بالا آمدن سطح دریا روستاییان فیجی را مجبور به نقل مکان کرد

به گزارش مجله بای بلاگ، قایق ها در کنار اتاق های نشیمن در جزیره سروا در فیجی پهلو می گیرند، جایی که آب هنگام جزر و مد به داخل روستا سرازیر می گردد.

بالا آمدن سطح دریا روستاییان فیجی را مجبور به نقل مکان کرد

به گزارش خبرنگاران، بزرگان روستا همواره بر این باور بودند که در اینجا در زمینی ارزشمند که در آن اجدادشان دفن شده اند، خواهند مرد. اما از آنجایی که جامعه راه های سازگاری با اقیانوس آرام را ندارد، 80 روستایی با تصمیم دردناکی روبرو می شوند که باید نقل مکان نمایند.

یکی از اهالی روستا می گوید که با توجه به سیل، فرسایش و قرار گرفتن در معرض آب و هوای شدید، روستا باید به جزیره اصلی فیجی نقل مکان کند تا آینده ای را برای نسل بعدی تضمین کند.

ماداناوا، 38 ساله، می گوید: زمان می برد تا یک ایده در قلب ما انسان ها جا بیفتد تا بتوانیم تغییراتی را که در راه است بپذیریم. تغییر آب و هوا در حال رخ دادن است و ما باید تصمیم بگیریم.

مقامات دولتی فیجی می گویند جزیره سروا یکی از بسیاری از روستا های ساحلی است که تصمیمات دشواری در خصوص آینده خود گرفته و در پی یاری دولت برای پروژه های گران قیمت برای انطباق یا جابجایی است.

رهبران 15 کشور جزیره ای کم ارتفاع در اقیانوس آرام در نشست اواسط ژوئیه در سووا، مرکز فیجی، تغییرات اقلیمی را بزرگترین تهدید وجودی خود اعلام کردند.

آن ها با روبروه با بعضی از مستقیم ترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی، از کشور های پیشرفته می خواهند که بیشترین سهم را در گرم شدن کره زمین داشته اند، نه تنها انتشار گاز های گلخانه ای خود را محدود نمایند، بلکه هزینه اقداماتی را که جزیره نشینان باید برای محافظت از مردم خود در برابر افزایش سطح دریا انجام دهند، بپردازند. این فشار به یک نبرد کلیدی در کنفرانس های آب و هوایی سازمان ملل تبدیل شده است.

شیوانال کومار، متخصص سازگاری با تغییرات اقلیمی در وزارت اقتصاد فیجی می گوید: ساخت دیوار های دریایی، کاشت حرا و بهبود زهکشی در بسیاری از موارد دیگر برای نجات روستا ها کافی نیست.

او می گوید: بسیاری از جوامع در بحران واقعی هستند، آن ها سعی نموده اند زنده بمانند. تأثیر تغییرات آب و هوایی برای سال های متمادی احساس می گردد و زمانی فرارسید که تسلیم شدند و گفتند اکنون زمان حرکت فرارسیده است.

کومار می گوید هدف جابه جایی حفظ حقوق بشر با محافظت از مردم در برابر طوفان های بزرگ تر و شدیدتر است.

مقامات می گویند، اما وجوهی که کشور های پیشرفته در کنفرانس های آب و هوایی سازمان ملل متعهد شده اند، جابجایی را پوشش نمی دهد، فقط سازگاری، مانند ساخت دیوار دریایی را پوشش می دهد.

در کنفرانس جهانی آب و هوا در سال گذشته، به نام COP26، کشور های پیشرفته تنها موافقت کردند که در خصوص جبران اثرات اجتناب ناپذیر تغییرات اقلیمی، از جمله مهاجرت، که جوامع آسیب پذیر از آن رنج می برند، صحبت نمایند.

رهبران اقیانوس آرام در اجلاس سران خود از کشور های پیشرفته خواستند تا در COP27 پیشرفت معناداری در یک هدف نو نشان دهند.

فیجی، مجمع الجزایری متشکل از صد ها جزیره در حدود 2000 کیلومتری (1200 مایل) شمال نیوزیلند، در سال 2014 به اولین کشور جزیره ای اقیانوس آرام تبدیل شد که به علت بالا آمدن سطح آب، محل زندگی خود را تغییر داد.

شش روستا با حمایت دولت نقل مکان نموده اند یا قصد دارند به آنجا بفرایند، اما فرایند نوی برای اولویت بندی فوری ترین جابجایی ها هنوز در دست توسعه است.

سالوته ناسالو، فعال جوان آب و هوا می گوید که 795 نفر دیگر باید جابجا شوند. اولین جامعه ای که نقل مکان کرد، Vunidogoloa بود، پس از اینکه روستاییان از مقامات دعوت کردند تا ببینند چگونه با آب تا زانو زندگی می نمایند.

سایلوسی راماتو، بخشدار سابق دهکده، می گوید که آب شور توانایی 150 نفر از ساکنان را برای کشت محصولات زراعی از بین برده است و معیشت و امنیت غذایی را از بین برده است.

راماتو، 63 ساله، می گوید که متقاعد کردن بزرگان به نقل مکان به زمان احتیاج داشت، اما روستا دور هم جمع شد و به صحبت های کارشناسان گوش داد. او می گوید: اگر رهبران دور هم جمع شوند، می توانیم در جهان تصمیم بگیریم. آن ها باید به ما یاری نمایند، باید تاوان ضرر و زیان ما را بدهند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8801

به "بالا آمدن سطح دریا روستاییان فیجی را مجبور به نقل مکان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالا آمدن سطح دریا روستاییان فیجی را مجبور به نقل مکان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید