چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان مشخص می کنیم؟

به گزارش مجله بای بلاگ، نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه نمی توانیم برای همه صنوف یکسان مشخص مزد کنیم، گفت: اگر می خواهیم کارگران زندگی نمایند و از حداقل ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با رفاه نسبی و برطرف دغدغه های زندگی همراه باشد.

چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان مشخص می کنیم؟

ابوالفضل اشرف منصوری در گفت وگو با خبرنگاران، درباره منطقه ای کردن دستمزد کارگران گفت: کسانی که به دنبال مزد منطقه ای هستند این نکته را درنظر بگیرند که اگر برای هر منطقه مزد جداگانه هم تعیین گردد، هزینه و قیمت مایحتاج اولیه با منطقه ای شدن دستمزد ارزان نمی گردد.

وی با اشاره به تعیین مزد منطقه ای در بعضی کشورهای جهان گفت: آنها حداقل ها را پذیرفته و رعایت نموده اند و پس از آن به مزد منطقه ای روی آورده اند. ما معتقدیم شأن و کرامت نیروی انسانی، کارگر و کارفرما نمی شناسد و هر تصمیمی که در خصوص کارگران گرفته می گردد باید صندلی و حرمت و کرامت آنها حفظ گردد و بعد از آن در خصوص اینکه چه چیزی به صلاح است یا نیست تصمیم بگیریم.

این مقام ارشد کارگری ادامه داد:متاسفانه می خواهیم همه چیز را در قالب شورای عالی کار دنبال کنیم در صورتی که می توانیم مزد منطقه ای را وارد تصمیم گیری های صنفی کنیم و به انجمن های صنفی بها بدهیم و از نظرات و تجربیاتشان در این زمینه استفاده کنیم.

برای همه صنوف یکسان دستمزد تعیین نکنیم!

اشرف منصوی شرح داد: درحال حاضر صنف جوشکار داریم که شرایط کارشان سخت و زیان آور است. صنف نانوا و آشپز هم داریم که هر کدام شرایط کارشان تعیین است ولی برای همه این صنوف دستمزد یک میلیون و 530 هزار تومانی تعیین می کنیم و آن کسی که کارش سخت و سخت است و کسی که کارش آسان است یکسان حقوق می گیرند در صورتی که هر کدام از صنوف می توانند جداگانه قیمت گذاری نمایند و آن را به شورای عالی کار ببرند و مصوب نمایند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران توضیح داد: معتقدم برای مباحثی مثل حقوق و دستمزد، شکایات کارگری و کارفرمایی و سخت و زیان آور بودن کار، سازمانهای کوچک مردم نهاد می توانند ورود نمایند و آن را به شورای عالی کار ببرند و به شکل سه جانبه آنالیز نمایند.

وی با اشاره به رقم هزینه سبد معیشت کارگران در سال گذشته گفت: اگر می خواهیم کارگران زندگی نمایند و از حداقل ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با درنظر دریافت رفاه نسبی و برطرف دغدغه های زندگی باشد.

به گزارش خبرنگاران، اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته، هزینه سبد معیشت کارگران را سه میلیون و 760 هزار تومان تعیین کرد. علیرغم اعلام این رقم، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال جاری یک میلیون و 517 هزار تومان تصویب شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 618

به "چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان مشخص می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان مشخص می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید