حروف ابجد کبیر چیستند و چه کاربردهایی دارند؟

به گزارش مجله بای بلاگ، تقریبا تمامی کاربردهایی که برای حروف ابجد می شناسند به یاری حروف ابجد کبیر انجام می گردد. شماره گذاری این حروف متفاوت از حروف ابجد صغیر انجام می گردد. در این مقاله با این تفاوت و کاربردهای حروف ابجد آشنا می شویم.

حروف ابجد کبیر چیستند و چه کاربردهایی دارند؟

خبرنگاران | سرویس سرگرمی - حروف اَبجَد روشی برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. شاید دیده باشید که گاهی برای شماره گذاری موارد یا صفحات از حروف ابجد استفاده می گردد. به هر حال کاربرد انواع حروف ابجد همچون حروف ابجد کبیر و ابجد صغیر چیزی بیشتر از شماره گذاری است که در این مقاله در موردشان بحث خواهیم کرد.

انواع حروف ابجد

حروف ابجد بر دو نوع است:

1- حروف ابجد صغیر

2- حروف ابجد کبیر

در هر دو دسته بندی برای حروف الف تا شماره های یکسانی در نظر گرفته شده، اما از حرف بعد از دیگر شماره ها با هم فرق می نمایند. در ابجد صغیر همچنان از اعداد تک رقمی استفاده می گردد، اما در ابجد کبیر اعداد 10 تا 10 تا زیاد می شوند. شاید به همین دلیل باشد که به دسته اول ابجد صغیر و به دسته دوم ابجد کبیر می گویند. در ضمن در حروف ابجد صغیر حرف ساقط داریم (حروف س، ش، خ، ظ. ساقط هستند)، اما در حروف ابجد کبیر چنین نیست.

برای حفظ کردن حروف ابجد می توانید این دوبیتی را حفظ کنید:

یگان یگان شمر ابجد حروف تا حطی

چنانچه از کلمن عشرعشر تا سعفص

پس آنگه از قرشت تا ضظغ شمر صدصد

دل از حساب جمل شد تمام مستخلص

همانطور که از دوبیتی بالا متوجه شدید می توانید برای حفظ کردن حروف ابجد از این کلمات بهره ببرید: ابجد، هوز، حطی، کلمن، سعفص، قرشت، ثخذ، ضظغ.

بیشتر بخوانید: حروف ابجد چیست و چه کاربردی دارد؟

حروف ابجد کبیر

دقیقا در دوبیتی بالا به نحوه شماره گذاری حروف در ابجد کبیر اشاره شده است. شما می توانید تمامی این حروف را در جدول اول مشاهده کنید.

آ=1ب= 2ج= 3د= 4ه= 5و= 6ز= 7
ح= 8ط= 9ی= 10ک= 20ل= 30م= 40ن= 50
س= 60ع= 70ف= 80ص= 90ق= 100ر= 200ش= 300
ت= 400ث= 500خ= 600ذ= 700ض= 800ظ= 900غ= 1000

در جدول زیر هم حروف ابجد صغیر را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید با حروف ابجد کبیر کاملا متفاوت هستند.

آ=1ب= 2ج= 3د= 4ه= 5و= 6ز= 7
ح= 8ط= 9ی= 10ک= 8ل= 6م= 4ن= 2
س= ساقطع= 10ف= 8ص= 6ق= 2ر= 8ش= ساقط
ت= 4ث= 8خ= ساقطذ= 4ض= 8ظ= ساقطغ= 4

کاربرد حروف ابجد کبیر

  • یکی از خواص و کاربردهای حروف ابجد در طالع بینی است. برای طالع بینی اسم شخص و مادرش را به ابجد کبیر می برند. یعنی شماره متناظر با هر حرف اسم شان را با هم جمع می نمایند. به این کار می گویند به ابجد کبیر بردن. سپس حاصل جمع اسم شخص و اسم مادرش را به دست می آورند و آن را تقسیم بر 12 می نمایند. به جامانده عددی می گردد کمتر از 12 که هر عدد متناظر با یکی از برج های دوازده گانه است و از این طریق طالع شخص معین می گردد.
  • به جز طالع شخص طالع ازدواج شخص هم از همین طریق معین می گردد. به این شکل که اسم پسر و مادرش را به ابجد کبیر می برند. اسم دختر و مادرش را هم به ابجد کبیر می برند. سپس حاصل هر دو را با هم جمع می نمایند و حاصل این جمع را بر 5 تقسیم می نمایند. اگر به جامانده این تقسیم 1 یا 3 یا 5 گردد، این دو نفر به هم می رسند و خبرنگاران شان جفت است پس تا آخر با هم زندگی می نمایند.

    اگر به جامانده تقسیم 2 یا 4 باشد، این دو نفر به هم نمی رسند وخبرنگاران شان جفت نیست بنابراین ممکن است نتوانند تا آخر با هم زندگی نمایند.

    اگر هم به جامانده تقسیم صفر گردد، معلوم می گردد که یک طرف از خانواده طرفین با ازدواج موافق نبوده و خبرنگاران آن ها به طور قطعی جفت نیست و ممکن است این ازدواج بهم بخورد. شاید هم نخورد!

  • از حروف ابجد کبیر ماده تاریخ هم می سازند. طبق تعریف دهخدا ماده تاریخ آن است که مجموع حروف بیت یا مصراع یا عبارتی به حساب ابجد با تاریخ واقعه ای تطبیق کند. به خاطر سپردن یک جمله یا یک عبارت از به خاطر سپردن اعداد آسانتر است خصوصا اگر آن جمله به صورت یک مصراع موزون از یک قطعه شعر درآمده باشد. پس در این صورت ماده تاریخ سبب می گردد که تاریخ یک واقعۀ مهم کاملا دقیق ثبت گردد و کمتر مورد تحریف و فراموشی قرار گیرد. همچنین هنگام وقوع یک حادثه معمولا چندین ماده تاریخ ساز سال آن حادثه را با عباراتی متفاوت رقم می زنند که در این صورت می توان با حساب تاریخی که آن عبارات نشان می دهند و تطبیق آن ها با یکدیگر زمان یک واقعه را به صورتی کاملا دقیق معین کرد.

بیشتر بخوانید: محاسبه حروف ابجد

اسم شما به حروف ابجد چه می گردد؟ شما می توانید عدد اسم تان را در امضا یا هر جای دیگر که دوست دارید بگنجانید. آیا کاربرد دیگری برای این حروف می شناسید که در این مقاله نگفته باشیم؟ راضی می شویم آن را در بخش نظرات سایت خبرنگاران با ما در میان بگذارید.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6099

به "حروف ابجد کبیر چیستند و چه کاربردهایی دارند؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "حروف ابجد کبیر چیستند و چه کاربردهایی دارند؟" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حروف ابجد کبیر چیستند و چه کاربردهایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید