اولین تصاویر ثبت شده از تارهای کیهانی خبرنگاران

به گزارش مجله بای بلاگ، با توجه به مدل های تشکیل کهکشان و انفجار عظیم (big bang)، وجود تارهای گازی در فضا پیش بینی می گردد که این تارها، محل تشکیل کهکشان ها هستند و به آن ها تار کیهانی اطلاق می گردد اما تا به امروز تصویری از این تارها در دسترس نبوده است.

اولین تصاویر ثبت شده از تارهای کیهانی خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، با استفاده از تجهیزات MUSE1 نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، ستاره شناسان توانستند برای اولین بار تصاویری از تارهای کیهانی در نخستین سال های کهکشان ثبت نمایند.

ستاره شناسان این تلسکوپ را برای مدت بیش از 140 ساعت به سمت یک ناحیه از آسمان قرار دادند. منطقه انتخاب شده بخشی از تصویر زمینه فراژرف هابل را تشکیل می دهد که تصویری از عمیق ترین منطقه فضا است.

انجام چنین کار بی نظیری هشت ماه به طول انجامید. این امر با یک سال آنالیز داده همراه بود که به طرز قابل توجهی نور ناشی از تارهای هیدروژنی را آشکار کرد و تصاویری از این تارها در زمان یک تا دو میلیارد سال پس از انفجار عظیم ثبت کرد.

عظیم ترین غافلگیری برای این گروه زمانی بود که در شبیه سازی مشاهده کردند که نوری که از گازها می آید ناشی از مجموعه ای از میلیاردها کهکشان کوتوله است که تا به امروز نامرئی بوده اند و تعداد زیادی از ستاره ها را ایجاد می نمایند.

اگرچه این کهکشان ها برای کشف شدن به صورت مجزا توسط ابزارهای امروزی کم نورند اما وجودشان پیامدهای قابل توجهی برای مدل های تشکیل کهکشان ها خواهد داشت.

رونالد بیکن(Roland Bacon)، نویسنده اصلی این مقاله، که دانشمند مرکز ستاره شناسی در لیون است به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از یک دوره تاریکی، دنیا نورانی شد و تعداد زیادی ستاره فراوری کرد. اما سوال اصلی این است که چه چیزی به دوره تاریکی انتها داد و دنیا را در روزهای آغازین به سمت مرحله اصطلاحا بازیونیده شدن راهنمایی کرد؟

تا کنون دانشمندان می دانستند که تارهای کیهانی محدود به مناطق خاصی هستند مخصوصا در جهت اختروش ها که تشعشات قوی آن ها مانند چراغ جلوی ماشین ابرهای گازی را در راستا دید آشکار می نمایند، با این حال این مناطق کل تارهای کیهانی که کهکشان ها در آن شکل می گیرند را نمایان نمی نمایند.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6612

به "اولین تصاویر ثبت شده از تارهای کیهانی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصاویر ثبت شده از تارهای کیهانی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید