بازنگری مداوم و بروز نگه داشتن پروتکل های مقابله با کرونا در محیط های موزه ای

به گزارش مجله بای بلاگ، رئیس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی گفت: با توجه به این که اولین پروتکل مقابله با ویروس کرونا در محیط های موزه ای تهیه شده است، باید به شکل مداوم تمامی دستورالعمل ها و پروتکل ها در این زمینه بازنگری و به روز نگهداشته شود.

بازنگری مداوم و بروز نگه داشتن پروتکل های مقابله با کرونا در محیط های موزه ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا رحمانی امروز دوشنبه 16 تیر 99 گفت: این پژوهشکده به منظور پاسخ گویی به نیازهای تخصصی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وارد عمل شد و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص های مختلف و مرتبط، اولین پروتکل مقابله با ویروس کرونا در محیط های موزه ای را منتشر کرد.

او بابیان اینکه به دلیل ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه ای از رفتار و ویژگی های آن شناسایی می شود، شرح داد: به همین دلیل بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل ها و پروتکل های تهیه شده و ابلاغی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمانی شرح داد: به همین دلیل پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی، علاوه بر آن که با تهیه ویدئوهای آموزشی مرتبط سعی در فهم بهتر و تشریح ساده تر مطالب دارد، به طور مداوم نیز رویکردهای مقابله ای را بر اساس آخرین اطلاعات به روز خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی برخورد علمی در طراحی و ارائه راهبردهای حفاظتی و پیشگیری در این مورد را بسیار مهم دانست و افزود: پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی به عنوان اولین مرجع ارائه کننده راهنما در این زمینه نسبت به انتشار اطلاعات بر اساس منابع موثق و قابل اتکای حاصل از آخرین اطلاعات و دستاوردها حساسیت ویژه ای دارد.

نسرین نوحی باباجان عضو هیئت علمی و سرپرست گروه تهیه پروتکل راهنمای مقابله با کرونا ویروس در محیط های موزه ای نیز در ادامه با ارائه شرحاتی در خصوص ویژگی های ذاتی ویروس کرونا، شرح داد: وجود پوسته لیپیدی در این ویروس علیرغم آنکه باعث می شود تا ویروس بر روی سطوح ماندگاری بیشتری پیدا کند، موجب شده تا حساسیت ویروس نسبت به حلال های چربی افزایش پیداکرده و راه های مبارزه با آن ساده تر و کم هزینه تر از سایر انواع ویروس باشد.

او افزود: فراگیری و پاندمی سریع و گسترده این ویروس از دو جهت در حوزه میراث فرهنگی مؤثر و تأثیرگذار است، هم از جهت تأثیرات مستقیم و هم به واسطه تأثیرات غیرمستقیمی که می تواند داشته باشد.

نوحی باباجان گفت: تأثیرات مستقیم این فراگیری، به صورت تهدیدی برای سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و مخاطبان حوزه میراث فرهنگی و سایر عوامل وابسته به این حوزه خود را نشان می دهد اما تهدیدات غیرمستقیمی که در چنین شرایطی به واسطه این فراگیری به میراث فرهنگی تحمیل می شوند می تواند به صورت رشد فرایند آسیب دیدگی در اثر فعالیت سایر عوامل بیولوژیک (طغیان حشرات، حمله قارچ ها و کپک ها و یا هجوم جوندگان در مدت تعطیلی و قرنطینه فضاهای موزه ای) و تأثیرات مخرب ناشی از استفاده نادرست از مواد (انتخاب ماده آسیب رسان و یا به کار بستن روش نامناسب) بر روی آثار موزه ای و سطوح دیده شوند.

به گفته این عضو هیئت علمی در پروتکل تهیه شده از سوی پژوهشکده سعی شده است تا به هر دودسته این تهدیدات پرداخته شود و بر اساس مبنای زمانی، فعالیت هایی که در هر مرحله باید انجام گیرد، مشخص شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3127

به "بازنگری مداوم و بروز نگه داشتن پروتکل های مقابله با کرونا در محیط های موزه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنگری مداوم و بروز نگه داشتن پروتکل های مقابله با کرونا در محیط های موزه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید