تهدید سناتورهای آمریکایی به تجدیدنظر در روابط با عربستان

به گزارش مجله بای بلاگ، گروهی متشکل از 13 سناتور آمریکایی از ایالت های نفت خیز در جریان مشاجره تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن، با ابراز نارضایتی از جنگ بر سر بهای نفت که به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب می زند، به تعلیق روابط آمریکا-سعودی تهدید کردند.

تهدید سناتورهای آمریکایی به تجدیدنظر در روابط با عربستان

به گزارش خبرنگاران، دن سالیوان، سناتور اهل آلاسکا با توصیف پیغام های این سناتورهای آمریکایی در تماس اواخر ماه گذشته به ریما بن بندر آل سعود، سفیر آل سعود شنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت: می خواهیم به طور اساسی، نه تنها ارزیابی مجدد کنیم، بلکه اقداماتی را انجام دهیم که روابط طولانی مدتی را که بسیاری از ما از آن حمایت نموده ایم، تضعیف می نماید.

خشم این سناتورهای آمریکایی در شرایطی برانگیخته شده است که بهای نفت، در نتیجه جنگ قیمت میان روسیه و سعودی ها کاهش یافته و این کشور همچنان بابت تبعات اقتصادی کروناویروس لطمه می بیند.

این سیاستمداران آمریکایی نگرانند که اگر فراورینمایندگان آمریکایی به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار بگیرند، بیکار شوند و این مساله بیش از پیش در این برهه حساس به اقتصاد آمریکا لطمه بزند. بیش از 16 میلیون آمریکایی ظرف سه هفته گذشته برای دریافت حقوق بیکاری ثبت نام نموده اند.

شنبه گروهی از سناتورهای جمهوری خواه حدود دو ساعت با عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی گفت وگو داشتند. پس از آن سالیوان و سناتور کوین کرمر، از جمهوری خواهان ایالت داکوتای شاقتصادی در بیانیه ای گفتند، اکنون وعده دادن برای حل و فصل مسائل، به جبران خسارت هایی که وارد آمده است، کمکی نمی نماید.

سناتور کرمر گفت: گرچه ما از آن ها بابت برداشتن اولین گام برای حل مسئله ای که خودشان در ایجاد آن نقش داشته اند، تشکر می کنیم، قابل تامل است که سعودی ها بیش از یک ماه جنگ علیه فراورینمایندگان نفت آمریکا را به جریان انداختند و این در شرایطی است که نیروهای ما از آن ها حفاظت به عمل می آورند. اقدامات آن ها اصلا قابلیت توجیه ندارد و فراموش نخواهد شد. گام های آینده عربستان سعودی تعیین می نماید که آیا شراکت استراتژیک ما قابل نجات است یا خیر.

سفارت عربستان هنوز واکنشی به گزارش سی ان ان نداشته است.

سناتورهای جمهوری خواه ایالت های نفت خیز آمریکا که اخیرا خواهان قانونی ساختن طرحی برای خروج واحدهای نظامی آمریکا از عربستان سعودی شده بودند، طی گفت وگو با سه مقام عربستان مصرانه خواهان اقدامات تعیین برای کاهش فراوری نفت شدند.

براساس گزارش رویترز، عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته در چارچوب اوپک پلاس (شامل 14 کشور عضو اوپک و 9 کشور غیرعضو) با سایر فراورینمایندگان نفت به نهایی کردن توافقی برای کاهش 10 میلیون بشکه نفت در روز نزدیک شدند که 10درصد عرضه دنیای نفت را شامل می گردد.

قیمت نفت به دنبال شیوع همه گیر ابتلا به ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز اقتصادی دنیا و هم زمان با رقابت عربستان و روسیه بر سر فراوری نفت به پایین ترین حد خود در طول 18 سال گذشته رسید.

در پی شیوع کرونا تقاضای دنیای برای نفت کاهش یافت و عربستان در رقابت با روسیه عرضه نفت خود را بالا برد؛ اقدامی که به شرکت های آمریکایی که عمدتا در کار استخراج نفت شیل هستند، ضرر می زند. گران تر بودن فراوری نفت شیل نسبت به شیوه های متعارف سبب می گردد که شرکت های یادشده نتوانند در بازار دنیای نفت رقابت نمایند.

گفت وگوی تلفنی سناتورهای آمریکایی به ابتکار دان سالیوان و کوین کرامر انجام گرفت که در ماه مارس طرح خروج نیروهای آمریکایی، موشک های پاتریوت و سیستم دفاع موشکی تاد از عربستان را ارائه نموده بودند. هدف از این طرح اعمال فشار بر عربستان جهت کاهش فراوری نفت به منظور جلوگیری از افت بیش تر قیمت نفت بود.

11 سناتور دیگر جمهوری خواه، از جمله بیل کاسیدی که هفته گذشته طرح خروج واحدهای آمریکایی طی 30 روز را به مجلس سنا ارائه کرد، در گفت وگوها با مقام های عربستان شرکت داشتند.

رویترز می نویسد، در حالی که بعید به نظر می رسد این طرح در کنگره آمریکا تصویب گردد اقدام سناتورهای آمریکایی برای اعمال فشار بر عربستان، متحد دیرین این کشور غیر معمول است. سناتورهای آمریکایی در این اقدام با وزیر انرژی، معاون وزیر دفاع و سفیر عربستان در آمریکا صحبت نموده اند.

سالیوان، سناتور آمریکایی از آلاسکا مشارکت عربستان در توافق برای کاهش فراوری نفت را ستود و در عین حال گفت، عمل بهتر از حرف است. او تأکید کرد، عربستان سعودی باید سریعا به اقدامات پایدار و تعیین برای کاهش قابل توجه فراوری نفت دست بزند. سناتور کرامر هم بالا بردن فراوری نفت توسط عربستان در جریان همه گیری دنیای کرونا را غیر موجه نامید و گفت، این اقدام فراموش نخواهد شد.

در حالی که کاهش تقاضای نفت در دنیا قیمت نفت را پایین آورده و بعضی فراورینمایندگان را به مرز ورشکستگی رسانده است، ایالات متحده، عظیم ترین فراورینماینده نفت در دنیا فراوری نفت خود را به تدریج به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

اقدام سناتورهای جمهوری خواه نشانه ای از این بود که کنگره می تواند در صورتی که عربستان تن به افت فراوری نفت ندهد، فشار بر این کشور را افزایش دهد و در ماه های آینده دست به اقدامات جدی بزند. شمار پرسنل نظامی آمریکا در عربستان سعودی در ماه ژانویه بالغ بر 2500 بود. در اکتبر 2019 هم زمان با بالا دریافت تنش منطقه ای واشنگتن حدود 3000 نظامی راهی عربستان سعودی کرد.

رویترز هم تاکید نمود که تماس هایش با سفارت عربستان در واشنگتن برای اعلام موضع در این باره تا به امروز بی نتیجه بوده است.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1684

به "تهدید سناتورهای آمریکایی به تجدیدنظر در روابط با عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید سناتورهای آمریکایی به تجدیدنظر در روابط با عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید