گردشگری در دسترس اثری کاربردی برای افراد دارای معلولیت

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، نویسنده کتاب گردشگری در دسترس که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه اصفهان و خود نیز دارای معلولیت است، اثر خود را بر اساس شعارهای ذهنی و سانتی مانتالیستی درباره معلولان، ننوشته است؛ بلکه نشان داده که مسائل افراد دارای معلولیت را با تمام وجود درک می نماید.

گردشگری در دسترس اثری کاربردی برای افراد دارای معلولیت

عنوان فرعی کتاب سازگاری شهری برای دنیاگردان دارای معلولیت و سالمندان است و عباسی در این کتاب در چهار فصل به آنالیز تسهیل دنیاگردی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان پرداخته است.

علی عباسی در مقدمه کتاب می نویسد: در این کتاب کوشش شده تا چشم اندازی جامع از دنیاگردیِ در دسترس در اختیار سیاستگذاران، متولیان و فعالان بخش خصوصی و پژوهشگران حوزه دنیاگردی قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: دنیاگردی در دسترس از منظر توسعه اجتماعی کشور نیز اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که موجب می گردد مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و سالمندان در این حوزه افزایش یابد.

عبارت دنیاگردیِ در دسترس (Accessible Tourism) یا دنیاگردی برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال 2009 توسط دیکسون و دارسی مطرح شد. این شاخه از دنیاگردی علاوه بر دنیاگردان معلول، نابینا، ناشنوا، افراد دارای اختلالات گفتاری و کم بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می نمایند، فراهم می نماید. در سال های اخیر تعاریف متعددی از دنیاگردی در دسترس ارائه شد. دنیاگردی در دسترس را فرایند توانمندسازی معلولان و سالمندان بر اساس اصول برابری از طریق ارائه خدمات، محیط و محصولات دنیاگردی تعریف نموده اند.

در تعریفی دیگر، دنیاگردی در دسترس عبارت است از طراحی مقاصد دنیاگردی، اطلاعات و محصولات به طوری که متناسب با برطرف احتیاجهای افراد با دسترسی های خاص باشد. در تعریفی حتی دنیاگردانی که زبان انگلیسی نمی دانند نیز جزو دنیاگردان در دسترس و افراد با احتیاجهای خاص به شمار می فرایند.

یکی از راه های نوین افزایش تعداد دنیاگرد که طی 10 سال گذشته مورد توجه بسیاری از کشورهای پیروز در عرصه دنیاگردی قرار گرفته، توجه به دنیاگردی در دسترس برای افراد دارای معلولیت و سالمندانی است که به نوعی با انواع ناتوانایی های جسمی و حرکتی روبرو هستند.

فصل نخست کتاب دنیاگردی در دسترس به آنالیز مفاهیم و تاریخچه موضوعی و مواردی مانند طراحی های دنیای، مدل پزشکی، دنیاگردی برای همه و حتی تعریف معلولیت می پردازد.

در فصل دوم، کتاب به حقوق افراد دارای معلولیت، قوانین و مقررات دسترس پذیری شهرها در سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان دنیای دنیاگردی و حتی کشورهایی مانند اسپانیا و ... می پردازد.

در فصل سوم کتاب، شباهت ها و تقاوت های دنیاگردی در دسترس اصفهان و کوالالامپور و بارسلون آنالیز می گردد. در این بخش همچنین برنامه عملیاتی کوالالامپور برای در دسترس بودن این شهر برای دنیاگردان دارای معلولیت و سالمندان آنالیز و از اهمیت بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل دنیاگردی گفته می گردد.

دیدگاه کاتالونیای 2020 برای دنیاگردی معتبر، راهکارهای هیات سلطنتی اسپانیا برای دنیاگردی افراد دارای معلولیت و راهبردهای شهر اصفهان نیز از دیگر موضوعات آنالیز شده در این بخش است.

فصل چهارم دنیاگردی در دسترس به طور خاص اصفهان و مساله دنیاگردی در دسترس را مورد آنالیز قرار داده و به اصفهان می پردازد. به نوشته علی عباسی شهر اصفهان که یکی از شهرهای مهم فرهنگی و تاریخی دنیا اسلام است و هرساله بازدیدنماینده های فراوانی را به خود می بیند، احتیاج فراوانی به آنالیز ها و کتاب هایی در این موضوع برای آنالیز شرایط دنیاگردان دارد. علاوه بر دنیاگردان خارجی، دنیاگردان داخلی نیز سهم قابل توجهی از صنعت دنیاگردی اصفهان را به خود اختصاص داده اند و با وجود افزایش تعداد دنیاگردان داخلی و خارجی وارد شده، به گفته بسیاری از فعالان حوزه دنیاگردی، اصفهان می تواند تعداد بسیار بیشتری دنیاگرد داخلی و خارجی را جذب کند.

از بخش های جالب کتاب، مقایسه هدفمند قوانین و اقدامات صورت گرفته برای افراد دارای معلولیت در اصفهان و بارسلون به عنوان بهترین شهر برای دنیاگردی در دسترس و کوالالامپور است.

کتاب دنیاگردی در دسترس یا سازگاری شهری برای دنیاگردان دارای معلولیت و سالمندان را انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و تفریحی شهرداری اصفهان با قیمت 35 هزار تومان منتشر نموده است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7512

به "گردشگری در دسترس اثری کاربردی برای افراد دارای معلولیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در دسترس اثری کاربردی برای افراد دارای معلولیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید