پیگیری حقوقی ماجرای مرگ هوشنگ میرزایی

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - بابک بهداد، مستندسازی که از دوستان نزدیک زنده یاد هوشنگ میرزایی است، تاکید کرد که ماجرای درگذشت او را به لحاظ حقوقی پیگیری می کند.

پیگیری حقوقی ماجرای مرگ هوشنگ میرزایی

او در مصاحبه با ایسنا، با توضیح این نکته که هوشنگ میرزایی به دلیل برگزاری کارگاه آموزشی در 5 شهر مختلف، به کرونا مبتلا شده و از جهان رفته است، اضافه کرد: این مساله را به لحاظ حقوقی پیگیری می کنم که چرا نهاد برگزارکننده این کارگاه، هوشنگ میرزایی را در چنین شرایط پرخطری قرار داده است.

بهداد، هوشنگ میرزایی را یکی از مستندسازان خوب کشور دانست که فیلم هایی درخور توجه ساخت و جوایز داخلی و خارجی معتبری دریافت کرد.

او با اشاره به شرایط سخت ساخت فیلم مستند در دوران کرونایی ادامه داد: در این مقطع، مستندسازان در معرض خطرات جدی هستند. از سوی دیگر نداشتن بیمه بیکاری سبب می شود بسیاری از آنان برای کسب درآمد، به خطرات مختلف تن بدهند و همه اینها شرایط سختی را پیش روی ما قرار داده است.

این مستندساز افزود: یکی از مهم ترین کارهایی که انجمن مستندسازان در دستور کار خود قرار داده، پیگیری حقوق ایام بیکاری و مسائل معیشتی است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

بهداد با تاکید بر ضرورت حمایت از مستندسازان اضافه کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر نهادهای مرتبط توقع می رود در مقاطع سخت، حمایت های بیشتری از مستندسازان داشته باشند. مدت هاست خواستار راه اندازی صندوق حمایت از مستندسازان هستیم ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است درحالیکه در یک سال گذشته که جهان درگیر کرونا شد، بسیاری از کشورها از هنرمندان خود حمایت کردند.

او با ابراز تاسف فراوان از درگذشت هوشنگ میرزایی یادآوری کرد: اولین روزهایی که در بیمارستان بستری شده بود، هنوز می توانست صحبت تلفنی داشته باشد و در یکی از مکالمه هایمان گفت که به خاطر پول، کارگاه آموزشی برگزار کرده که بعد از آن دچار کرونا شده است.

بهداد اضافه کرد: او ناچار شد این کارگاه آموزشی را در 5 شهر و آن هم به صورت حضوری برگزار کند. این موضوع بسیار جای سوال دارد که چرا نهاد برگزار کننده این کارگاه، هوشنگ میرزایی را در چنین شرایطی قرار داده و من شخصا حتما این مساله را به لحاظ حقوقی پیگیری می کنم.

او ادادمه داد: نکته تاسف انگیز دیگر این است که بعد از ابتلای آقای میرزایی به کرونا، نهاد برگزار کننده آن کارگاه هیچ گونه پیگیری درباره شرایط ایشان انجام نداد. درست است بسیاری از مستندسازان شرایط اقتصادی خوبی ندارند ولی ارایه پیشنهاد برگزاری کارگاه به صورت حضوری و آن هم در چند شهر مختلف، بسیار غیرمنطقی است.

این مستندساز با اشاره به تفاوت شرایط مستندسازی با برگزاری کارگاه آموزشی اضافه کرد: می توان یک فیلم مستند را با گروهی کم جمعیت و حتی در حد دو سه نفر ساخت ولی در کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان بیشتری حضور دارند و شرایط خطرناک تر است.

او یادآوری کرد: چندی پیش در جشنواره فیلم سلامت، فیلم های زیادی درباره کرونا نمایش داده شد همه این فیلم ها را مستندسازان می سازند. آنان با ساخت این آثار می کوشند به مردم آگاهی بدهند به همین دلیل لازم است از سوی وزارت ارشاد و دیگر متولیان، مورد حمایت قرار بگیرند.

بهداد با اشاره به اینکه تعدادی واکسن کرونا وارد کشور شده، ابراز امیدواری کرد بخشی از این واکسن ها برای اقشاری مانند مستندسازان که در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، در نظر گرفته شود.

او توضیح داد: امیدوارم وزارت ارشاد به جای برگزاری جشنواره هایی که هیچ خروجی مثبتی ندارد یا حمایت از ساخت فیلم های پرهزینه ای که فاقد هرگونه ارزش هنری است، صندوق حمایت از مستندسازان را راه اندازی کند و در برابر سلامت جسم و روح این قشر احساس مسئولیت داشته باشد ولی ظاهرا چون دوستان، حقوق ماهیانه خود را دریافت می کنند، از حال مستندسازانی که بسیاری از آنان همچون دیگر مستندسازان جهان به صورت آزاد کار می کنند، خبر ندارند.

بهداد در سرانجام ابراز امیدواری کرد وزارت ارشاد به جای شعار دادن و ایجاد محدودیت، بیش از پیش در برابر هنرمندان احساس تعهد و مسئولیت داشته باشد.

هوشنگ میرزایی، در آخرین پستی که در صفحه شخصی اش منتشر کرده، نوشته است که به دلیل شرایط اقتصادی سختی که در آن قرار گرفته، ناچار شده کارگاهی آموزش را در 5 شهر مختلف به صورت حضوری برگزار کند و در همین کارگاه ها به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این مستندساز که متولد سال 1350 بود، امروز، پنجشنبه 21 اسفند ماه در پی ابتلا به کرونا درگذشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6561

به "پیگیری حقوقی ماجرای مرگ هوشنگ میرزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری حقوقی ماجرای مرگ هوشنگ میرزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید