جنجال تونل سازی در محوطه تاریخی استون هنج انگلیس به دادگاه کشید

به گزارش مجله بای بلاگ، منتقدان پروژه تونل سازی در محوطه تاریخی چهار هزار ساله استون هنج، از دولت انگلیس به دادگاه شکایت می نمایند.

جنجال تونل سازی در محوطه تاریخی استون هنج انگلیس به دادگاه کشید

ایرنا: روزنامه گاردین، کمپین معترضان به تونل سازی در زیر محوطه تاریخی استون هنج انگلیس که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار گرفته است، برای توقف این پروژه دست به اقدام قضایی می زنند.

جنجال استون هنج از آن جا آغاز شد که گرانت شپس (Grant Shapps) وزیر ترابری انگلیس اوایل ماه جاری میلادی مجوز عملیاتی شدن یک پروژه یک میلیارد و 700 میلیون پوندی برای ساخت یک آزادراه دوبانده 12.8 کیلومتری در ناحیه ویلتشایر را صادر کرد. ویلتشایر محل قرارگیری سازه های سنگی معروف استون هنج است که قدمت آنها به 3100 سال پیش از میلاد بر می گردد. ساخت این راستا زیرزمینی مستلزم حفر تونلی است که از زیر این محوطه تاریخی می گذرد.

هدف از ساخت جاده جدید تعریض گلوگاه های ترافیکی در راستا اصلی به سمت جنوب غرب انگلیس عنوان شده است.

حال کمپینی با نام میراث جهانی استون هنج را حفظ کنید (SSWHS) چند شرکت و نماینده حقوقی را برای آنالیز قانونی بودن این تصمیم به خدمت گرفته اند. شپس در جریان احتمال شکایت و اقدام قضایی قرار گرفته و از وی خواسته شده نهایت تا 10 روز آینده در این باره جوابگو باشد. مهلت هرگونه بازبینی قضایی در این پرونده تا 24 دسامبر (4 دی 99) معین شده است.

موسسه نشنال تراست که مسئول حفظ منابع طبیعی در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی است، در توجیه تصمیم دولت می گوید ساخت جاده زیرزمینی به نفع محوطه باستانی چهار هزار ساله استون هنج خواهد بود. اما باستان شناسان و دیگر معترضان به این طرح چنین نظری ندارند و می گویند این کار نقض کنوانسیون میراث جهانی سازمان یونسکو است. حتی مسئولان وزارت ترابری انگلیس نیز به آسیب وارده به این محوطه اذعان نموده اما می گویند منفعت عمومی این طرح به آسیب آن می چربد.

استون هنج، یادگار به جا مانده از جوامع باستانیاستون هنج (Stonehenge) یک سازه سنگی معروف است که از سال 3100 پیش از میلاد طی سه مرحله به دست مردمان باستان در اروپا ساخته شد. این سازه تاریخی که در جنوب انگلیس واقع شده و سالانه یک میلیون جهانگرد از آن بازدید می نمایند، شامل سنگ های غول پیکری است که به شکل چند دایره تودرتو در الگوی یک نعل اسب کنار هم چیده شده اند.

در خصوص کارکرد این سازه بازمانده از دوران نوسنگی و عصر برنز، اجماعی در بین جامعه محققان وجود ندارد؛ استون هنج از دید گروهی از پژوهشگران محلی برای عبادت و برگزاری آیین و تشریفات مذهبی بود و از دید سایرین یک رصدخانه و تقویم پیچیده. با گذشت هزاران سال از عمر این سازه، هنوز نظریات جدیدی درباره کارکرد و نحوه ساخت آن ارائه می گردد.

نمادی از تاریخ انگلیس یا آمپلی فایر دوران نوسنگی؟اخیرا محققان دانشگاه سالفورد انگلیس در یک پروژه شبیه سازی به اطلاعات تازه و مهیجی درباره این یادگار تاریخی دست یافتند. آنالیز های این محققان نشان داد 157 سازه سنگی استون هنج برای تقویت صدا در حین برگزاری مراسم مذهبی یا گردهمایی ها، طراحی شده بود.

به گفته محققان، صداهایی که در محدوده این سازه مدور ایجاد شده بودند، در داخل به وضوح شنیده می شدند اما همان صداها برای آنهایی که خارج از بنا بودند، کم رنگ می شد. همزمان، آنها که در داخل محوطه بودند نیز صداهای خارجی را به وضوح نمی شنیدند.

در مقاله منتشر شده دراین باره آمده است: اگرچه تعیین نیست در دوره نوسنگی چه آیین، مراسم یا فعالیتی در استون هنج صورت می گرفت و این که آیا این مراسم شامل نواختن موسیقی یا ایراد سخنرانی می شد یا نه، اما نتایج به دست آمده نشان می دهد صداهایی که در این دایره فراوری می شدند قرار بود تنها به گوش افراد حاضر در داخل برسد. افرادی که خارج از محوطه بودند نه تنها صداهای داخل را نمی شنیدند بلکه حتی به داخل این دایره دید هم نداشتند.

چیزی که امروزه از محوطه استون هنج به جا مانده، حدود 63 سنگ کامل دارد و شامل یک دایره خارجی متشکل از 17 سنگ سارسِن است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5275

به "جنجال تونل سازی در محوطه تاریخی استون هنج انگلیس به دادگاه کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال تونل سازی در محوطه تاریخی استون هنج انگلیس به دادگاه کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید