضطراب و بیخوابی می شود. در داده ها و سرعت بالای تغییرات دست و پا می زنیم و به دنبال راهکارها و ابزارهایی هستیم که کمی از کارایی و عملکرد و آرامش ذهنی خود را پس بگیریم.

خائن دوم، حواس پرتی دیجیتالی است؛ فوران لذت لحظه ای دوپامین دیجیتالی، جایگزین توانایی مان برای حفظ توجه لازم برای روابط عمیق، یادگیری عمیق یا کار عمیق می شود. اخیرا در سخنرانی ای کنار یکی از دوستانم نشسته بودم و متوجه شدم در چند دقیقه، چندین بار به تلفن همراهش نگاه کرد. از او خواستم تلفنش را به من بدهد و برنامه زمان صفحه نمایش را باز کردم؛ آن روز بیش از هزار بار صفحه گوشی اش را روشن کرده بود و در یک روز هزار اعلان داشت، پیام های متنی، اعلان های رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و هشدارهای اخبار، مهم هستند اما ممکن است تمرکز ما را از بین ببرند و عادتمان بدهند از آنچه در لحظه از همه مهم تر است غافل شویم.

خائن بعدی، فراموشی دیجیتالی است؛ حافظه، ماهیچه ای است که اجازه می دهیم ضعیف شود. بودن ابررایانه در جیبتان مزایایی دارد و مانند دوچرخهای برقی، جذاب و ساده است اما بدنتان را قوی نمی کند. بر اساس تحقیقات اجرا شده درباره فراموشی، هرچه ظرفیت ما برای یادگیری بیشتر باشد و هرچه بیشتر تمرین های ذهنی انجام بدهیم، خطر فراموشی کمتر خواهد بود. ما در بسکمک از مواقع، حافظه مان را به ضرر خودمان برون سپاری می کنیم.

آخرین خائنی که به مغزمان صدمه می زند، استنتاج دیجیتالی است؛ در جهانی که اطلاعات به وفور در دسترس هستند، بیراه نیست که بگوییم کمی در استفاده از این اطلاعات زیاده روی کرده ایم. ما حتی به نقطه ای رسیده ایم که اجازه می دهیم فناوری به جای ما بخش زیادی از تفکر و استدلال را انجام بدهد. در فضای مجازی، دیگران نتیجه گیری های بسکمک می کنند که ما هم به مرور مجبور می شویم توانایی نتیجه گیری خود را کنار بگذاریم و از آن ها پیروی کنیم. هیچ گاه اجازه نمی دهیم فردی دیگر به جای ما فکر کند، اما به راحتی این اجازه را به دستگاه ها می دهیم.

گویی این خائنان دیجیتالی با همدستی هم توجه، تمرکز، یادگیری و از همه مهم تر توانایی تفکر واقعی را از ما می دزدند؛ وضوح ذهنی ما را از بین می برند که در نهایت به خستگی ذهنی، حواس پرتی، ناتوانی در یادگیری آسان و نارضایتی منجر می شود. پیشرفت فناوری در این دوران، هم می تواند به ما کمک کند و هم برایمان آسیب زا باشد؛ البته نحوه استفاده فعلی ما از فناوری در جامعه، نتیجه ای نخواهد داشت جز بیماری مسری بار فکری بیش از حد، فراموشی، حواس پرتی و وابستگی. تازه اینها شروع ماجرا هستند.

هشدار این کتاب، بسیار به موقع است. ما در جهانی فناوری متولد شده ایم و هیچ چیز مهم تر از سلامت و کارایی مغزمان نیست، مغزی که همه چیز زندگی مان را کنترل می کند. یادگرفتن تفکیک داده ها و ابداع روش ها و مهارت های جدید برای رشد در جهانی پریشان که دریای متلاطم اطلاعات است، برای بقا در قرن بیست ویکم ضروری است. توانایی یادگرفتن سریع تر و آسان تر موجب می شود هر چیز دیگری در زندگی ممکن شود و این یعنی بهترین زمان است که مغزتان را هم مانند بدنتان پرورش بدهید. همان طور که به بدنی سالم نیاز دارید، به مغزی انعطاف پذیر و قدرتمند و پرانرژی هم نیاز دارید. شغل جیم همین است؛ او مربی خصوصی ورزش دادن مغز است.

این چهار خائن فقط نمونه ای از محدودیت هایی هستند که در این کتاب غلبه بر آن ها را خواهید آموخت. همان طور که جیم می گوید، راز داشتن زندگی استثنایی، نامحدود کردن ذهنتان است. او با استفاده از مدل بی حد و مرز خود، راز تحول فردی را فاش کرده است.

اگر سعی دارید در هر زمینه ای به هدفی به خصوص برسید، ابتدا باید بپرسید: محدودیت کجاست؟

به احتمال زیاد در ذهنیت، انگیزه یا روش های خود محدودیت دارید. پس دلیل هیچ کدام از ناتوانی ها، کمبود یا قصوری شخصی نیست و برخلاف آنچه معمولا اعتقاد داریم، موانع پیش پایمان محکم نشده اند. ما کنترل کامل داریم و هر زمانی می توانیم بر موانع غلبه کنیم.

اگر ذهنیتمان با تمایلات و اهدافمان هم راستا نباشد، هرگز به آن ها دست نخواهیم یافت. شناسایی باورها، داستان ها و اعتقادات قلبی، گرایش ها و فرضیه های محدود کننده درباره خودتان و آنچه برایتان شدنی به نظر می رسد، ضروری است. بررسی و کنکاش و نابود کردن این باورها، اولین قدم در راه رسیدن به ذهنیتی بدون هرگونه محدودیت است.

راز دوم داشتن زندگی بی حد و مرز، انگیزه است. جیم، سه عنصر اصلی را در مبحث انگیزه تعیین می کند. عنصر اول، هدفتان و دلیل اهمیت داشتنش است. من دوست دارم هنگام سالمندی، شرایط جسمانی خوبی داشته باشم پس خودم را متعهد کرده ام که وزنه بلند کنم و قدرتمندتر بشوم، هرچند این کار را دوست ندارم؛هدف، جانشین ناراحتی می شود.

عنصر اصلی دوم، توانایی انجام کار دلخواهتان است. برای انجام این کار، انرژی لازم دارید و انرژی را باید مدیریت کرد. شناخت طبع انسان، برای دستیابی به هدفتان ضروری است مثلا خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده، ورزش کردن، مدیریت استرس، خواب مناسب، مهارتهای ارتباطی و ایجاد روابط سالم (و حذف روابط ناسالم). در نهایت، وظایف باید مراحلی کوچک و شدنی باشند که به موفقیت منجر شوند. یک دندان را با نخ دندان تمیز کنید، یک صفحه کتاب بخوانید، یک بار درازونشست انجام دهید، یک دقیقه مراقبه کنید؛ تمام اینها به افزایش اعتماد به نفس و موفقیت های بزرگتر منجر می شوند.

عنصر اصلی نهایی برای بیحدومرزشدن، به کارگیری روش صحیح است. به ما ابزارهای قرن نوزدهم و بیستم را برای فعالیت در قرن بیست و یکم داده اند. این کتاب، | پنج روش اساسی را به ما می آموزد که برای دستیابی به خواسته هایمان به کار بگیریم تمرکز، مطالعه، بهبود حافظه، تندخوانی، تفکر انتقادی. استفاده از این فناوری های یادگیری به روزشده، ما را قادر می سازد ذهنیت و انگیزه خود را مهار کنیم و با صرف انرژی کمتر و اثربخشی بیشتر، به رؤیاهایمان برسیم.

جیم، با محدودیت ها غریبه نیست. پس از آسیبی که در کودکی به سرش وارد شد، تمرکز و توجه و توانایی یادگیری اش دچار اختلال شدند؛ معلمی بی عاطفه به او اشاره کرده و گفته بود: پسری که مغزش درست کار نکنه، این طوریه. جیم تمام عمرش را صرف یادگیری غلبه بر این ناتوانی و تبدیل این چالش ها به ابرقدرت یادگیری کرد. مغز همگی ما، کم یا زیاد دچار مشکلاتی است. کتاب بیحد و مرز، نسخه ای برای درمان مغزهای آسیب دیده، بازنویسی باورهای محدود کننده و به روزرسانی زندگی مان است. آموختن یادگیری صحیح، ابرقدرت نهایی است، ابرقدرتی که تمام مهارت ها و توانایی های دیگر را ممکن می کند؛ آموزش این موضوع به شما، هدف اصلی نگارش این کتاب است.

جیم کوییک در کتاب پی حدومرز، برای این کار نقشه راه ارائه می کند. اکثرمان با ابزارهای لازم بزرگ نشده ایم اما جیم سخاوتمندانه هر آنچه را آموخته، در این کتاب با ما به اشتراک گذاشته است. جیم سه دهه از عمر خود را خیلی جدی صرف کار کردن با مردم مختلف در دوره های مختلف زندگی کرده است؛ کارکردن با دانش آموزان، معلمان، مشاهیر، کارگران ساختمانی، سیاستمداران، کارآفرینان و دانشمندان. وی در برخی از سیستم های بسیار پیشرفته آموزشی در سرتاسر جهان، کار کرده و با کمک آن ها به مربیان و ناظران و دانش آموزان آموزش داده است. آموزه های وی واقعا نتیجه بخش هستند و می توانیم از آن ها بهره ببریم.

نابغه شدن هیچ معجونی ندارد؛ برای رسیدن به آن باید فرآیندی را طی کنید که در صفحه های این کتاب خواهید یافت. در واقع بیحدو مرز طرحی برای به روزرسانی مغز شماست که نه تنها یاد بگیرید سریع تر و بهتر و اثربخش تر بیاموزید، بلکه مغز فیزیکی خود را با تغذیه، مکمل ها، ورزش، مراقبه، خواب و از این قبیل، بهبود دهید و رشد سلول های مغزی جدید و ارتباط میان آن ها را افزایش دهید.

جیم سه کتاب را در یک کتاب در اختیار شما می گذارد. اگر ذهنیت و انگیزه و روش های کنونی، شما را برای دستیابی به رؤیاهایتان محدود کرده اند، از کتاب بی حد و مرز بهره بگیرید که راهنمای داشتن مغزی بهتر و باهوش تر و فوق العاده و به تبع آن، آینده ای زیباتر است. پس از خواندن این کتاب، یادگیری و زندگی تان متحول خواهد شد.

مقدمه دکتر مارک هایمن بر این کتاب

رئیس دپارتمان راهبرد و نوآوری در مرکز پزشکی کلینیک کلیولند نویسنده 12 کتاب پرفروش نیویورک تایمز

کتاب بی حد و مرز

مغزتان را بهبود دهید، همه چیز را سریع تر یاد بگیرید، و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید

نویسنده: جیم کوییک

مترجم: پگاه فرهنگ مهر

انتشارات میلکان

تعداد صفحات: 303صفحه

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4793

به "پیشنهاد کتاب بی حد و مرز - مغزتان را بهبود دهید، همه چیز را سریع تر یاد بگیرید و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید - جیم کوییک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد کتاب بی حد و مرز - مغزتان را بهبود دهید، همه چیز را سریع تر یاد بگیرید و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید - جیم کوییک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید