خبرنگاران استاندار: جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راه حل ارائه دهند

به گزارش مجله بای بلاگ، کرمان - خبرنگاران - استاندار کرمان با برشمردن ظرفیت ها و داشته های استان پهناور کرمان، از جوانان خواست ریشه های توسعه نامتوازن استان را شناسایی و برای توسعه یافتگی آن راه چاره ارایه کنند.

خبرنگاران استاندار: جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راه حل ارائه دهند

محمدجواد فدائی شامگاه شنبه در نشست مشترک با اعضای شورای مشاوران جوان به بیان ظرفیت های استان کرمان پرداخت و مسائل پیش روی توسعه و عقب ماندگی در بعضی از شاخص ها را بیان نمود.

وی از کرمان به عنوان استانی سهل و ممتنع باد کرد و ادامه داد:این استان منابع بسیار و ثروت های خوبی دارد، اما علی رغم همه این ثروت ها و منابع در بعضی از بخش ها که توقع نداریم به لحاظ توسعه و شاخص های پیشرفت، عقب و از متوسط کشوری پایین تر است.

استاندار کرمان اضافه کرد: این سوال برای همه ما مطرح است که چرا استانی با چنین منابعی در بعضی از شاخص ها عقب است و چرا از این منابع استفاده نشده است.

فدائی بیان نمود: استان کرمان رتبه اول مساحت (زمینی) کشور را دارد و به لحاظ جمعیت در رتبه نهم و در حوزه اقتصادی در رتبه دهم قرار گرفته و 100 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان است.

فدائی ادامه داد: به لحاظ بارندگی استان خشکی هستیم و حتی در سال زراعی جاری که بارندگی خوبی هم داشتیم، اما 25 استان از ما شرایط بارندگی بهتری دارند.

وی به فعالیت های مختلف اقتصادی استان کرمان پرداخت و گفت: 6 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی کرمان است و به لحاظ تعداد شاغلان معدن، ارزش تولیدات معادن در حال بهره برداری، میزان استخراج ماده معدنی، تولید کنسانتره و گندله، تولید کاتد مس در کشور رتبه اول را داریم.

استاندار کرمان، استخراج مواد معدنی سالانه استان کرمان را 90 میلیون تن اعلام کرد و گفت: 40 درصد ارزش اضافه کرد بخش معدن در استان کرمان قرار گرفته است.

فدائی اضافه کرد: اعتبارات عمرانی استان کرمان سال گذشته یک هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 800 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد در حالی که 5 هزار میلیارد تومان هر یک از شرکت های مس و گل گهر سود خالص داشتند.

وی مطرح نمود: طی چند سال اخیر و دولت تدبیر و امید، میزان تولید کاتد مس به 330 هزار تن، کنسانتره آهن به 27.8 میلیون تن، گندله به 17.5 میلیون تن و آهن اسفنجی به 5 میلیون تن در سال رسیده است.

استاندار کرمان گفت: در بخش کشاورزی علی رغم اینکه استان خشکی هستیم و مسائل آبی داریم، 138 نوع محصول کشاورزی با 6 میلیون تن در سال تولید داریم، سال گذشته رتبه اول تولید پسته به میزان 120 هزار تن، خرما 370 هزار تن، گردو 19 هزار و 500 تن، کنجد 11 هزار تن، کُرک یک هزار تن، محصولات جالیزی یک میلیون تن و آرتیمیا 3 تن داشته ایم.

فدائی اضافه کرد: در تولید گل محمدی و ذرت دانه ای رتبه دوم و محصولات گلخانه ای و مرکبات رتبه سوم کشوری را در سال گذشته داشتیم و مجموع فروش محصولات کشاورزی استان 45 هزار میلیارد تومان بود.

وی مطرح نمود: کرمان با ثبت 700 اثر ثبت ملی و 7 اثر جهانی جایگاه ویژه در بخش میراث فرهنگی دارد و 300 اثر فرهنگی و تاریخی در استان نیز بازسازی شده است.

وی گفت: به لحاظ صنعت نسبتا جایگاه قابل قبولی داریم و پنج کارخانه خودروسازی داریم که ظرفیت تولید آنها 350 هزار خودرو در سال است، البته به دلیل مسائل اقتصادی الان یک هفتم آن تولید دارند.

وی یادآور شد : درآمد مصوب سال گذشته استان کرمان 3 هزار و 750 میلیارد تومان بوده که ما 4 هزار و 760 میلیارد تومان درآمد داشتیم.

استاندار کرمان به مسائل استان نیز اشاره کرد و گفت: 60 درصد جمعیت استان کرمان در چهار دهک پایین جمعیتی هستند و 7.7 درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد کشور در استان کرمان زندگی می کنند در حالی که چهار درصد جمعیت کشوری را داریم.

فدائی بیان اظهارداشت: متوسط درآمد خانوار شهری کرمان 30 میلیون تومان و متوسط درآمد خانوار روستایی کرمان 15 میلیون تومان است در حالی که متوسط کشوری آن به ترتیب 43 و 23 میلیون تومان است.

فدائی گفت: علی رغم همه منابع در اختیار طی سال های گذشته نتوانستیم بعضی شاخص ها را خوب پیش ببریم، اما به معنای این نیست که کار نشده باشد، با این حال باید بیشتر تلاش کرد.

وی مطرح نمود: طی سال گذشته 3 هزار و 200 پروژه در استان کرمان با 26 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال مستقیم 9 هزار نفر به بهره برداری رسید.

استاندار کرمان اضافه کرد: امسال به مناسبت هفته دولت پروژه های افتتاحی استان کرمان یک هزار و 600 میلیارد تومان بوده و 6 هزار و 500 واحد مسکونی با 250 میلیارد تومان تسهیلات مسکن به بهره برداری رسید.

فدائی اعلام کرد: میزان پروژه های افتتاحی و کلنگ زنی شده در هفته دولت امسال سه برابر هفته دولت سال قبل بوده است.

وی بیان نمود: این پرسش پاسخ های متعددی دارد و از مشاوران جوان که ذهن روشنی دارند، می خواهیم که بگویند چرا علی رغم این همه منابع در استان، اما در بعضی از شاخص ها نتوانستیم خوب پیش برویم.

استاندار کرمان شرح داد: کرمان استان از حیث گروه های سیاسی، متعادل است. از نظر من شاخص برای نقش گروه های سیاسی کننده های مجلس هستند و استان کرمان طی10 دوره کنندگی 44 کننده اصولگرا، 45 کننده اصلاح طلب و 11 کننده مستقل داشته است، بنابراین نمی توانیم بعد از ده دوره بگوییم مقصر یک گروه سیاسی بوده است.

فدائی اضافه کرد: برای اینکه جهشی در توسعه استان ایجاد کنیم و رشد سریعی داشته باشیم، لازمه آن کشف علت و رفع مشکل است.

وی گفت: اگر بخواهیم در جامعه حضور داشته و گوشه ای از کار را بگیرد، باید توانایی خود را در این زمینه نشان دهید، تجربه شخصی من است که فردی اگر می خواهد خدمت کند، مکان آن مهم نیست و هر جا جامعه نیاز داشته باشد باید آن را بپذیرد.

وی مطرح نمود: اگر فرد توانایی های خود را ابراز کند، قطعا می تواند گوشه ای از کار را بگیرد و به توسعه استان کمک کند.

استاندار کرمان پس از طرح صحبت ها و دغدغه های اعضای شورای مشاوران جوان به بعضی از پرسش ها و مباحث مطرح از سوی آنان پاسخ داد و گفت: طرحی را در دست تهیه داریم که با تولید سلول های خورشیدی، قطب انرژی خورشیدی کشور خواهیم شد، سرمایه گذار انتخاب و در مرحله انتقال زمین هستیم و طی چند ماه آینده با راه اندازی آن علاوه بر رونق انرژی خورشیدی در استان، قطب تولید تجهیزات انرژی خورشیدی در کشور می شویم.

فدائی به مبحث کارآمدی سیستم اداری نیز اشاره کرد و گفت: از دلایل عقب ماندگی کشور این است که سیستم نداریم و کارها وابسته به افراد و سلیقه ای است و مهم تر اینکه سیستم اداری ما هم کارا نیست.

وی ایجاد و اصلاح سیستم اداری را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: کارآمد کردن سیستم اداری از برنامه های اولویت دار استانداری است و اگر این سیستم درست عمل کند، خیلی از مسائل حل می شود.

استاندار کرمان با تاکید بر این نکته که جلسات با مشاوران تداوم خواهد داشت، گفت: صحبت کردن با مشاوران را مفید می دانیم، آینده در دست جوانان است و باید انتقال تجربه صورت گیرد.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز تشکیل گروه های فرهنگ و هنر و رسانه، آموزش و تحقیقات، مسائل اجتماعی و خانواده، سلامت و مهارت، توسعه فناوری اطلاعات و امور زیربنایی را در زیرمجموعه شورای مشاوران جوان استاندار کرمان پیشنهاد داد.

وفایی سرپرست معاونت توسعه و منابع استاندار کرمان از رسالت های جدی شورای مشاوران جوان را حلقه واسط بین جوانان علاقه مند مشارکت در کارهای اجرایی و دولت دانست.

آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز با تبریک به انتخاب مشاوران جوان گفت: با تشکیل گروه های تخصصی مشاوران و در ادامه کار، از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده خواهیم برد و برای پیشرفت و توسعه استان همراه آنها هستیم.

اعضای شورای مشاوران جوان استاندار کرمان در ادامه نشست به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و نظرات خود در خصوص مسائل آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پرداختند.

راهکاری نوین و به روز و خارج از تفکر سنتی، گسترش استارتاپ ها و تولید ثروت، توجه به نخبگان و فراهم آوردن زمینه ماندگاری آنها در استان، کارآفرینی، شناسایی و معرفی فرصت ها برای جوانان، توجه به مسائل آموزشی و نگاه علمی به آموزش و پرورش، جوان باوری، توجه به مناطق حاشیه و محیط زیست و اطلاع رسانی خدمات دولت، از اهم مباحث مطرح از سوی مشاوران جوان بود.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4186

به "خبرنگاران استاندار: جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راه حل ارائه دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار: جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راه حل ارائه دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید