با جرم گوش چه کنیم؟

به گزارش مجله بای بلاگ، در فرهنگ و زبان روزمره ما بعضی نامگذاری ها غلط انداز هستند. مثال این مورد در حیطه گوش و گلو وبینی، گوش پاک کن است. به طور طبیعی یک گوش سالم باید دارای وکس یا جرم باشد.

با جرم گوش چه کنیم؟

جرم گوش علاوه بر نرم کردن پوست کانال گوش و جلوگیری از خشکی و خارش آن، محیط کانال گوش را اسیدی نگه می دارد و خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. گوش، خاصیت خود پاکسازی دارد و به هیچ وجه احتیاجی به تمیزکردن ندارد.

فروبردن اجسامی مانند گوش پاک کن در داخل گوش، ضمن آسیب به پوست گوش و افزایش استعداد عفونت، می تواند منجر به فشرده شدن جرم و به عقب راندن آن تا روی پرده گوش گردد و کاهش شنوایی ایجاد کند. از طرفی ممکن است با ضربه به پرده صماخ گوش، آن را پاره کند.

اما شرایطی هم وجود دارد که این جرم، زیاد فراوری گردد یا بر اثر دستکاری فشرده و به کم شنوایی منجر گردد. در این حالت احتیاج است که تخلیه انجام گردد.

معمولا در صورت فشرده و سفت بودن جرم گوش ضروری است حداقل سه روز قطره مناسب با تجویز پزشک استفاده و پس از آن پاکسازی صورت بگیرد. روش سنتی تخلیه جرم یا وکس گوش، شست وشو با آب است.

روش دیگر استفاده از ساکشن است. در صورت شک به پارگی پرده گوش یا سابقه عمل جراحی روی گوش توصیه به ساکشن است و شست وشو با آب می تواند آسیب رسان باشد.

گاهی ممکن است افراد به علت خارش ناچار به دستکاری کانال گوش شوند، در این حالت با واردکردن اجسامی مثل گوش پاک کن خراش های پوستی میکروسکوپی در پوست ایجاد می گردد سپس باکتری یا قارچ های موجود در محیط، به راحتی باعث ایجاد عفونت و التهاب می شوند.

التهاب کانال گوش خارجی خصوصا در افراد با ضعف ایمنی که شایع ترین علت آن دیابت است، می تواند تبدیل به عفونت مزمن و موذی استخوان قاعده جمجمه گردد؛ لذا تشخیص به موقع و درمان مناسب، بسیار مهم است.

از مهم ترین علائم عفونت کانال گوش خارجی خارش، درد خصوصا در لمس لاله گوش، احساس پری و کم شنوایی و ترشحات چرکی خارج شده از گوش است.

عفونت های قارچی کانال گوش می تواند به پارگی پرده گوش منجر گردد. مهم ترین راه پیشگیری از این نوع عفونت ها پرهیز از دستکاری گوش خصوصا با گوش پاک کن و رفع کردن خارش مزمن است؛ اما اصل درمان عفونت کانال گوش، تمیز و خارج کردن ترشحات توسط پزشک با چشم مسلح سپس تجویز قطره و داروی مناسب است؛ البته تاکید می گردد بهتر است مصرف قطرات گوشی با تجویز پزشک صورت پذیرد.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5083

به "با جرم گوش چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جرم گوش چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید