باداب سورت فروختنی نیست

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درواکنش به برآورد ها گفت: چشمه باداب سورت یک اثر طبیعی میراثی است و قابل خرید و فروش نیست.

باداب سورت فروختنی نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، واگذاری چشمه پلکانی باداب سورت به بخش خصوصی که چند روز پیش از مسئولان شهرستان ساری اعلام شد، بازار برآورد برای این میراث کهن البرز را در فضای مجازی و بعضی رسانه های محلی داغ کرد.

این چشمه پلکانی تراورتنی بی نظیر در ایران و کم نظیر در جهان، در روستای اروست بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در ارتفاع 1841 متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده است.

باداب سورت در سال 1387 پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و از آن موقع تا به امروز هم تحت محافظت نهاده شد تا ضمن جلوگیری از تخریب بیشتر، به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران مورد توجه قرار گیرد.

چشمه باداب سورت که پس از پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری مازندران محسوب می گردد که سال ها از فقدان سرمایه گذاری و طرح توسعه گردشگری رنج می برد.

  • یک دهه کوشش بی فرجام در باداب سورت

با وجود اینکه قواعد و ضوابط میراث فرهنگی بر مدیریت چشمه باداب سورت حاکم است، اما عرصه و حریم چشمه مربوط به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

چندین سال از طرح واگذاری مدیریت چشمه سورت به بخش خصوصی می گذرد تا اینکه هفته گذشته از سوی فرمانداری ساری واگذاری این چشمه وارد فاز عملیاتی شد که با واکنش هایی متعددی روبرو شد. این مسئله باعث شد به سراغ مسئولان مرتبط برویم و واقعیت را از زبان متولیان بشنویم.

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تاکید نمود: عرصه چشمه سورت مربوط به منابع طبیعی بوده و قابلیت خرید و فروش و هر گونه تغییری ندارد.

وی با بیان اینکه واگذاری مطرح شده فقط مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مدیریت و محافظت از چشمه سورت است، ادامه داد: در همه جای جهان سرمایه گذاری بخش خصوصی بر آثار میراث فرهنگی یکی از راه های دوام و حفاظت است.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی به صورت مزایده خواهد بود که با هماهنگی میراث فرهنگی، منابع طبیعی و بازرسی استان مازندران با تولیت اداره کل منابع طبیعی انجام خواهد شد.

ایزدی با بیان اینکه آگهی مزایده واگذاری چشمه سورت منتشر شده است، اضافه نمود: سرمایه گذاران و علاقه مندان تا 10 دی ماه پیش رو فرصت دارند تا پیشنهادت خود را به صورت مهر و موم شده تحویل منابع طبیعی دهند.

وی زمان باز شدن پیشنهادات مزایده را 11 دی ماه امسال خاطرنشان کرد و گفت: بازگشایی پاکت های پیشنهادی مزایده نیز با حضور بازرسان استان انجام می گردد.

بدون اجازه میراث یک سنگ جابه جا نخواهد شد

معاون میراث فرهنگی مازندران درمورد نحوه اداره سرمایه گذاران در چشمه سورت نیز گفت: با توجه به اینکه این چشمه جزو املاک منابع طبیعی است، اما بواسطه ثبت میراثی بدون اجازه میراث فرهنگی هیچ تغییری نباید در شکل چشمه صورت بگیرد و طرح واگذاری نیز بر این اساس است.

ایزدی اضافه نمود: بنابر طرح پیشنهادی محوطه چشمه فقط باید برای استفاده گردشگری به منظور بازدید و تصویربرداری استفاده گردد و هیچ تاسیساتی نباید در محیط و محوطه چشمه مستقر گردد.

البته وی گفت: طبق توافقات ما با میراث فرهنگی سرمایه گذاران در پایین دست می توانند تاسیسات همچون اقامتگاه، رستوران و سرویس بهداشتی ایجاد نمایند که آن نیز باید با نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام گردد.

به گفته میراث فرهنگی واگذاری چشمه سورت به صورت بلند مدت خواهد بود و هیچ تملکی نه مطرح بوده و نه باید مطرح گردد.

واگذاری باداب سورت 15 ساله خواهد بود

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نیز با تاکید بر این که عرصه منابع طبیعی به هیچ وجه قابل فروش نیست، گفت: طرح واگذاری و اجاره باداب سورت 15 ساله خواهد بود.

فتح الله غفاری همچنین به شرایط سرمایه گذاران برای احراز مدیریت باداب سورت اشاره نمود و اضافه نمود: سرمایه گذاران باید شرایطی همچون سابقه فعالیت در عرصه میراث فرهنگی، توانایی پیشنهاد و ارائه طرح حفاظت و بهره برداری از منابع میراثی و همچنین پیشینه مناسب برخوردار باشند.

وی واگذاری چشمه سورت را همانند دیگر واگذاری های عرصه های گردشگری و طبیعی مطرح نمود و گفت: هدف اصلی ما از واگذاری گسترش دامنه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، اشتغال زایی و احیای عرصه های میراثی است.

غفاری برآورد در خصوص فروش عرصه های منابع طبیعی را صرفا در جهت تشویش اذهان عمومی دانست و تاکید نمود: این اقدامات غیر حرفه ای برای جلب توجه بیشتر است و آورده دیگر نخواهد داشت.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 91

به "باداب سورت فروختنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باداب سورت فروختنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید