30 نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می شود

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/قم مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: از سال 1398 با اخذ اطلاعات بیش از 12 هزار کروکی تصادف از پلیس راه بازنگری کردیم و به 30 نقطه پر تصادف نو رسیدیم که در صورت اخذ اعتبارات برای ایمن سازی این تفاط اقدام خواهیم کرد.

30 نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می شود

محمد حسن کلهری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در برنامه مردم و مسئولین با بیان اینکه هفته ملی حمل و نقل، رانندگان و راهداری از 26 آذر شروع و تا 1 دی که روز راهداری است هفته به پایان می رسد در خصوص این نامگذاری از طریق شورای فرهنگ عمومی یادآورشد:26 آذر 1362 در بحبوحه جنگ تجمع کالاهای وارداتی و اساسی در بنادر جنوبی کشور باعث شد بود بیش از 100 کشتی در بنادر در صف تخلیه قرار بگیرند و کمبود کالا در داخل کشور احساس بشود و خطر بمباران کشتی ها از طریق دشمن وجود داشت و همه این ها بحرانی برای کشور ایجاد کرده بود امام راحل در سخنرانی26 آذر فرمان جهادی صادر کردن برای تخلیه بنادر و صنف حمل و نقل به بنادر اعزام شدند در حداقل زمان بارها تخلیه و به کشور وارد شد و از سال 92 به روز حمل و نقل و رانندگان تغییر پیدا کرد.

وی اضافه کرد:1دی روز شروع نمادین راهداری زمستانی است البته معمولا راهداری زمستانی از آبانماه شروع می شود و تا امروز سه نوبت برف روبی داشتیم لذا یک دی ماه روز راهداری انتخاب شده است.

کلهری گفت: 7 راهدارخانه عملیاتی در سطح استان داریم که تعدادی فصلی هستند و در زمستان فعال می شوند برای مثال راهدارخانه نیزار و برخی دائمی هستند همچنین بیش از 140 راهدار در سطح استان داریم که به صورت شیفتی در راهدارخانه مستقر هستند و100 دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین داریم که ارائه خدمات می کنند.

وی یادآور شد: به لحاظ ماشین آلات و امکانات و نیرو انسانی شرایط خوبی داریم لذا به لحاظ امکانات اولین استان در حوزه راهداری کشور هستیم.

کلهری در خصوص شرایط ترددهای محورهای مواصلاتی استان شرح داد: استان قم یک استان خاص به لحاظ ترافیکی است و در جهت تردد 17 استان کشور قرار گرفته و سه کریدور اصلی جاده ای از این استان عبور می کند و روزانه بیش از 170 هزار خودرو از محورهای استان عبور می کنند که البته بیش از 50 درصد پلاک های غیر بومی هستند و این حجم بالای تردد استهلاک روکش جاده ها و افزایش تصادفات و تلفات جاده ای را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: استان قم 1800 کیلومتر جاده دارد و از این بین 213 کیلومتر آزادراه، 232 کیلومتر بزرگراه 154کیلومتر راه اصلی و150 کیلومتر راه فرعی و 1059کیلومتر راه روستایی داریم.

کلهری یکی از حوزه های کاری راهداری را اقدام در خصوص حذف نقاط حادثه خیز با هدف کاهش تصادفات جاده ای بیان کرد و گفت: طبق مطالعات انجام در سال 1395، 66 نقطه پر تصادف در طول محورهای مواصلاتی شناسایی شد که با پیگیری ها تا سال 1398، 50 نقطه رفع شد و 16 نقطه باقی ماند و از سال 1398 با اخذ اطلاعات بیش از 12 هزار کروکی تصادف از پلیس راه بازنگری کردیم و به 30 نقطه پر تصادف تازه رسیدیم که در صورت اخذ اعتبارات برای ایمن سازی این تفاط اقدام خواهیم کرد.

وی در خصوص پروژه های راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهار کرد: پروژه چهار خطه سلفچگان - ساوه که سال گذشته به طول 8 کیلومتر به بهره برداری رسید و با بهره برداری این پروژه سه نقطه حادثه خیز تقاطع روستا تاج خاتون و پل راه آهن حذف شد.

کلهری در ادامه تاکید کرد: احداث جاده با اداره راه و شهرسازی است و ما تحویل گیرنده راه های احداث شده و ایمن شده و مسئول نگهداری آن هستیم.

وی یکی از پروژه های مهمی که امسال به بهره برداری رسید را پل روستای خورآباد و حذف نقطه حادثه خیز در ورودی روستا خورآباد معرفی کرد و گفت: پروژه دیگر شروع عملیات پل باکسی مقابل روستای راهجرد در محور سلفچگان به اراک است، که باکس ها نصب شده و ترافیک از روی پل جاری است و آماده سازی زیر پل و جهت دسترسی در حال اجرا است.

کلهری ادامه داد: یکی از پروژه های مهم در حوزه ایمنی طرح جایگزینی نیوجرسی بتنی مفصلی در آزادراه قم تهران است و قرارداد فاز چهارم از سال گذشته منعقد شده و اواخر کار است و تا حدود کیلومتر 65 کار به اتمام می رسد.

وی اضافه کرد: اجرای روشنایی محور سلفچگان راهجرد به طول 35 کیلومتر به صورت رفت و برگشت در حال اجرا است و بیش از 70درصد کار اجرا شده است و آخر امسال تکمیل خواهد شد همچنین در حوزه بهسازی محورها در راه های اصلی و فرعی روستایی، بهسازی روکش دوباند در امام زاده شاه جمال در حال اجرا است.

کلهری با بیان اینکه ساخت و نگهداری راه های روستایی بر عهده راهداری است درحالی که در خصوص جاده های اصلی بحث نگهداری را عهده دار هستیم در خصوص جاده قمرود شرح داد: پروژه های ساخت بسیار پر هزینه است و عمده فعالیت ما برای نگهداری راه های موجود صرف می شود و نیاز است در سال های آینده پروژه ای برای جاده قمرود در نظر گرفته شود و اعتبار بگیریم اگر چه بودجه های راه های روستایی عمدتا استانی است با این وجود سعی داریم تا آخر امسال پروژه را به اتمام برسانیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت:روکش محور جعفریه به قم به طول 21 کیلومتر برآوردی انجام شد به مبلغ 20 میلیارد تومان و مجوز مناقصه اخذ شد متاسفانه پیمانکاری برنده نشد و 19 دی ماه مجدد برگزار و پیمانکار انتخاب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه متولی تقاطع پل قلعه سنگی اداره کل راه و شهرسازی است و ما در کنار این اداره قرارداریم و در تسریع راه اندازی این تقاطع کمک خواهیم کرد، بیان کرد: کارهایی که انجام دادیم نصب یک کیلومتر نیوجرسی مفصلی بتنی، ایمن سازی حاشیه جاده، انجام عملیات خاکی و شانه سازی حدود 3 کیلومتر با استفاده از امکانات اداره کل راهداری و نصب 200 مورد تابلوهای راهنمایی و رانندگی، 50 مورد نصب تابلوهای اطلاعاتی و خط کشی هم در روز بازگشایی انجام خواهد شد.

وی در خصوص طولانی شدن راه اندازی پروژه تقاطع پل قلعه سنگی با اشاره به اینکه متولی طرح اداره راه و شهر سازی است اضافه کرد: با توجه به بازدید مشترکی که از طریق کننده راه و شهر سازی و راهداری و پلیس راه انجام شد پلیس راه نواقصی را گفت از جمله یک تعداد تابلو اطلاع رسانی باید خریداری شود و مراحل نصب را انجام دهیم و راه بازگشایی خواهد شد.

کلهری یادآور شد: طرح ها و مصالح مورد استفاده استاندارد است و در قراردادهای منعقد شده پیمانکار منعقد متعهد می شود حداقل 5 سال یک روکش سالم بماند و اگر در این مدت مسئله ای پیش بیاید باید بهسازی کند در غیر اینصورت ضمانت پیمانکار صرف رفع مشکل می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: راه ارتباطی مردمی با راهداری 141 به صورت دوطرفه و 24 ساعته برقرار است.

وی در انتها به مردم توصیه کرد: در سفرهای زمستانی زنجیر چرخ همراه داشته باشند و در سفرهای برون شهری سرعت مطمئنه را رعایت کنند چرا که بیشتر تصادفات به علت اهمال انسانی و سرعت بالاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8640

به "30 نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید