بلندبُردترین سامانه پدافند موشکی ایران کدام است؟، بومی سازی دفاعی با ترکیب تجهیزات نظامی شرق و غرب

به گزارش مجله بای بلاگ، نیروی هوافضای سپاه با ترکیب سیستم نظامی غرب و شرق، بلندبُردترین سامانه های پدافندی موشکی ایران به نام طبس را ساخته است.

بلندبُردترین سامانه پدافند موشکی ایران کدام است؟، بومی سازی دفاعی با ترکیب تجهیزات نظامی شرق و غرب

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، نیروی هوافضای سپاه به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاهی از توانمندی های دفاعی این نیرو برپا کرد.

این نمایشگاه مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی و مسئولان کشوری و لشکری نهاده شد. در بخشی از این نمایشگاه سامانه های دفاعی ایران که بعضی مشابه خارجی هستند و بعضی بومی شده اند، به نمایش درآمد.

یکی از این سامانه های دفاعی ایران طبس نام دارد. در اردیبهشت ماه سال 1393 و در جریان بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه بود که برای اولین بار ساخت دو سامانه پدافند هوایی طبس و سوم خرداد اعلام شد.

سامانه طبس از لحاظ ظاهری مشابه سیستم روسی باک ام 1 است و سامانه سوم خرداد نیز شباهت زیادی به سیستم روسی باک ام 2 دارد.

از مهم ترین ویژگی های این سامانه می توان به قابلیت دریافت اطلاعات اهداف و نحوه مقابله با آن ها تحت شبکه فرماندهی، امکان تأمین امنیت هوایی کل کشور با هزینه کمتر، برد کشف اهداف از فاصله 120 کیلومتری و توانایی مقابله با جمینگ های نویزی، فریب و اختلال اشاره نمود.

موشک های استفاده شده در این سامانه از نوع طائر C2 است که می تواند در ارتفاع 25 کیلومتری با برد بیش از 90 کیلومتر با اهداف مورد نظر درگیر گردد. این سامانه از رادار آرایه فازی با هزار و 700 المان استفاده نموده و از مقاومت بالایی در برابر شرایط جنگ الکترونیک برخوردار است.

سامانه روسی بوک

رادار به کاررفته بر روی سامانه طبس از لحاظ ظاهری تا حدودی به سامانه بوک روسی شبیه است، ولی سامانه کنونی توسط نیروهای هوافضای سپاه کاملاً بومی شده است. پایداری بالاتر و امکان فاصله دریافت خودروهای پرتابگر از رادار اصلی کشف و مراقبت، خودروی فرماندهی و کنترل از ویژگی های اصلی این سامانه است.

همچنین لازم به ذکر است در جریان رزمایش مدافعان حریم ولایت، مطلبی منتشر شد که نشان از توان بالای دفاعی ایران دارد. در این رزمایش، علاوه بر موشک های سری طائر، سامانه طبس با موشک های سری صیاد 2 نیز مسلح و آماده عملیات شد که این موضوع برد سامانه طبس را افزایش داد و در حال حاضر بیشترین برد در سامانه های پدافندی موشکی ایران متعلق به طبس است.

بعضی از کارشناسان امنیتی هم گفته اند که موشکی شبیه به موشک های استاندارد آمریکایی، روی سامانه طبس که شبیه به بوک روسی است، توسط ایران استفاده می گردد که نشان می دهد متخصصان ایرانی سامانه شرقی را مسلط به موشک های غربی نموده اند.

4106/4082/پ

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4451

به "بلندبُردترین سامانه پدافند موشکی ایران کدام است؟، بومی سازی دفاعی با ترکیب تجهیزات نظامی شرق و غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندبُردترین سامانه پدافند موشکی ایران کدام است؟، بومی سازی دفاعی با ترکیب تجهیزات نظامی شرق و غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید