دستگاه MRI ام آر آی قابل حمل می تواند رایج ترین اشکال سکته مغزی را با دقت تشخیص دهد

به گزارش مجله بای بلاگ، تحقیقات تازه نشان داده است که نخستین دستگاه MRI قابل حمل در دنیا می تواند سکته های ایسکمیک را به دقت قابل قبولی تشخیص دهد. این دستگاه در سال 2020 به وسیله سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مورد تایید قرار گرفته و محققان نشان داده اند که می تواند به مقدار دستگاه های بزرگ تر و گران تر MRI موثر و تشخیص دهنده باشد.

دستگاه MRI ام آر آی قابل حمل می تواند رایج ترین اشکال سکته مغزی را با دقت تشخیص دهد

شرکت فناوری پزشکی Hyperfine برای اولین بار دستگاه MRI قابل حمل خود را در سال 2019 رونمایی کرد. این دستگاه که متعاقباً Swoop نام گرفت، از آن موقع با فناوری یادگیری ژرف بهینه سازی شده تا تصاویر خود را بهبود بخشد.

البته محققان هنوز در حال آنالیز برترین راه های استفاده از آن در موقعیت های واقعی هستند. تازهترین تحقیق به این موضوع می پردازد که MRI قابل حمل تا چه میزان سکته های ایسکمیک که رایج ترین شکل سکته هستند را تشخیص می دهد.

دو نوع سکته مغزی وجود دارد: ایسکمیک و هموراژیک. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می دهد که یک لخته جریان خون را در مغز مسدود کند، در حالی که سکته هموراژیک نتیجه خونریزی در مغز است.

هنگامی که بیمار با علائم سکته به اورژانس مراجعه می نماید، بسیار مهم است که پزشکان به سرعت تشخیص دهند که آیا سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک است. برای مثال، درمان سکته مغزی مشکوک به ایسکمیک با رقیق کننده های خون، در صورتی که سکته واقعاً هموراژیک باشد، می تواند کشنده باشد.

مطالعه تازه به آنالیز این موضوع پرداخته که دستگاه MRI قابل حمل با چه دقتی می تواند سکته مغزی ایسکمیک را تشخیص دهد.

با همکاری محققان دانشکده پزشکی ییل و دانشگاه هاروارد، 50 بیمار از بیمارستان ییل نیوهون مورد آنالیز قرار گرفتند. هر بیمار اسکن MRI معمولی برای تایید تشخیص سکته مغزی ایسکمیک داشت. سپس آن ها با دستگاه MRI قابل حمل اسکن شدند، که تعیین شد می تواند لخته های خون مغز را در 90 درصد از بیمارها به دقت تشخیص دهد. دستگاه قابل حمل در شرایط اورژانس آزمایش شد و تعیین شد که لخته های خونی به قطر 4 میلی متر را تشخیص دهد.

این یافته ها کاربرد بالینی این دستگاه های تازه MRI قابل حمل (pMRI) را تایید می نماید. اگرچه آن ها نمی توانند جزئیات دقیق یک MRI معمولی را نشان بدهند، اما سیستم در دسترس تری هستند.

دستگاه های MRI سنتی به تکنسین های آموزش دیده و زیرساخت های پرهزینه احتیاج دارند. کل اتاق باید برای قرار دادن آنها تجهیز گردد، در حالی که این دستگاه های قابل حمل را می توان به سادگی انتقال داد، بیماران را می توان در کنار تخت خود اسکن کرد و ارائه دهندگان به حداقل آموزش برای راه اندازی دستگاه ها احتیاج دارند.

منبع: ییل نیوز

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8757

به "دستگاه MRI ام آر آی قابل حمل می تواند رایج ترین اشکال سکته مغزی را با دقت تشخیص دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه MRI ام آر آی قابل حمل می تواند رایج ترین اشکال سکته مغزی را با دقت تشخیص دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید