کاهش خطر ابتلا به ذات الریه به کمک عصاره اکالیپتوس

به گزارش مجله بای بلاگ، سیناپرس/ بیمارانی که به دلایل مختلف تحت تهویه مکانیکی با دستگاه ونتیلاتور قرار می گیرند، در معرض یک بیماری سخت به نام ذات الریه وابسته به ونتیلاتور قرار دارند. محققان برای کاهش ریسک ابتلای این افراد به بیماری فوق، استنشاق عصاره اکالیپتوس را پیشنهاد داده اند.

کاهش خطر ابتلا به ذات الریه به کمک عصاره اکالیپتوس

ذات الریه یا پنومونی وابسته به ونتیلاتور یا اصطلاحاً VAP، عفونت بیمارستانی خطرناک است که تقریباً در یک سوم بیماران تحت تهویه مکانیکی رخ می دهد. ابتلا به این پنومونی باعث افزایش مرگ ومیر، ناتوانی و افزایش هزینه های بیمارستانی شده و همچنین موجب بالارفتن نگرانی در پزشکان و مدیران شده است.

VAP معمولاً به دو صورت زودرس (در خلال چهار روز اول بعد از شروع تهویه مکانیکی) و دیررس (5 روز یا بیشتر پس از شروع تهویه مکانیکی) رخ می دهد. شیوع این نوع پنومونی در بیمارانی که برای آن ها از لوله موسوم به لوله تراشه استفاده شده باشد، 6 تا 21 برابر بیشتر از بیماران بدون این لوله است.

بنا بر نظر متخصصان، در بیشتر مطالعات نشان داده شده است که مهم ترین عوامل خطر بری ایجاد VAP، موارد ذیل هستند: مدت زمان لوله گذاری و تهویه مکانیکی، بیماری های زمینه ای مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، تعداد آنتی بیوتیک های مصرفی، سن بالا، جنسیت مذکر، تروما، شدت بیماری، سوختگی، تغذیه روده ای و شرایط خوابیده به دمر. برای پیشگیری از این مشکل دستورالعمل های حرفه ای مختلفی پیشنهاد شده اند که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: بالا نگه داشتن سر تخت به اندازه 30 تا 45 درجه، مراقبت دهانی با دهان شویه کلرهگزیدین و مکش مداوم ترشحات ناحیه حلقی. اما ازآنجایی که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کماکان تلاش ها برای یافتن روش های دیگر ادامه دارد.

به همین دلیل، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اراک، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن تأثیر استنشاق عصاره اکالیپتوس بر پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بیماران تحت تهویه مکانیکی مورد بررسی واقع شده است.

در این مطالعه، 70 بیمار بستری در بیمارستان آموزشی درمانی الزهرا اصفهان که بیش از 72 ساعت تحت تهویه مکانیکی قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. برای نیمی از این بیماران، امکان استنشاق محلول اکالیپتوس در زمانی که تحت تهویه مکانیکی قرار داشتند، فراهم شد و سپس شرایط آن ها ازلحاظ میزان ابتلا به VAP بررسی گشت.

نتایج بررسی های فوق و مقایسه این افراد با بیمارانی که برای آن ها از استنشاق اکالیپتوس استفاده نشده بود، نشان داد که انجام این کار یعنی استنشاق اکالیپتوس می تواند پنومونی وابسته به ونتیلاتور یا همان VAP را در بیماران تحت تهویه مکانیکی به طور قابل قبولی کاهش دهد.

در این خصوص، احمدرضا یزدان نیک، گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همکارانش اشاره داشته اند: استفاده از 4 میلی لیتر اسانس اکالیپتوس 5 درصد به صورت استنشاقی و با استفاده از وسایل کمکی مخصوص به میزان سه بار در روز و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه از ابتدای بستری شدن بیمار در بخش مراقبت ویژه و شروع تهویه مکانیکی، می تواند در کاهش ابتلا به VAP مؤثر باشد.

این محققان می افزایند: راحتی استفاده و بی خطر بودن این روش در کنار اثرات ضد میکروبی مؤثر گیاه دارویی اکالیپتوس باعث شده است که بتوان این روش پیشگیری از VAP را به عنوان یک مراقبت پرستاری کم هزینه در بخش های مراقبت ویژه مطرح کرد.

این یافته های علمی پژوهشی که در فصل نامه گیاهان دارویی متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می توانند در بهبودی سریع تر بیمارانی که به دلایل مختلف تحت تهویه مکانیکی با دستگاه ونتیلاتور قرار می گیرند، مورد استفاده قرار گیرند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2554

به "کاهش خطر ابتلا به ذات الریه به کمک عصاره اکالیپتوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خطر ابتلا به ذات الریه به کمک عصاره اکالیپتوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید