تحرکات اخیر آمریکا در عراق، نمایش عقب نشینی و تجمیع نیروها در دو پایگاه اصلی

به گزارش مجله بای بلاگ، آمریکا با راه انداختن نمایش عقب نشینی از برخی پایگاه های نظامی عراق در حال تجمیع نیروها و تجهیزات خود در دو پایگاه نظامی اصلی در این کشور و یافتن فرصتی جدید برای تداوم حضور در خاک عراق است.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق، نمایش عقب نشینی و تجمیع نیروها در دو پایگاه اصلی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آمریکا دیروز (شنبه - 4 آوریل) رسما اظهار داشت که تمامی مواضع خود در پایگاه هوایی الحبانیه در استان الانبار را به نیروهای عراقی واگذار و این پایگاه را تخلیه کرده است و مدعی شد که تمامی امکانات و ساختمان ها به ارزش 3.5 میلیون دلار را به دولت عراق تحویل داده است.

ادعایی که سازمان بدر آن را رد کرد و صادق الحسینی (+) از اعضای این سازمان اظهار داشت که تنها ادوات مستهلک و آهن قراضه های آمریکا در این پایگاه باقی مانده است.

پس از اعلام رسمی فرماندهی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در عراق مبنی بر تحویل پایگاه الحبانیه، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز عقب نشینی آمریکا از این پایگاه را تایید و اظهار داشت که این امر بر اساس یک جدول زمان بندی شده و مورد توافق دو طرف اجرا شده است.

سرتیپ تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه شرح داد: نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی الحبانیه را بر اساس یک جدول زمان بندی شده مورد توافق میان ائتلاف بین المللی و دولت عراق، ترک کرد و این پایگاه به فرماندهی نیروی هوایی عراق تحت نظارت نماینده دفتر نخست وزیری تحویل داده شد.

در حالی که وی اطمینان می دهد که کلیه نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه الحبانیه، عراق را ترک کرده اند و به پایگاه دیگری منتقل نشده اند و این روال در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ یک منبع آگاه امنیتی در فرماندهی نیروهای الحشد در استان الانبار از ورود کاروان نظامیان آمریکایی و تجهیزات جنگی آنها به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار عراق خبر داد.

در چنین شرایطی، پایگاه خبری شفق نیوز نیز به نقل از منابع آگاه غربی از قصد واشنگتن مبنی بر تداوم حضور نظامی در خاک عراق با چینشی جدید و متمرکز شدن در دو پایگاه عین الاسد در الانبار و حریر در منطقه کردستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا پایگاه های هوایی القیاره واقع در جنوب موصل، کاخ ریاست جمهوری سابق در شمال موصل و پایگاه های k1 در نزدیکی کرکوک و القائم در مرزهای سوریه را تخلیه کرده و روز گذشته نیز پایگاه الحبانیه را به نیروهای عراقی تحویل داد. اما واقعیت ماجرا این است که نیروهای آمریکایی از پایگاه های کوچک خارج شده اند و قرار است در مراکزی بزرگتر مستقر شوند تا فرصت های بهتری برای تامین امنیت آنها در قبال حملات احتمالی نیروهای مقاومت عراقی فراهم شود.

در این گزارش تایید شده است که در سایه پافشاری آمریکا به حضور نظامی در خاک عراق، این احتمال وجود دارد که نیروهای مقاومت عراقی بخواهند پاسخ نظامی بدهند و به همین دلیل نیروهای آمریکایی در حال تغییر چینش و حضور خود در پایگاه های پراکنده و متعدد در عراق هستند. استقرار و تقویت سامانه موشکی پاتریوت که عملا در پایگاه عین الاسد فعال است، نیز بر این ادعا، صحه می گذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا نیروهای خود در پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار را با سامانه پاتریوت تحت حفاظت قرار می دهد.برای امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه حریر واقع در نزدیکی اربیل در منطقه کردستان نیز انتظار می رود که طی روزهای آینده، دو سامانه موشکی آمریکا از کویت وارد عراق شوند.

منابع آگاه دیپلماتیک غربی می گویند که این تحرکات نظامی آمریکا در پی آن صورت می گیرد که واشنگتن احتمال می دهد از سوی نیروهای مقاومت عراقی هدف قرار گیرد.

به گفته این منابع، این در حالی است که برخی از مقامات مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از جمله ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور و ژنرال کنت فرانک مکنزی فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا)، پیشنهاد می دهند که عملیات هایی سری علیه گردانهای حزب الله عراق انجام شود. حتی برخی منابع از وجود یک فهرست شامل 10 هدف واشنگتن در عراق که شامل سایر گروه های مقاومت در این کشور نیز می شود، خبر می دهند.

ص

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1547

به "تحرکات اخیر آمریکا در عراق، نمایش عقب نشینی و تجمیع نیروها در دو پایگاه اصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرکات اخیر آمریکا در عراق، نمایش عقب نشینی و تجمیع نیروها در دو پایگاه اصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید