دوگانه سوزها نفس های آخر را می کشند ، چرا از دوگانه سوز ها استقبال نمی گردد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، دوگانه سوزها به اواخر عمر فراوری خود در کشور رسیده اند. آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فراوری خودرو در خرداد ماه امسال بیانگر آن است که فراوری دوگانه سوزها نفس های آخر خود را می کشد. همراه با افزایش قیمت بنزین در دولت نهم، علی اکبر محرابیان، وزیر وقت صنعت اعلام نمود که تصمیمی بر ادامه فراوری خودروهای بنزین سوز ندارد. او اسم کرد که در زمانی کوتاه تمام خودروهای کشور دوگانه خواهند شد. هرچند تصمیم به دوگانه سوز کردن تمام خودرو های فراوریی بدون فراهم کردن زیرساختی در این زمینه، درنهایت به شکست انجامید. با این حال فراوری این نوع خودروها با توجه به تقاضای بالای آن همچنان در دستور کار خودروسازان قرار داشت.

دوگانه سوزها نفس های آخر را می کشند ، چرا از دوگانه سوز ها استقبال نمی گردد؟

خبرنگاران - حال به نظر می رسد که با شرایط تحریمی کشور که تامین قطعات دوگانه سوزها را سخت نموده و بعلاوه کاهش تقاضا، خطوط فراوری این خودروها دیر یا زود به طور کامل متوقف خواهد شد.

بر این اساس آمار خودروسازان در خرداد ماه نشان می دهد تنها سایت خراسان ایران خودرو نسبت به فراوری دوگانه سوزها اقدام می نماید. باقی سایت های فراوریی در این زمینه متوقف مانده اند.

آمارهای فراوری دوگانه سوزها

طبق آمارهای ارائه شده پژو 405 دوگانه سوز در سایت خراسان با 47درصد افت فراوری روبرو شده است. این در شرایطی است که آمار تجمعی فراوری این خودرو تا خرداد امسال 2هزار و 225 دستگاه بوده است. بر این اساس سال گذشته در این بازه زمانی 4هزار و 249دستگاه از این خودرو به فراوری رسیده بود.

پژو پارس دوگانه سوز این سایت فراوریی ایران خودرو همتا انتها خرداد ماه افت 86درصدی را تجربه نموده است. در شرایطی که تا خرداد ماه سال گذشته هزار و 300دستگاه از این خودرو در سایت ایران خودرو خراسان فراوری شده بود. اما در امسال این مقدار به 180 دستگاه رسیده است.

اما نکته جالب اینکه سمند دوگانه سوز در سایت ایران خودروی تبریز با رشد فراوری چشم گیری همراه شده است. طبق آمار وزارت صمت سمند LX-EF7-CNG با فراوری 4هزار و 52 دستگاه در امسال نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشد بیش از 119درصدی داشته است.

سرنوشت دوگانه سوزها

بعلاوه در خودروسازی فردا متعلق به ایران خودرو هم در امسال هیچ خودروی دوگانه سوزی فراوری نشده است. به این ترتیب آمار کنونی از توقف یا کاهش فراوری دوگانه سوزها در شرایطی حکایت دارد که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اسم می نماید که خودروی دوگانه سوز اگر مورد استقبال قرار گیرد، افزایش فراوری پیدا می نماید و در صورتی که مقدار استقبال کمی داشته باشد، فراوری آن کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب دبیر انجمن خودروسازان تاکید دارد که کاهش فراوری به علت مقدار استقبال مشتریان از این نوع خودروها کاهش داشته است. اما چرا استقبال فرایند کاهشی به خود گرفته است؟

آنچه معین است به علت هزینه گزاف فراوری این خودروها که بعضی از قطعات آن هم وارداتی است، عرضه هم با قیمت نسبتا بالایی نسبت به خودروهای بنزین سوز انجام می گردد. بنابراین قیمت بالای این خودروها نسبت به محصول مشابه بنزین سوز آن می تواند مهم ترین علت عدم استقبال از گازسوز ها باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: بیت ران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7967

به "دوگانه سوزها نفس های آخر را می کشند ، چرا از دوگانه سوز ها استقبال نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوگانه سوزها نفس های آخر را می کشند ، چرا از دوگانه سوز ها استقبال نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید