10 مرحله برای ساخت رزومه حرفه ای

به گزارش مجله بای بلاگ، معمولا برای تمام افراد ساخت رزومه ای مجذوب کننده و از نظر بصری گیرا می تواند چالش برانگیز باشد. اما داشتن استراتژی و چند نکته می تواند به شما یاری کند تا از رزومه خود به اسم ویترینی مجذوب کننده از سابقه شغلی و مهارت های خود بهره ببرید. اینکه بدانید از چه نکته ای در کجا بهره ببرید و اطلاعات را در چه بخش هایی از رزومه قرار دهید، به شما بسیار یاری می نماید. در این مقاله، ما 10 مرحله عملی برای ساختن رزومه را توضیح می دهیم که می تواند به کارفرمایان نشان دهد که شما برای موقعیت شغلی آنها مناسب ترین فرد هستید.

10 مرحله برای ساخت رزومه حرفه ای

چگونه رزومه خود را بسازیم؟

برای ساختن رزومه و خصوصا ساخت رزومه آنلاین می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهید
  • حتما در رزومه خلاصه ای از خودتان و هدفی که دارید قرار دهید
  • سابقه کاری خود را به رزومه اضافه کنید
  • تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را بیان کنید
  • فهرستی از مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی را اضافه کنید
  • دستاوردها و جوایز خود را توضیح دهید
  • از قالب تجاری و سنگین بهره ببرید
  • در رزومه از کلمات کلیدی موجود در توضیح شغلی بهره ببرید
  • نمونه های مختلف را مرور کنید
  • یک الگو برای رزومه خود انتخاب کنید

1. اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهید

اولین مورد در رزومه شما باید نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما باشد. بعلاوه اطلاعات تماس اضافه را هم در نظر داشته باشید و ذکر کنید تا راه های ارتباطی با شما بسیار گسترده گردد و کارفرمایان برای تماس با شما کار سختی پیش رو نداشته باشند. برای مثال، می توانید آدرس شبکه اجتماعی شغلی، آدرس وب سایت و یا آدرس نمونه کارهای آنلاین خود را وارد کنید. بعلاوه می توانید آدرس پستی خود را هم وارد کنید. بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند برای کاهش زمان و هزینه جابجایی، کارمندان محلی را استخدام نمایند.

  1. در رزومه خلاصه ای از خودتان و هدفی که دارید قرار دهید

از آنجایی که کارفرمایان ممکن است فقط مدت کوتاهی را صرف آنالیز رزومه شما نمایند، شما می توانید با یک توضیحات کوتاه در ابتدای رزومه، ویژگی های مثبت خود را به طور مختصر نشان دهید. این جملات باید به طور خلاصه ویژگی هایی را نشان دهد که ثابت نماینده این باشد که شما برترین شخص برای آن موقعیت شغلی هستید و در عین حال شخصیت مجذوب کننده و حرفه ای را که شما دارید را، نمایان نمایند.

در این بیانیه کوتاه، شما باید مختصری از تجربه کاری خود هم بیان کنید. سعی کنید که سراغ تجربیاتی بروید که بیشتر برای کارفرمای مورد نظر مجذوب کننده است و با توضیح شغلی هم همخوانی دارد.

برای داشتن رزومه حرفه ای، باید مهارت ها و صلاحیت های خود را به طور مختصر نشان دهید و این موارد به طور خاص به موقعیت شغلی ارتباط داشته باشد. اما توجه داشته باشید که صرف بیان اینها نمی تواند قانع نماینده باشد و شما باید آنها را با علت های قابل مقدار گیری برجسته کنید.

3. سابقه کاری خود را به رزومه اضافه کنید

بخش تجربه و سابقه کاری رزومه شما باید فهرستی از آخرین مشاغلی باشد که داشتید و ترجیحا مرتبط به موقعیت شغلی باشد. بعلاوه نحوه توصیف شما هم باید بسیار تأثیرگذار باشد. بعضی از اطلاعاتی که در این بخش ارائه می دهید، مانند اسم شغلی، محل شرکت و تاریخ استخدام و توضیحات کاملی درباره سابقه شغلی شما هستند. جایی که در رزومه می توانید خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید، همین توضیح شغلی های سابق شما است.

در هر موقعیت شغلی، باید مسئولیت های قبلی خود، دستاوردهای قابل توجه و آنچه به دست آوردید را توضیح دهید. همان طور که در بخش خلاصه هم اسم کردیم، هم در خصوص مسئولیت ها و هم در خصوص دستاوردهای خود قاطع باشید و بر مواردی که به شغل آینده شما مربوط می گردد، حتما اشاره کنید. به جای اینکه بگویید من مسئول یکی از تیم های شرکت X بودم، از آنچه در زمان رهبری تیم به دست آوردید صحبت کنید و دستاورد خود را برجسته کنید.

مقدار تجربه کاری شما می تواند اثر مستقیمی روی گرفتن شغل داشته باشد. به اسم مثال، اگر در پی اولین شغل خود هستید، مطمئنا سابقه چندانی ندارید، اما می توانید با کارآموزی رزومه خود را در این بخش قوی تر کنید.

4. تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را بیان کنید

بسیاری از مشاغل هستند که به تحصیلات وابسته هستند و بعضی کارفرمایان هم به تحصیلات اهمیت می دهند. در رزومه ابتدا بالاترین سطح تحصیلات تکمیل شده خود را ذکر کنید، سپس مدارک بعدی را ذکر کنید. در این بخش حتی می توانید به گواهینامه ها و مدارک خارج از دانشگاه خود هم اشاره کنید. هنگام وارد کردن مدرکی که در حال تکمیل آن هستید، تاریخ آغاز را تعیین کنید و انتها آن را هم وارد کنید.

اگر در دبیرستان هستید یا تازه فارغ التحصیل شده اید، این اطلاعات را درج کنید. اگر مدرک دانشگاهی را به انتها رسانده اید، احتیاجی به درج اطلاعاتی در خصوص دبیرستان نیست. علاوه بر فهرست کردن مدارک تحصیلی، اطلاعاتی در خصوص افتخارات یا جوایز دانشگاهی را هم در رزومه وارد کنید.

5. فهرستی از مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی را اضافه کنید

در انتها رزومه خود، باید بخشی را برای مهارت های مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر قرار دهید و این موارد می توانند مجذوب کنندهیت شما برای استخدام را بیشتر نمایند. این بخش به خوبی در رزومه سازهای آنلاین وجود دارد و به راحتی می توانید در این رزومه سازها این مهارت ها را برجسته کنید. هنگام وارد کردن مهارت های خود، سراغ مهارت های سخت و نرم که مرتبط با موقعیت شغلی است، هم بروید. مهارت های نرم ممکن است توانایی هایی مانند ارتباط یا رهبری باشند، در حالی که مهارت های سخت می توانند توانایی برنامه نویسی یا دانش فنی باشند. برای تقویت رزومه خود، می توانید مقدار استعداد خود را هم در بخش مهارت ها اضافه کنید. به اسم مثال، اگر تجزیه و تحلیل داده را به اسم یک مهارت اضافه می کنید، می توانید آن را با دسته بندی کردن ماهر و سطح میانه قابل درک تر کنید.

6. دستاوردها و جوایز خود را توضیح دهید

اگر بتوانید ثابت کنید که توانایی های شما آزمایش شده هستند و با وجود چالش ها به پیروزیت رسیده اید، می توانید کارفرمایان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهید. با درج بخش کوتاهی در رزومه که دستاوردها و جوایز را تعیین می نماید، می توانید بر پیروزیت های خود تأکید کنید. شاید شما سه بار در کار قبلی خود کارمند ماه شده باشید، یا شاید جایزه ای را برای فروش بیشتر در تیم دریافت نموده باشید. این جوایز می تواند شما را از سایر نامزدها با تجربه مشابه متمایز کند.

7. از قالب تجاری و سنگین بهره ببرید

قالب رزومه می تواند کارفرما را به درستی هدایت کند و اطلاعات مورد احتیاج را به سرعت به او انتقال دهد. مانند هر سند بازاریابی دیگری، رزومه و قالب آن باید انتظارات مخاطبان شما را برآورده کند. به اسم مثال، بیشتر کارفرمایان انتظار دارند که رزومه شما تک صفحه ای باشد.

بعلاوه یک قالب حرفه ای رزومه، فونت حرفه ای و قابل قبول دارد. شما باید از یک فونت خوانا بهره ببرید و بعلاوه قالب بندی محتوا را هم تمیز نگه دارید. به یاد داشته باشید که بخش اول رزومه شما همان جایی است که کارفرمایان بیشترین تمرکز را روی آن می گذارند و به طور تعیین چشم معمولا این نقاط را ابتدا اسکن می نماید.

8. در رزومه از کلمات کلیدی موجود در توضیح شغلی بهره ببرید

در رزومه خود از کلماتی بهره ببرید که مستقیماً به موقعیت شغلی که در آن درخواست می کنید، مربوط می گردد. به آنالیز توضیح شغلی و کلمات کلیدی آن بپردازید و آنها را در رزومه خود بگنجانید. به اسم مثال، در صورت احتیاج موقعیت شغلی به مدیریت زمان و مهارت در آن، می توانید مدیریت زمان را در بخش مهارت ها و سابقه کاری رزومه خود ذکر کنید. استفاده از کلمات کلیدی می تواند به شما در برقراری ارتباط مستقیم با مدیر استخدام یاری کند و به احتمال زیاد آنها بقیه رزومه را کاربردی می دانند و آن را مطالعه می نمایند.

9. نمونه های مختلف را مرور کنید

آنالیز سایر رزومه های پیروز می تواند به شما در آشنایی با قالب، زبان و بخش های رزومه حرفه ای یاری کند. هنگام جستجوی نمونه رزومه، دو روش متفاوت را در پیش بگیرید. ابتدا، به نمونه ها نگاه کنید تا ویژگی های کلی را که بیشتر رزومه ها به طور مشترک دارند، مانند قالب و بخش های استاندارد را بیاموزید. سپس، نمونه رزومه ها را در زمینه خاص خود بیابید. این مثال ها ممکن است دارای بخش هایی باشد که در رزومه های نرمال و متداول وجود نداشته باشد، یا ممکن است از زبان خاصی استفاده نمایند.

10.از یک رزومه ساز آنلاین بهره ببرید

در حالی که می توانید از رزومه های موجود در اینترنت الهام بگیرید و مانند آنها بسازید، اما بعلاوه می توانید سراغ رزومه سازهای آنلاین بروید و بر اساس الگوی استاندارد آنها رزومه خود را تدوین کنید. این رزومه سازها به شما این امکان را می دهند که دیگر احتیاجی به بخش بندی نداشته باشید و تمام اطلاعات را در بخش های تعیین شده قرار دهید.

سخن انتهای

رزومه سند بازاریابی شما است و شما باید در نوشتن آن نهایت دقت را به کار بگیرید تا بتوانید دل کارشناسان استخدام و بعلاوه کارفرمایان را به دست بیاورید. این ده مورد به شما یاری می نماید که رزومه ای حرفه ای و بعلاوه استاندارد داشته باشید و از آن برای موقعیت های شغلی مختلف با پیروزیت بهره ببرید.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: یک پزشک
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8447

به "10 مرحله برای ساخت رزومه حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مرحله برای ساخت رزومه حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید