عظیم شدن طحال؛ علت، علائم و راه های درمان

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران | سرویس سلامت - طحال بخشی از سیستم لنفاوی است که با عفونت مبارزه می نماید و مایعات بدن شما را متعادل نگه می دارد. وظیفه این اندام شامل ساخت گلبول های سفید است که با میکروب ها مبارزه می نمایند. طحال همچنین به کنترل میزان خون بدن یاری نموده و گلبول های پیر و آسیب دیده را از بین می برد.

عظیم شدن طحال؛ علت، علائم و راه های درمان

بعضی بیماری ها ممکن است طحال شما را تحریک نمایند. شما همچنین می توانید طحال خود را در صدمه و یا آسیب از دست بدهید، به خصوص اگر دچار پر شدگی بیش از حد باشد. اگر طحال شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است احتیاج گردد که با استفاده از جراحی برداشته گردد. البته شما می توانید بدون طحال زندگی کنید و سایر اندام ها، مانند کبد شما، بعضی از کارهای طحال را به عهده خواهند گرفت. اما در هر صورت اگر طحالتان را بردارید، بدن شما بعضی از توانایی های خود را برای مبارزه با عفونت ها از دست می دهد.

محل قرار گیری طحال و نقش آن

طحال در زیر قفسه سینه شما در قسمت فوقانی چپ شکم به سمت پشت قرار می گیرد. این اندام که بخشی از سیستم لنفاوی است، به عنوان یک شبکه زهکشی عمل و بدن شما را در برابر عفونت محافظت می نماید.

گلبول های سفید خون در بافت طحال فراوری می شوند. طحال همچنین سطح گلبول های قرمز و سفید و پلاکت های خون را حفظ می نماید. پلاکت ها به لخته شدن خون یاری می نمایند. طحال خون را تصفیه و سلول های غیر طبیعی را از جریان خون حذف می نماید.

عظیم شدن طحال

طحال معمولا به اندازه مشت دست شماست. پزشک معمولا نمی تواند در طول معاینه آن را احساس کند. اما بروز بعضی از بیماری ها می توانند موجب تغییر اندازه و عظیمتر شدن آن بیش از اندازه طبیعی خود شوند. از آنجا که طحال عملکردهای مهمی را در بدن انجام می دهد و در بسیاری از توابع دخیل است، می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

طحال عظیم شده همواره نشانه وجود مشکل نیست. وقتی که طحال عظیم می گردد، اغلب به این معنی است که کار خود را درست انجام داده است، اما بیش از حد فعال شده است. به عنوان مثال، گاهی اوقات طحال در حذف و از بین بردن سلول های خونی بسیار فعال است. این حالت به نام طحال بیش فعال شناخته می گردد و می تواند به دلایل بسیاری از جمله زیاد بودن پلاکت ها و سایر اختلالات خونی، اتفاق بیافتد.

علت عظیم شدن شکم

طحال عظیم ممکن است به علت عفونت، سیروز و سایر بیماری های کبدی و بیماری های خونی شناخته شده، وجود سلول های غیر طبیعی خون، مسائل سیستم لنفاوی و یا سایر شرایط ایجاد شده باشد.

در اینجا بعضی از علل شایع عظیم شدن طحال عبارتند از:

عفونت ها

  • عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز
  • عفونت انگلی، مانند توکسوپلاسموز
  • عفونت های باکتریایی، مانند اندوکاردیت (عفونت شریان های قلب)

سرطان

  • لوسمی- نوعی سرطان خون است که در آن گلبول های سفید خون و گلبول های طبیعی از بین می فرایند.
  • لنفوم- یک سرطان بافت لنفاوی، مانند بیماری هوچکین

بیشتر بخوانید: سیروز کبدی چیست؟ + علت، علائم و راه های درمان

علل دیگر طحال عظیم نیز عبارتند از:

  • بیماری های التهابی مانند سارکوئیدوز، لوپوس و آرتریت روماتوئید
  • تروما، مانند آسیب دیدن در اثر ورزش
  • سایر سرطان ها که به طحال گسترش می یابند (متاستاز)
  • وجود یک کیست - کیسه ای غشا دار پر از مایع
  • وجود یک آبسه عظیم - حفره ای که معمولا توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می گردد.
  • بیماری های نفوذی مانند بیماری آمیلوئیدوز یا بیماری های عامل نقص چرخه ذخیره سازی گلیکوژن

علائم عظیم شدن طحال

بیشتر مردم نمی دانند که طحال عظیم شده دارند زیرا علائم آن نادر هستند. اغلب افراد معمولا در طول یک چکاپ و معاینه فیزیکی متوجه آن می شوند. شایع ترین نشانه های طحال عظیم عبارت است از:

  • قادر به خوردن وعده های غذایی عظیم نیستید.
  • احساس ناراحتی یا درد در سمت چپ بالای شکم؛ این درد ممکن است به شانه چپ شما گسترش یابد.
  • اگر دچار درد شدید یا ضعف در هنگام نفس عمیق می شوید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر طحال شما عظیم شده است، ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد کند. این مربوط به بیماری زمینه ای مسبب آن است. که ممکن است نشانه ها و علائم زیر را داشته باشد:

  • خستگی
  • کاهش وزن
  • عفونت های مکرر
  • خونریزی آسان
  • زردی
  • کم خونی

مراجعه به پزشک برای درمان عظیم شدگی طحال

دکتر اغلب سوالاتی از شما می نماید و یک معاینه فیزیکی برای تشخیص عظیم شدن طحال و میزان درد آن انجام می دهد. این معاینه شامل لمس طحال شما می گردد. شما همچنین به احتمال زیاد به تست های تشخیصی بیشتر برای تأیید و تشخیص علت طحال متورم احتیاج خواهید داشت که ممکن است شامل آزمایش خون، یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) باشد. در بعضی موارد ممکن است آزمایشات دیگری نیز مورد احتیاج باشد.

درمان طحال عظیم شده

هر فعالیتی را که می تواند شرایط طحال شما را بدتر کند، را محدود کنید، مانند ورزش های تماسی. یک طحال عظیم شده و آسیب دیده می تواند باعث خونریزی زیادی شده و زندگی شما را تهدید کند. در نتیجه ضروری است که به دنبال علت عظیم شدن طحال خود باشید. عدم درمان طحال عظیم شده می تواند منجر به عوارض جدی بگردد. در اغلب موارد، درمان علت اصلی طحال عظیم شده شامل برداشتن طحال است که باید با جراحی برداشته گردد (اسپلنکتومی).

اگر جراحی مورد احتیاج باشد، جراح احتمالا طحال را با استفاده از لاپاروسکوپی به جای جراحی باز، حذف می نماید. این به این معنی است که جراحی به وسیله برش های کوچک انجام می گردد. لاپاراسکوپ اجازه می دهد تا جراح بتواند برداشتن طحال را در طول عمل مشاهده کند.

اگر طحال شما برداشته گردد، شما مثل سابق قادر به پاکسازی عوامل بیماری زا و باکتری های خاصی از بدن خود نیستید و به عفونت های خاصی نیز آسیب پذیر خواهید بود. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ها استفاده از واکسن یا سایر داروها ضروری است.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6898

به "عظیم شدن طحال؛ علت، علائم و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم شدن طحال؛ علت، علائم و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید