3 نشانه عجیب که نشان می دهند تنها فرد باهوش در محل کار خود هستید و البته دردسرهایش را هم باید تحمل کنید!

به گزارش مجله بای بلاگ، یکی از مسائل اصلی در محیط کار، اصلاً به خود کار مربوط نمی گردد. بلکه چالش اصلی تعامل با همکاران است.

3 نشانه عجیب که نشان می دهند تنها فرد باهوش در محل کار خود هستید و البته دردسرهایش را هم باید تحمل کنید!

مهم است که مهربان و محبت آمیز باشید، اما نه آنقدر که ضعیف به نظر برسید. ارتباط مستقیم ارزشمند است، اما اگر خیلی مستقیم باشید، ممکن است به عنوان فردی زورگو شناخته شوید.

کاترینا اِسکو (Katarina Esko)، مربی حرفه ای، مشاهده نموده که چگونه هوش بالا بر تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد، به خصوص وقتی تنها فرد باهوش در محل کار باشید.

در اینجا سه نشانه عجیب که نشان می دهد شما تنها فرد باهوش در محل کار خود هستید را آنالیز می کنیم:

1. همواره احساس می کنید که شما را دست انداخته اند

اِسکو شرح داد که یکی از شرایط های رایج برای افراد باهوش این است که احساس می نمایند یک نوع شوخی در جریان است که آن ها از آن بی خبرند. او اشاره نمود که اولین نشانه این است که بیش از یک بار خود را در شرایطی پیدا نموده اید که احساس می کنید در برنامه دوربین مخفی (Candid Camera) هستید.

او مثالی زد: شما در حال حل یک مسئله هستید و صد در صد مطمئن هستید که راه چاره شما درست است، اما همه دیگران به یک راه چاره دیگر رسیده اند و شما به ناگاه احساس می کنید در برنامه دوربین مخفی هستید چون فکر می کنید همه شما را دست انداخته اند.

راه چاره یا جواب مسئله برای شما آنقدر واضح است که درک نمی کنید چرا دیگران آن را نمی بینند. در این شرایط، ممکن است کسی حتی شما را احمق بخواند یا به شما احساس احمق بودن بدهد، تنها به این علت کهراه چاره متفاوتی برای یک مسئله داشته اید.

داشتن هوش بالا به معنای داشتن توانایی های بالاتر در زمینه های خاصی مانند استدلال انتزاعی و تصمیم گیری است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشیم انواع مختلفی از هوش وجود دارد که فراتر از مهارت در حل مسئله هستند، مانند هوش هیجانی بالا.

در سال 1983، روانشناس هاوارد گاردنر (Howard Gardner) نظریه ای را ارائه کرد که انواع مختلفی از هوش وجود دارد: زبانی، منطقی-ریاضی، فضایی، موسیقی، بدنی-جنبشی، بین فردی، درون فردی و طبیعی.

2. جواب های متفاوتی نسبت به همکارانتان ارائه می دهید

اِسکو شرح داد که دومین نشانه عجیب این است که راه چاره ها و پاسخ های شما به طور مداوم با دیگران متفاوت باشد. این تجربه می تواند به احساس تردید در خود منجر گردد، زیرا آغاز به تعجب می کنید و از خود می پرسید: ‘چه چیزی را متوجه نمی شوم؟ آیا آنقدر احمق هستم که نمی فهمم؟ آیا اطلاعات حیاتی برای راه چاره درست را از دست داده ام؟

تردید به خود هرگز حس و حال خوبی ایجاد نمی نماید، اما راهکارهای عملی برای غلبه بر آن وجود دارد. دکتر جولی اسمیت (Julie Smith)، روانشناس، دیدگاه هایی در خصوص غلبه بر تردید در خود به اشتراک گذاشته. او شرح داد که تردید به خود اغلب به وسیله اجتناب از اظهار نظر تقویت می گردد و این اجتناب در یک چرخه منفی تکرارشونده، حس بی کفایتی را بیشتر می نماید.

بخشی از راهبرد غلبه به تردید در خود این است که این تصمیم رادیکال را بگیرید که اجازه دهید با این تردید سر کنید.

این طوری دیگر وقتی سر کلاسی در دانشگاه یا شرکت، پاسخی متفاوت یا از زاویه دید متفاوت می خواهید ارائه بدهید تردید نمی کنید و نمی گویید نکند پاسخ متفاوت من، واقعا نشانه عدم توانایی درک واضحات یا احمق بودن من باشد.

3. پردازش اطلاعات پیچیده را سریع تر از دیگران انجام می دهید

نشانه دیگر هوش بالا این است که شما اطلاعات پیچیده را بسیار سریع تر از دیگران پردازش می کنید. او گفت: ممکن است در جلسه ای باشید، مسئله ای را حل کنید و 15 دقیقه پس از آغاز جلسه احساس کنید که راه چاره برای همه واضح است، اما بقیه همچنان درباره چیزهایی صحبت می نمایند که اصلاً به راه چاره مربوط نیست.

این می تواند برای فرد باهوش احساس عمیق ناامیدی ایجاد کند، و منجر به این گردد که راه چاره را به زبان آورید، به گونه ای که همه بدانند بحث به سرانجام رسیده است.

دیگران ممکن است فکر نمایند شما عصبانی و بلد نیستید که تیمی عمل کنید. اما واقعیت این است که شما مشکل را بسیار سریع تر از دیگران پردازش و حل نموده اید.

کاترینا اِسکو معتقد است که افراد باهوش یک ویژگی مشترک دارند: آن ها واقعاً فکر نمی نمایند که باهوش هستند. او شرح داد: آن ها فکر نمی نمایند که باهوش هستند. در واقع، آن ها احساس شرمساری زیادی درباره هوش خود دارند، و به نوعی به آن ها آموزش داده شده که فکر نمایند نباید باهوش بودنشان را به رخ بکشند و آن را پهنان نمایند، یا اینکه باهوش بودن چیزی بدی است و باید از آن شرمسار بود!

اِسکو شرح داد که او به عنوان مربی به افراد باهوش یاری می نماید تا احساسات تردید و شرمساری خود را پردازش نمایند و درک نمایند که هوش یک نعمت است.

دراین موارد باید به سلامت روانی، به خصوص وقتی احساس می کنیم که در جای خود نیستیم، اولویت دهیم. شناخت خود اولین قدم برای مراقبت از خود است، که بخشی از هدف در یاری به افراد باهوش باید باشد تا در شغل خود احساس راحتی نمایند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 تیر 1403 بروزرسانی: 29 تیر 1403 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 9004

به "3 نشانه عجیب که نشان می دهند تنها فرد باهوش در محل کار خود هستید و البته دردسرهایش را هم باید تحمل کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 نشانه عجیب که نشان می دهند تنها فرد باهوش در محل کار خود هستید و البته دردسرهایش را هم باید تحمل کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید