خبرنگاران کم رونقی اقتصادی رسانه در کردستان بخاطر عدم مدیریت است

به گزارش مجله بای بلاگ، سنندج - خبرنگاران - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه گفت: یکی از دلایل کم رونقی و بی رونقی و مرگ اقتصادی رسانه ها بویژه مطبوعات در کردستان، عدم آشنایی کافی دست اندرکاران با شیوه های علمی و کارآمد مدیریت رسانه است.

خبرنگاران کم رونقی اقتصادی رسانه در کردستان بخاطر عدم مدیریت است

به گزارش خبرنگاران، ابراهیم محمدحسینی در وبینار چالش های روزنامه نگاری و روزنامه داری در کردستان که در بستر اینستاگرام به همت کنندگی خانه مطبوعات سقز برگزار شد، افزود: این علم به معنی بکارگیری بهینه امکانات مادی، انسانی و فناورانه در جهت تولید، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند است که با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان صورت می گیرد.

دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران افزود: در ابعاد زیست بوم رسانه های کردستان همچنین باید عوامل محیطی چون مسائل مالی، سیاسی، حقوقی و قانونی را دید ضمن اینکه در عوامل درونی مخاطب نیز نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین را مورد مطالعه قرار داد.

این عضو خانه مطبوعات کردستان گفت: در بحث روزنامه نگاری باید به رعایت اصول حرفه ای، مخاطب، منابع انسانی، نوآوری، استقلال حرفه ای، توجه به حقوق صنفی، آموزش های روزآمد، اعتقاد و باور به رسانه، تعریف جرم مطبوعاتی و تفیک رسانه های حزبی از غیر حزبی توجه کرد.

وی تعامل رسانه با محیط و ناتوانی این تعامل را از چالش های جدی برشمرد و گفت: رسانه های کردستان باید با محیط عملیاتی و عمومی و دور تعامل داشته باشند زیرا نهاد رسانه از این سه محیط تاثیر می پذیرد و بالعکس بر محیط تاثیر گذار است که این تعامل در حوزه عملیاتی شامل رقبا، مخاطبان، مالکان و تامین کنندگان است.

محمدحسینی یادآور شد: در حوزه محیط عمومی هم این عناصر شامل نظام سیاسی، مالی، اجتماعی، فرهنگی، قانونی و حقوقی می شود و محیط دور شامل روابط بین اللمل، حقوق بین اللمل، فرهنگ و اقتصاد جهانی است.

وی برانجام مطالعات آینده پژوهی در حوزه رسانه توسط دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور با همکاری خانه مطبوعات، توزیع عادلانه یارانه، آگهی ها، حمایت استانداری و سازمان مدیریت در واگذاری آگهی تاکید کرد و گفت: توجه به رسانه در برنامه ریزی های سالانه توسعه ای و تدوین سندهای توسعه، پرداخت یارانه نقدی به مخاطب به جای رسانه، انحصار زدایی از نحوه توزیع آگهی، برگزاری دوره های روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، تقویت زبان کُردی و تقویت فرهنگ مطالعه روزنامه از مدارس موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسینی با اشاره به اینکه نگاه نکردن به رسانه چون یک صنعت فرهنگی - مالی از بزرگترین چالش های روزنامه داری در کردستان است، افزود: اقتصاد رسانه به معنی تامین هزینه های مالی و خود اتکایی، تولید محتوای جذاب و عرضه آن به مردم، جذب آگاهی در بازار، بکارگیری علم اقتصاد و بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد و استفاده از فناوری های نوین است.

وی تاکید کرد: تغییرات پیش روی صنعت رسانه شامل گسترش رقابت، تنوع محصولات، تنوع سلیقه مخاطب، ورود محصولات خلق شده توسط مصرف کنندگان و در نتیجه کاهش تهیه کنندگان حرفه ای است.

محمدحسینی یادآور شد: مدیران رسانه برای دوره حاضر می توانند از استراتژی های متنوع سازی از جمله ادغام و تملک برای رسانه های کردستان بویژه مطبوعات چاپی استفاده کنند.

این کارشناس رسانه گفت: توجه به روزنامه نگاری علمی، تحقیقی، گزارشگری اجتماعی و روزنامه نگاری بومی و توجه به گروه های مختلف اجتماعی از جمله زنان و روستاییان، شناسایی بازارهای جغرافیای جدید و گوشه بازارها و توجه به تجربه و آموزش نیروها نیز بایستی مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی افزود: در بحث روزنامه داری، باید مفهوم های محیط پر رقابت، مخاطب، مزیت رقابتی، توجه به کسب و کارها در بخش رسانه، اقتصاد رسانه در چارچوب شرکت ها مورد توجه باشد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3645

به "خبرنگاران کم رونقی اقتصادی رسانه در کردستان بخاطر عدم مدیریت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کم رونقی اقتصادی رسانه در کردستان بخاطر عدم مدیریت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید