اظهار نظر تازه وزیر بهداشت درباره پاییز کرونایی

به گزارش مجله بای بلاگ، وزیر بهداشت با بیان اینکه در بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم، گفت: اگر بتوانیم با آمیزه ای از آموزش های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده ها برای اینکه فرزندان شان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی آید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود که آن ها در جلسه کنکور حضور داشتند.

اظهار نظر تازه وزیر بهداشت درباره پاییز کرونایی

به گزارش ایسنا، سعید نمکی در ملاقات وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت آمده بود، گفت: اعتقاد دارم پزشکانی که به عنوان مدافعان سلامت در سرحد عاشقی به شهادت رسیدند، دست پروردگان آموزگاران صدیقی هستند که آن ها را در دوره های ابتدایی، هدایت، متوسطه و دانشگاه تربیت نموده اند.

وی ادامه داد: همیشه اعتقاد داشته ام که آموزش و پرورش، پایه گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه یافتگی حرکت می نماید یا خیر، نباید اتوبان ها، کارخانه ها و چاه های نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آن چه کسانی روی نیمکت ها نشسته اند و در آن کشور چقدر دانش آموزان روح جستجو گر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب نموده اند.

وی اضافه نمود: قطعا توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته می گردد، از اولین روز های مدرسه شکل می گیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیز ها را فرا می گیرد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایه گذاری کنیم، قوی ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آن ها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسان ها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.

نمکی اضافه نمود: خیلی از موارد زندگی را باید از روز های اول مدرسه به انسان ها آموخت. معتقدم خیلی وقت ها فقط حافظه دانش آموزان را پر می کنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصان هایی داریم. در خیلی از کشور های جهان، روز اول بچه ها را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس می برند.

وی تاکید نمود: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا شروع کند و امروز با توجه به فرزند سالاری در خانواده ها، یک دانش آموز می تواند در نظام سلامت، یک پیغام آور سلامت باشد، چون امروزه دیگر بچه ها و دانش آموزان، رستوران ها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی می نمایند.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روز های نخست اپیدمی این ویروس در کشور، گفت: در رعایت پروتکل ها، باید ها و نباید هایی که باید اجرا می شد، وزیر آموزش و پرورش، همیشه پیشگام بود و بار ها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیت های این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.

نمکی تاکید نمود: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم می توانیم از اینکه دانش آموزان از تحصیل دور می مانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مسائل ناشی از بیماری می شوند. روز های اول اگر می گفتند که بچه ها کمتر به این ویروس مبتلا می شوند، اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، بچه ها را هم ممکن است گرفتار کند.

وی توضیح داد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری می دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، کوشش کنیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: طرح هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس شروع نموده ایم که از نمونه های آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت شروع کردیم و نیت ما این بود که دندان های یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با یاری وزارت آموزش و پرورش باشیم.

نمکی با بیان اینکه طرح نماد یا نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزی یکی از طرح های مهم برای دانش آموزان است، اضافه نمود: این طرح یکی از زیباترین طرح هایی بود که در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در قالب آن، بهداشت روان دانش آموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید نماینده سلامت آن ها مانند تغذیه و چاقی را می توان پایش و مراقبت کرد.

وی گفت: امروز نگران شیوه زندگی دانش آموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را باید از مدارس شروع کنیم نه زمانی که آن ها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه می توانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانش آموزان بیاموزیم و آن را جزء لاینفکی از زندگی شان کنیم.

وزیر بهداشت اضافه نمود: امروز تعیین شده بچه ها و نوجوانانی که دچار کووید19 می شوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامه ای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به کاهش آسیب های ناشی از کووید19 در گروه دانش آموزان، یاری نموده ایم.

نمکی یادآور شد: قطعا در خصوص بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانواده ها اضطراب داشته باشند. یقینا تک تک دانش آموزان، فرزندان و نوه های ما هستند و قطعا کوشش می کنیم تا هیچ کدام از آن ها دچار مسائل خاص نشوند، اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره نموده که کشورها، افزایش بزهکاری های اجتماعی و مسائل ناشی از عدم زیستن دانش آموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مسائل زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت نمایند.

وی اضافه نمود: اگر بتوانیم با آمیزه ای از آموزش های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده ها برای اینکه فرزندان شان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی آید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود که آن ها در جلسه کنکور حضور داشتند، اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش آنالیز خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: بنظر می رسد بهتر است بجای اینکه در دانشگاه ها ظرفیتی را ایجاد کنیم که مراقبین بهداشت مدارس را تربیت کنیم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده کنیم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیرو های بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند، بلکه باید چند وجهی فعالیت نمایند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، نمکی تاکید نمود: بهداشت یک پدیده بهم پیوسته است و نمی توان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دوره های آموزشی کوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاورد های بهتری خواهیم داشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3825

به "اظهار نظر تازه وزیر بهداشت درباره پاییز کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهار نظر تازه وزیر بهداشت درباره پاییز کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید