ام دی اف با روکش ملامینه

به گزارش مجله بای بلاگ، ام دی اف از جمله فرآورده های چوب است که به صورت روکش شده مورد استفاده قرار می گیرد. این تخته فیبر در مقایسه با سایر چوب های فشرده نظیر تخته لایه و نئوپان از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فزونی برخوردار بوده و به دلیل زیبایی ایده آل و مقاومت لازم در برابر عوامل مختلف به صندلی ویژه ای در صنعت کابینت سازی دست یافته است. از ویژگی های این متریال می توان به قابلیت شکل پذیری، دانسیته یکنواخت، مقاومت در برابر ضربه، قابلیت ماشین کاری و سنباده زنی، قیمت مناسب، زیبایی، قابلیت روکش کاری، سطح صاف و یکدست اشاره کرد. در حال حاضر ام دی اف یکی از رایج ترین و پرکاربردترین متریال در ساخت کابینت، تخت خواب، کمد، میز، درب، بوفه، پارتیشن و … است. به منظور محافظت از ام دی اف در برابر رطوبت، حرارت، گرد و غبار و … از روکش های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد. روکش طبیعی به لایه ای نازک از جنس چوب گفته می گردد و روکش مصنوعی به لایه هایی از کاغذ تزئینی، لمینت، ملامینه و مواد ترموپلاستیک که به رزین آغشته می شوند اشاره دارد.

ام دی اف با روکش ملامینه

روکش طبیعی

در روکش کاری با چوب طبیعی از انواع مختلف چوب با طرح و بافت بسیار زیبا استفاده می گردد. قیمت روکش طبیعی در مقایسه با روکش مصنوعی بالاتر است، از این رو در ایران به ندرت از آن استفاده می نمایند اما در سایر کشورهای دنیا، این روکش کابینت بسیار پرکاربرد بوده و حتی در صنعت مبلمان و سرویس چوبی نیز مورد استقبال قرار می گیرد. این روکش تنها برای مواردی کاربرد دارد که در معرض حرارت و رطوبت قرار نخواهند گرفت زیرا چوب طبیعی درختان مقاومت پایینی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، حرارت، رشد حشرات و … دارد و به مرور زمان دچار آسیب شده و پوسته می زند.

روکش مصنوعی

روکش مصنوعی در مقابل روکش طبیعی مقاوم تر بوده و دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشد. این روکش از متریال های مختلف ساخته می گردد که هر کدام قابلیت های خود را داشته و دارای قیمیت متفاوت هستند. بعضی از آن ها در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند و اگر جسم داغ بر روی آن ها گذاشته گردد دچار آسیب نخواهند شد. بعضی دیگر هم در برابر رطوبت و هم حرارت بسیار بادوام بوده و می توان با خیالت راحت از محصولات روکش شده با آن ها در آشپزخانه استفاده نمود. روکش پی وی سی، اکریلیک، HPL، لترون و ملامینه از جمله این روکش ها محسوب می شوند.

روکش ملامینه چیست؟

یکی از رایج ترین روکش هایی که برای پوشش سطوح ام دی اف انتخاب می گردد روکش ملامینه است. این روکش ها از کاغذهای تزئینی آغشته به چسب ملامین فرم آلدئید تشکیل و بدون احتیاج به هیچ گونه چسب مجدد روی تخته های چوبی چسبانده میشوند. چسباندن روکش ملامینه بر روی تخته به دو صورت پرس طبقه ای باستیل کوتاه و روکش زنی پیوسته انجام میگیرد. روکش کاری با ملامینه احتیاج به سرمایه گذاری بالا دارد. بنابراین بیشتر کارخانه های فراوری نماینده ام دی اف مجهز به خط روکش ملامینه هستند و ام دی اف های خود را با آن عرضه مینمایند.

این روکش نه تنها از مقاومت بالایی برخوردار است بلکه به عنوان یک لایه تزئینی نیز به شمار می آید. قابلیت های منحصر بفرد روکش ملامینه در برابر عوامل متعدد باعث شده از آن برای ساخت مبلمان ، بدنه و درب کابینت، سرویس چوبی اتاق خواب، پارتیشن بندی، دیوارکوب، لوازم حمام و سرویس بهداشتی و … استفاده گردد. سطوحی که با ملامینه روکش می شوند کاملاً یکدست هستند و حتی لبه ها با سطح هماهنگی دارند زیرا نوار لبه چسبانی را نیز می توان از جنس ملامین ساخت.

فواید روکش ملامینه

  • این روکش در برابر نفوذ آب و جذب رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • تنوع طرح و رنگ آن بالاست و می توان طبق سلیقه و دکوراسوین داخلی نسبت به انتخاب رنگ مناسب اقدام نمود.
  • از مزایای شاخص ام دی اف با روکش ملامینه هماهنگی سطح رویه با لبه ها است.
  • مقاومت آن در برابر خط و خش، سایش و حرارت بالاست.
  • قیمت این روکش به نسبت سایر روکش ها ارزان تر است.
  • طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوها، برای روکش ملامینه وجود دارد.
  • این پوشش نه تنها ضد آب است بلکه در برابر خرد شدگی و خراش نیز مقاوم است.
  • این ماده سبک است.

معایب روکش ملامینه

  • این روکش ها شفافیت روکش های PVC و اکریلیک را ندارند و مات هستند.
  • مقاومت آنها در برابر مواد قلیایی و اسیدی بسیار پایین است.
  • تمام سطوح روکش شده با این نوع روکش یکنواخت و صاف نیستند و گاهی لبه های آنها از جنس دیگر میباشد.

نکات تکمیلی

ام دی اف، تخته ای فیبری با چگالی متوسط می باشد. یک پنل کامپوزیتی قهوه ای رنگ که در ضخامت های مختلفی وجود دارد. به طور معمول به یک روکش مقاوم در برابر رطوبت احتیاج داشته، چرا که نسبت به رطوبت بسیار حساس است، هم چنین لبه های آن خیلی محکم نیستند. از طرف دیگر، ملامین پلاستیک سختی است که معمولاً به صورت پوشش روی تخته ها استفاده می گردد.

از نظر ترکیبات آلی رزین ملامین به وسیله پلیمریزاسیون، به عنوان یک ماده پلاستیکی سخت و بادوام ساخته می گردد. این ماده در برابر گرما و آتش مقاومت زیادی از خود نشان می دهد و معمولاً روی تخته یا ام دی اف برای ایجاد سطحی صاف و یکدست، استفاده می گردد. می توان آن را در رنگ ها، الگوها، اندازه و ضخامت مختلف یافت. در کابینت، کف، پیشخوان، مبلمان و امثال این موارد می توان از ام دی اف با روکش ملاینه استفاده کرد.

به دلیل اینکه فرایندیجاد روکش ملامینه روی ام دی اف فرایندی سخت و پیچیده است، بیشتر کارخانه هایی که ام دی اف فراوری می نمایند، ام دی اف با روکش ملامینه را نیز در لیست فراوریی های خود قرار می دهند و با اینکار تنوع انواع ام دی اف فراوریی خود را نیز بالا می برند.به علت اینکه این نوع ام دی اف و روکش قابلیت و انعطاف زیادی برای ترکیب و استفاده در دکوراسیون داخلی دارند یکی از محبوب ترین ترکیبات بوده و استفاده از ام دی اف با روکش ملامینه بسیار متداول است.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 257

به "ام دی اف با روکش ملامینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ام دی اف با روکش ملامینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید