حسابرسی، کار و جذب نیرو؛ سه مطالبه اصلی کارگران هپکو ، آیا وظیفه ای برای تأمین اجتماعی معین شده است؟

به گزارش مجله بای بلاگ، هیات وزیران مصوبه واگذاری هپکو را به بخش خصوصی منتشر نموده؛ در حالی که هنوز معلوم نیست این شرکت خصوصی است یا دولتی.

حسابرسی، کار و جذب نیرو؛ سه مطالبه اصلی کارگران هپکو ، آیا وظیفه ای برای تأمین اجتماعی معین شده است؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * حسابرسی ویژه، کار و جذب نیرو، درد هپکو همین است و اگر نگردد، کار شرکت درست نمی گردد که نمی گردد. این جمله، حرف این روز های کارگران هپکو است؛ شرکتی که دولت به یکباره تصمیم گرفت آن را به تأمین اجتماعی بدهد به جای قرض و بدهی هایش به شستا!

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی که اکنون بزرگترین هلدینگ خاورمیانه است و سودآورترین سهام را در بازار بورس ایران در اختیار دارد، حالا براساس تصمیم یک شبه هیات وزیران، قرار است مالک هپکو هم باشد. 55 درصد سهام هپکو براساس مصوبه هیات وزیران و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کار و تعاون و سازمان برنامه و بودجه به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می گردد . براین اساس که تأمین اجتماعی وظیفه دارد 38 درصد از سهام هپکو را تا انتها سال به بخش خصوصی واگذار کند. نکته ای که نگرانی کارگران شرکت را به دنبال داشته است.

مأموریت غیرممکن شستا در هپکو

واکنشی که سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی به این خبر نشان می دهد یعنی او خود را فردی فراتر از کارمند دولت نمی داند که باید از دستورات رسیده پیروی کند. بعضی رسانه های محلی استان مرکزی اعلام کردند آقازاده موضعی همسو با این مصوبه هیات وزیران اتخاذ نموده و گفته همه باید برای اجرای مصوبه دولت یاری کنیم تا سازمان تأمین اجتماعی در ماموریت جدید خود به موفقیت دست یابد.

بماند که تا نیمه های اردیبهشت که هنوز خبری از سازمان تأمین اجتماعی نبود، آقازاده مدام در رسانه های مختلف عنوان می کرد که باید پیگیر واگذاری هرچه سریع تر هپکو به ایمیدرو باشند. حالا سوال از آقای استاندار این است که مأموریت جدید سازمان تأمین اجتماعی درباره هپکو چیست؟

حسابرسی ویژه، کار و جذب نیرو، درد هپکو همین است و اگر نگردد، کار شرکت درست نمی گردد که نمی گردد

اکنون هفت روز از انتشار خبر واگذاری هپکو به شستا می گذرد، ولی تا به امروز نه شریعتمداری، وزیر کار و تعاون، نه دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، نه صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی و نه هیچ فرد دیگری درباره شرایط این واگذاری سخنی نگفته است و این سوال همچنان بی پاسخ است که آیا دولت برنامه ای برای اداره هپکو به سازمان تأمین اجتماعی داده یا نه؟

کارگران، اما می گویند که راه حل خروج هپکو از این مسائل، حسابرسی ویژه است. شهرام رمضی، عضو شورای اسلامی کار هپکو در مصاحبه با خبرنگار ما به این نکته تأکید می نماید.

او می گوید: یک سال است که در این راه گام گذاشته ایم، بار ها تا تهران رفتیم و آمدیم و چندین بار به ما گفته شد که قرار است این شرکت به ایمیدرو واگذار گردد، اما یک شب خوابیدیم و صبح گفتند هپکو را به شستا واگذار نموده اند.

نمی دانیم حریف ما کیست؟

این کارگر هپکو گلایه های زیادی دارد و پس از این همه کش و قوس درباره شرایط شرکت، پیگیری این مساله را به میدان نبردی تشبیه می نماید که معلوم نیست حریف مقابشان چه کسی است. او می گوید: معلوم نیست چه کسی مقابل ما قرار گرفته است تا محبت آمیز وارد مصاحبه شویم و بگوییم که با زندگی 5 هزار نفر بازی نکنید.

در واقع، کارگران هپکو که پیگیر مساله این شرکت هستند، تنها نمایندگان کارگران هپکو نیستند، آنان از سرمایه ای ملی دفاع می نمایند و نماینده های همه مردم به حساب می آیند.

رمضی می گوید: یک سوال اساسی ما این است که بالاخره هپکو دولتی است یا خصوصی؟ وقتی می گوییم این شرکت باید حسابرسی ویژه گردد، می گویند شرکتی خصوصی است و امکان ورود به آن برای حسابرسی وجود ندارد و اگر خصوصی است چگونه به عنوان بدهی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است؟

او تصریح می نماید: تا وقتی که از مدیریت هپکو و بریز و بپاش های شرکت حسابرسی نگردد، وقتی کار به شرکت نیاید و وقتی برای کار در شرکت نیروی جدید جذب نگردد، کار هپکو رونق نمی گیرد و شرایط آن تغییر نمی نماید.

بیشتر بخوانید:

  • واگذاری هپکو به تأمین اجتماعی مغایر اصل 44 قانون اساسی است
  • تجمع کارکنان هپکو در اعتراض به واگذاری شرکت به تأمین اجتماعی
  • آیا هیأت وزیران برنامه ای برای بازگرداندن رونق فراوری به هپکو دارد؟ / لزوم معین تکلیف بدهی های شرکت
  • آیا سازمان تأمین اجتماعی برنامه ای برای کار و فراوری در هپکو دارد؟
  • هپکو به شستا واگذار شد/ وعده های بی انتها دولت برای الحاق شرکت به ایمیدرو

به گفته رمضی، حسابرسی از هپکو به این دلیل اهمیت دارد که اولا معلوم گردد پول هایی که به این شرکت در سال های گذشته وارد شده، در کجا خرج شده است و ثانیا مدیران بعدی بدانند که هزینه ها در این شرکت حساب و کتاب دارد و باید جوابگوی مردم باشند.

کارگران: راضی نیستم حقوقمان از وام پرداخت گردد

رمضی به تعداد حدود 700 نفری کارکنان هپکو اشاره می نماید و می گوید: برای حقوق پرسنل هپکو ماهانه حدود 5 میلیارد تومان پول به شرکت تزریق می گردد. با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می شویم که این مقدار برای حقوق این تعداد پرسنل زیاد است، حالا سوال اینجاست که اولا این پول از کجا تأمین می گردد، ثانیا چه کسانی غیر از این افرادی که ما می شناسیم، از هپکو حقوق می گیرند؟

وقتی می گوییم این شرکت باید حسابرسی ویژه گردد، می گویند شرکتی خصوصی است و امکان ورود به آن برای حسابرسی وجود ندارد و اگر خصوصی است چگونه به عنوان بدهی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است؟

وی تأکید می نماید: ما کارگران هپکو راضی نیستیم که برای پرداخت حقوقمان وام بگیرند و شرکت را مقروض نمایند، ما کارگریم و باید دستمزد خود را به وسیله کار کردن دریافت کنیم. نگرانی ما این است که می بینیم شرایط شرکت به خاطر قرض هایش آن معلوم نیست.

کارگران هپکو می گویند که این شرکت گوشت قربانی دولت شده است، آنان مخالف خرد شدن سهام شرکت هستند. رمضی درباره این موضوع شرح می دهد: وقتی برای آنالیز شرایط سهام شرکت به سازمان خصوصی سازی مراجعه می کردیم، حرف ما این بود که سهام هپکو را به صورت بلوکه واگذار نمایند؛ یعنی طرف حساب ما کارگران یک ارگان یا نهاد مالی یا شخص باشد. اگر سهام شرکت خرد گردد، توان ما برای پیگیری مطالبات کارگران هم خرد می گردد و دیگر نمی توانیم مطالبات را پیگیری کنیم.

او بیان می نماید: سازمان تأمین اجتماعی به رونق فراوری در هپکو احتیاج ندارد که بخواهد برای ما دلسوزی کند. شستا بنگاه مالی است و از بنگاه مالی نباید انتظار داشته باشیم رونق را به یک شرکت فراوریی بازگرداند.

گلایه های کارگران از دولت و مجلس

عضو شورای اسلامی کار هپکو با اشاره به نیمه تعطیل کردن کارخانه به دلیل شیوع کرونا می گوید: کارخانه های همجوار ما کار را شیفتی نموده اند؛ گروهی از کارگران صبح ها در کارخانه ها حضور می یابند و گروهی هم در شیفت بعداز ظهر و به این شکل کار کارخانه نمی خوابد. اما به نظر می رسد کرونا فقط به هپکو می آید که از کارگران خواسته اند هر هفته فقط نیمی از آنان سرکار حاضر شوند.

او از کارگران این شرکت گلایه می نماید و می گوید: وقتی حقوق کارگران به تعویق می افتد، پیگیری آن را از ما به عنوان اعضای شورای اسلامی کار شرکت، مطالبه می نمایند، اما وقتی از آنان می خواهیم که سر کار خود حاضر شوند، به حرف ما بی اعتنایی نموده و به اینکه برای 12 روز کار در ماه حقوق یک ماه کامل را دریافت نمایند، راضی می شوند.

کارگران هپکو مشخصا معتقدند که کار واگذاری این شرکت به ایمیدرو را نامه جمعی از نمایندگان مجلس به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خراب کرد و باعث شد این شرکت را به شستا واگذار نمایند. آنان می گویند اگر نمایندگان مجلس می گویند بازگشت هپکو به دولت غیرقانونی است، چگونه است که اکنون دولت آن را به تأمین اجتماعی واگذار نموده و چرا نمایندگان مجلس این اقدام را غیرقانونی نمی دانند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3287

به "حسابرسی، کار و جذب نیرو؛ سه مطالبه اصلی کارگران هپکو ، آیا وظیفه ای برای تأمین اجتماعی معین شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسابرسی، کار و جذب نیرو؛ سه مطالبه اصلی کارگران هپکو ، آیا وظیفه ای برای تأمین اجتماعی معین شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید