تازه ترین فهرست از 100 فیلم برتر قرن

به گزارش مجله بای بلاگ، ماحصل کار فهرستی 100 فیلمی شده است که در آن فیلم جدایی نادر از سیمین در میان بهترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفته و رتبه 72 را به خود اختصاص داده است.

تازه ترین فهرست از 100 فیلم برتر قرن

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

در دنیای روزنامه نگاری سینمایی، ارائه فهرست های بهترین آثار در دوره های زمانی مختلف، امر معمولی است. در واقع هر بار که گمان می رود آثار جدیدی ممکن است به فهرست بهترین آثار سینمایی دنیا راه پیدا نموده باشند یا ذائقه منتقدان و سینماگران تغییر نموده باشد، رسانه ها سعی می نمایند با انجام نظرسنجی هایی، فهرست های تازه ارائه نمایند.

البته کوشش رسانه ها برای ارائه فهرست های تازه از بهترین فیلم های سینمایی همواره پیروز نیست. بعضی رسانه ها تنها فهرست های قدیمی تر را با تغییر های نه چندان محسوسی در رتبه بندی فیلم ها تکرار می نمایند. با این حال، همچنان فهرست های بعضی رسانه های معتبر می تواند معادلات سینمایی را تغییر دهد.

از مهم ترین آثار این فهرست ها یکی افزایش شمار بازدید های عمومی از فیلم هاست و دیگری رونق بازار فیلم سازی برای کارگردان هایی که به این فهرست ها ورود می نمایند.

به هر روی به تازگی روزنامه شیکاگو تریبیون فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما را منتشر نموده است. این روزنامه در شگردی تازه سعی نموده نظر منتقدان را با امتیاز های آثار در سایت متاکریتیک در هم بیامیزد و بر این اساس نمره ای میانگین برای هر فیلم در نظر بگیرد.

ماحصل کار فهرستی 100 فیلمی شده است که در آن فیلم جدایی نادر از سیمین در میان بهترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفته و رتبه 72 را به خود اختصاص داده است. طبق روال معمول فهرست ها، روشنایی های شهر ساخته فیلم ساز اسطوره ای دنیا سینما، چاپلین، قدیمی ترین فیلم حاضر در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدان است.

در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما بر اساس میانگین امتیاز منتقدان به هر فیلم در متاکریتیک (تا 16 مارس 2021)، طبق معمول همشهری کین اورسن ولز در رده یک ایستاده و بار دیگر بهترین فیلم تاریخ لقب گرفته است. نخستین تجربه ولز در عرصه کارگردانی در بسیاری از نظرسنجی ها و رتبه بندی ها برای انتخاب بهترین فیلم صدرنشین بوده و این رتبه را 80 سال پس از نخستین نمایش عمومی همچنان در دست دارد.

پدرخوانده فرانسیس فورد کاپولا 1972، پنجره عقبی آلفرد هیچکاک 1954، کازابلانکا مایکل کرتیس 1943، پسرانگی ریچارد لینکلیتر 2014، سه رنگ: قرمز کریشتف کیشلوفسکی 1994، سرگیجه آلفرد هیچکاک 1958، بدنام آلفرد هیچکاک 1946، آواز در باران جین کلی و استنلی دانن 1952 و روشنایی های شهر چارلی چاپلین 1931 به ترتیب پس از همشهری کین در رده های دوم تا دهم این فهرست ایستاده اند.

از سینمای ایران هم جدایی نادر از سیمین در این فهرست حضور دارد و رتبه 72 را از آن خود نموده است. اصغر فرهادی با این فیلم در فصل جوایز سینمایی 2011 درخشید و پایان جایزه بهترین فیلم خارجی زبان یا بین المللی را در اسکار 2012 به دست آورد.

این نخستین جایزه اسکار سینمای ایران بود و البته چند سال بعد با فروشنده تکرار شد تا فرهادی همچنان نخستین و تنها ایرانی برنده جایزه معتبر اسکار تا امروز باشد. میانگین امتیاز های جدایی در متاکریتیک 95 است. جدایی نادر از سیمین محبوب ترین فیلم ایرانی در رده بندی های دنیای است و تقریبا در همه فهرست های سینمایی آثار برتر حضور دارد.

آلفرد هیچکاک که استاد سینمای تعلیق و جنایی است، در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما شش نماینده دارد و پرافتخارترین و پرتکرارترین نام این فهرست است. فیلم های سینمایی پنجره عقبی، سرگیجه و بدنام در 10 فیلم برتر فهرست شیکاگو تریبیون قرار دارند که در نوع خود کم نظیر است.

همچنین سایه یک شک در رده 89، روانی در رده 30، شمال از شمال غربی در رده 19 و بانو ناپدید می گردد در رده 15، از آثار این فیلم ساز برجسته سینما در فهرست حاضر هستند.

تازه ترین فیلم های این فهرست کجا می روی آیدا؟ ساخته یاسمیلا ژبانیچ در رده 37 و راکس به کارگردانی سارا گاورون در رده 48 هستند.

کجا می روی آیدا، یک فیلم جنگی درام بوسنیایی است که برای اولین بار در بخش اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و البته سال جاری نیز در جوایز آموزشگاه، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بین المللی بود. این فیلم روایتگر کوشش یک زن معلم است که برای نجات خانواده خود در کوران جنگ سال 1995 در صربستان کوشش می نماید.

فیلم کجا می روی آیدا؟ جایزه فیلم محبوب تماشاگران را در پنجاهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم روتردام و همچنین جایزه بهترین فیلم بین المللی را در جشنواره فیلم گوتنبرگ 2021 به دست آورده است.

راکس که در سال 2019 و در بریتانیا ساخته شده است، قصه یک دختر نوجوان است که پس از رها شدن از سوی مادر، برای مراقبت از خود و برادر کوچکترش کوشش می نماید و البته چاره ای جز زندگی در خیابان ها ندارند. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو 2019 به نمایش درآمد و در 18 سپتامبر 2020 هم در انگلستان اکران و با استقبال منتقدان روبه رو شد.

راکس همچنین در هفتاد و چهارمین دوره جوایز فیلم آموزشگاه بریتانیا نامزد هفت جایزه شد راکس همچنین جوایزی همچون بهترین فیلم مستقل انگلیس، بهترین بازیگر مکمل زن و مرد در جشنواره فیلم های مستقل و همچنین جایزه بهترین تیم بازیگران را در جوایز آموزشگاه انگلیس در کارنامه دارد.

منبع: فرادید
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7237

به "تازه ترین فهرست از 100 فیلم برتر قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین فهرست از 100 فیلم برتر قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید