آموزش پرورش زالو در منزل

به گزارش مجله بای بلاگ، انگیزه - اگر دنبال یک شغل خانگی پردرآمد هستید، ما به شما پرورش زالو را پیشنهاد می کنیم. با افزایش چشمگیر بیکاری در سطح جامعه و از سوی دیگر، پر رونق بودن طب سنتی در ایران، پرورش زالو به عنوان یک شغل خانگی مطلوب و پردرآمد محسوب می گردد. پرورش زالو در منزل به فضای زیادی احتیاج ندارد و از طرفی دیگر، سرمایه اولیه کمی برای آغاز این کار احتیاج است. پرورش زالوهای خود را می توانید در محیط داخل خانه یا فضاهای بی استفاده انجام دهید. در این مطلب قصد داریم تا نحوه پرورش زالو در منزل را به طور کامل به شما آموزش دهیم و شما را با چند و چون کار آشنا سازیم.

آموزش پرورش زالو در منزل

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

آموزش گام به گام نحوه پرورش زالو در منزل

  • همان طور که گفتیم، برای پرورش زالوی طبی در منزل خود، احتیاج به فضای چندان عظیمی ندارید. فضایی به اندازه 10 متر مربع نیز برای آغاز به این کار کفایت می نماید. گفتنی است که دوره پرورش زالوها در منزل 12 ماه است و زالوها در فصل تابستان آغاز به تکثیر و فراوری مثل می نمایند.
  • برای آغاز به کار پرورش زالو در منزل، احتیاج به یک مخزن کوچک دارید. این مخزن می تواند از بین آکواریوم، وان یا ظروف پلاستیکی عظیم انتخاب گردد و احتیاجی به تهیه مخزن مخصوص این کار نیست. به شما پیشنهاد می کنیم که ظروف پلاستیکی شفاف را به عنوان مخزن پرورش زالوها انتخاب کنید تا از این طریق بتوانید، محل زندگی زالوها و نحوه تکثیر آن ها را به طور کامل مشاهده کنید. ابعاد و اندازه مخزنی که در نظر می گیرید نیز به فضای در دسترس شما و تعداد زالوهایی که قصد پرورش آن ها را دارید، بستگی دارد. به طور متوسط می توانید به ازای هر هزار زالو، مخزنی به گنجایش پنج لیتر انتخاب کنید.
  • گفتنی است که مخزن انتخابی شما باید دارای درب باشد. مخزن درب دار، مانع از بیرون پریدن زالوها از درون آب مخزن می گردد. در صورتی که نمی توانید یک مخزن درب دار تهیه کنید، از مقداری پارچه کتان به عنوان درب بهره ببرید و اطراف پارچه را با نوار لاستیکی سفت کنید .
  • برای تکمیل مراحل پرورش زالو در منزل، شما احتیاج به تهیه خزه و جلبک برای این موجودات زنده دارید. با مراجعه به گل فروشی ها می توانید خزه ها را خریداری کنید، ولی اگر در مناطق با هوای مرطوب و گرم زندگی می کنید، با اندکی جست و جو و گشت و گذار در پای درختان می توانید خزه های مورد نظر برای پرورش زالو را بیابید. برای جلوگیری از انتقال بیماری به زالوها بهتر این است که خزه و جلبک مورد احتیاج خود را از گل فروشی ها تهیه کنید.
  • دقت داشته باشید که برای پرورش زالو در منزل، زالوهای اولیه یا لارو زالو مورد احتیاج خود را از مراکز مطمئن و پزشکی خریداری کنید. قبل از خرید از سلامت آن ها اطمینان حاصل فرمایید؛ زیرا در صورت بیمار بودن زالوها، سرمایه و تمام کوشش های شما بر باد خواهد رفت و زالوهای شما خواهند مرد.
  • به این نکته دقت داشته باشید که پیش از آغاز پرورش زالو در منزل می بایست لارو زالو را در دوره حداقل دو ساله نزد خود نگه داشت. زالو برای رسیدن به بلوغ جنسی خود به دو تا سه سال زمان احتیاج دارد.
  • در این مرحله می بایست این زالوها را به صورت زوج در یک ظرف حاوی یک لیتر آب یا استخر کم عمق و یا درون آکواریوم همراه با لایه ای از خزه در پایین به صورتی که سطح خزه و جلبک شما شیب دار باشد و یک سمت خزه شما درون آب و سمت دیگر آن از آب بیرون باشد، قرار دهید. برای فهمیدن جنسیت زالوها احتیاج به مهارت خاصی ندارید زیرا زالوها دوجنسه هستند و تنها کافی است یک جفت از آن ها را انتخاب کنید و درون ظرف حاوی خزه خود قرار دهید.
  • ذکر این نکته ضروری است که بدانید آبی که برای پرورش زالو استفاده می کنید می بایست بدون کلر باشد؛ زیرا کلر موجود در آب باعث مرگ زالوهای شما می گردد. برای این منظور می توانید از یک شبانه روز قبل، آب دارای کلر را در ظرفی قرار دهید تا کلر آن از آب خارج گردد و سپس از آن برای پرورش زالو در منزل، بهره ببرید و یا اینکه از محلول های ضد کلر که برای آب آکواریوم ها از آن استفاده می گردد، بهره ببرید.
  • دمای آب نقش پر رنگی برای پرورش زالوها دارد. ضروری است بدانید که بهترین دما برای پرورش زالو در منزل، دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. پس ضروری است از استفاده از آب هایی با دمای بیشتر یا کمتر بپرهیزید.
  • دقت داشته باشید که هر 20 روز یک بار می بایست زالوها به بهترین شکل ممکن تغذیه شوند. بهترین ماده برای تغذیه زالوها، خون پستانداران است. برای بهتر نتیجه دریافت در پرورش زالوها از خون کله پاچه گاو، برای تغذیه آن ها بهره ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که تنها خون پستانداران می تواند تغذیه مناسبی برای زالوها باشد و اگر از خون مرغ یا دیگر موجودات بهره ببرید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.
  • زالوها را برای دوره یک ماهه در کنار یکدیگر نگهداری کنید. با این کار امکان فراوری مثل را فراهم می کنید. در این دوره یک ماهه زالوها بر روی سطح آب و خزه و جلبک هایی که برای آن ها تهیه نموده اید پیله می بافند. عمل پیله بافتن می تواند تا فراوری زالوهای بچه از یک ماه تا نه ماه بسته به زمان دریافت اسپرم توسط زالوهای مادر به طول بیانجامد.
  • زالوهای بالغ به طور کلی بین 1 تا 5 پیله می بافند. در بهترین شرایط هر پیله می تواند تا 30 عدد زالو فراوری کند. ولی در شرایط عادی از هر پیله حدود 15 زالو فراوری می گردد.
  • زمان بیرون آمدن نوزادان زالو از درون این پیله ها، حدود 3 تا 5 هفته به طول می انجامد. زالوها برای رسیدن به نهایت رشد و تکامل خود و رسیدن به مصارف درمانی و طبی به زمانی حدود دو ساله احتیاجمند هستند.

نکات مهم در پرورش زالو

  • با توجه به این که زالوها زندگی گروهی دارند، ضروری است که از مبتلا شدن آنها به بیماری جلوگیری کنید. بیمار شدن هر زالو می تواند بر روی دیگر زالوها نیز تأثیر بگذارد و به یکباره تمام سرمایه شما از دست برود.
  • برای نگهداری زالو در منزل می توانید زالوها را درون گل قرار داده و آن را برای یک ماه در یخچال با دمای 7 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که پس از گذشت یک ماه، حتما باید این گل عوض گردد زیرا زالوها به دلیل پوست اندازی که دارند، به نوعی از خود و لعاب پس می دهند؛ همین لعاب باعث از بین رفتن شرایط مناسب نگهداری زالوها در بستر گل می گردد.
  • نکته بسیار مهم در پرورش زالو در منزل این است که همیشه در تمام مراحل پرورش زالو می بایست از تجربه افراد متخصص در این زمینه بهره برد. با این کار، ریسک پرورش زالو کاهش پیدا می نماید و نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
  • دقت داشته باشید که از هر زالو برای درمان یک نفر استفاده گردد؛ زیرا زالو خون را می مکد و اگر این زالو برای شخص دیگری استفاده گردد، می تواند باعث انتقال انواع بیماری ها گردد.

مصارف و بازار فروش زالوها

امروزه زالوها مصارف بسیار زیادی در سطح جامعه دارند. زالوها را برای مصارف بهداشتی و به خصوص برای تهیه لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می دهند. در طب سنتی نیز از زالو استفاده بسیار زیادی می گردد، مثلا برای درمان سردردها و درد مفاصل از زالو استفاده می نمایند. در بسیاری از موارد نیز زالو برای تهیه روغن آن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن زالو افزایش دهنده نیروی جنسی در آقایان است. از طرفی دیگر از روغن زالو برای جلوگیری از ریزش مو نیز استفاده می گردد. در حال حاضر، در کشورهای پیشرفته از زالو استفاده های بسیار زیادی می گردد. همیچنین در آنالیز خواص درمانی زالو، هر روز موارد جدیدی کشف می گردد.

بیشتر بخوانید: فواید حجامت؛ حجامت کردن چه مزایایی دارد؟

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3227

به "آموزش پرورش زالو در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش پرورش زالو در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید