روش هایی برای حفظ گوجه های خوش رنگ تابستان

به گزارش مجله بای بلاگ، اگر درست کردن رب خانگی برای شما سخت است، از روش های دیگری هم می توانید برای نگهداری گوجه فرنگی استفاده کنید.

روش هایی برای حفظ گوجه های خوش رنگ تابستان

به گزارش، با شروع فصل گرما، گوجه های خوش آب و رنگ هم از راه می رسند. به صورت سنتی بسکمک از خانواده ها، در فصل تابستان رب گوجه فرنگی درست می کنند تا به این صورت بتوانند در بقیه ایام سال با کمک رب به غذا های خود رنگ و عطر بهتری بدهند. اما درست کردن رب گوجه فرنگی کار آسانی نیست. جدا از وقت گیر بودن آن، پخت رب در آپارتمان همیشه ممکن نیست.

در این مطلب می خواهیم چند راه دیگر را به منظور نگهداری گوجه فرنگی برای بقیه ایام سال خدمت شما معرفی کنیم.

وسایل لازم:

گوجه های رسیده و تازه، نمک، آب لیمو، شیشه های تمیز با در هایی محکم، قابلمه

روش کار:

ابتدا پوست گوجه ها را بکنید. برای این کار روی گوجه ها را با چاقویی تیز برش کوچکی بزنید و آن ها را برای حداکثر یک دقیقه داخل آب جوش قرار دهید. بعد از خارج کردن از آب جوش، گوجه ها را داخل آب یخ بگذارید. پوست گوجه با این روش به آسانی جدا می شود.

گوجه های پوست کنده شده را خرد کنید و داخل شیشه های تمیز بریزید و به هر شیشه متوسط، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید. آب گوجه فرنگی باقی مانده از فرایند خرد شدن را هم سر شیشه ها بریزید یا اگر گوجه ها کم آب بودند، بخشی از گوجه ها را له کنید و داخل شیشه بریزید تا شیشه خوب پر شود. در شیشه ها را محکم ببندید. قابلمه ای را تا نیمه آب کنید و شیشه ها را داخل آن قرار دهید. سطح آب باید در حدی باشد که تا لبه بالایی شیشه ها داخل آب قرار گرفته باشد. شعله زیر قابلمه را بعد از چیدن شیشه ها داخل آن، روشن کنید و بگذارید آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، شعله را کم کنید. اگر دقت کنید بعد از چند دقیقه می توانید ببینید که گوجه های داخل شیشه ها هم در حال جوشیدن هستند. هر زمان گوجه ها شروع به جوشیدن کردند، زمان بگیرید و 45 دقیقه بعد شعله را خاموش کنید. بگذارید شیشه ها داخل همان آب، آرام آرام خنک شوند.

مدت زمان ماندگاری:

کنسرو های گوجه به این ترتیب در جای خنک و تاریک تا شش ماه قابل نگهداری هستند. فقط هر زمان شیشه ای را باز کردید، آن را داخل یخچال نگهداری و دو سه روزه مصرف کنید.

مزیت این روش نسبت به رب، طعم و عطر بهتر گوجه هاست.

نکته: اضافه کردن آب لیمو در کنسرو گوجه ضروری است و مانع از رشد باکتری بوتولیسم می شود.

وسایل لازم:

گوجه های رسیده گوشتی، نمک، روغن مایع ترجیحا روغن زیتون، شیشه دردار

روش کار:

گوجه ها را بشویید، خشک و سپس خرد کنید. لازم نیست گوجه ها خیلی ریز خرد شود. برای گوجه های متوسط، چهار قاچ شدن کافی است. سپس هسته های وسط گوجه را با قاشق جدا کنید. (از این بخش می توانید به صورت تازه در آشپزی استفاده کنید).

گوجه های خرد شده را روی سینی فر با فاصله از هم بگذارید و کمی نمک روی آن بپاشید. آن ها را داخل فر گرم با دمای بین 100 تا حداکثر 120 درجه قرار دهید. هر نیم ساعت تا یک ساعت یک بار سینی را بیرون بیاورید و گوجه ها را بچرخانید تا همه جای آن ها حرارت ببیند. بعد از سه تا چهار ساعت گوجه های خشک شما آماده هستند.

اگر می خواهید زیر آفتاب گوجه ها را خشک کنید. بعد از خرد کردن گوجه ها و کمی نمک زدن، آن ها را زیر آفتاب داخل سینی قرار دهید. بسته به دما و رطوبت محل زندگی شما، گوجه ها بین چهار تا 10 روز خشک می شود. بهتر است شب ها سینی ها را داخل بیاورید تا تمیزتر بماند.

بعد از خشک شدن، گوجه ها را داخل شیشه و روغن زیتون روی آن ها بریزید تا سطح گوجه ها را بپوشاند.

ماندگاری:

با این روش تا شش ماه می توانید از گوجه های خشک شده استفاده کنید. اگر نمی خواهید از روغن استفاده کنید، می توانید گوجه های خشک شده را داخل ظرف دردار برای سه ماه در فریزر نگهداری کنید. برای این که گوجه ها به هم نچسبند، ابتدا آن ها را در سینی بچینید و برای دو ساعت داخل فریزر قرار دهید. بعد از این که یخ زدند، آن ها را داخل ظرف دردار روی هم بچینید.

وسایل لازم:

گوجه فرنگی، شیشه های کوچک در دار یا کیسه های زیپ دار و فریزر

روش کار:

بعد از شستن گوجه ها به دو روش می توانید گوجه ها را فریز کنید. آن ها را داخل مخلوط کن بریزید و بعد از له شدن، آن ها را داخل شیشه تمیز بریزید و سپس فریز کنید. یا این که به صورت درسته آن ها را داخل کیسه های زیپ دار قرار بدهید و فریز کنید. هر کدام از این روش ها مزیت های خود را دارند. در روش له کردن گوجه ها، نگهداری از آن ها در فریزر به دلیل قرار دریافت داخل شیشه آسان تر است. فقط دقت کنید که شیشه نباید کامل پر شود. یک سانتی متر از سر شیشه را خالی بگذارید، چرا که گوجه له شده، بعد از یخ زدن افزایش حجم پیدا خواهد کرد. گوجه درسته، اما نیاز به آماده سازی خاصی ندارد و تنها بعد از شستن و خشک کردن می توانید آن ها را در کیسه زیپ دار بریزید و داخل فریزر قرار دهید. هر زمان که خواستید استفاده کنید. بعد از خارج کردن از فریزر، پوست گوجه به آسانی جدا خواهد شد.

ماندگاری:

گوجه های فریز شده تا شش ماه قابل استفاده هستند.

منبع: خراسان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3234

به "روش هایی برای حفظ گوجه های خوش رنگ تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای حفظ گوجه های خوش رنگ تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید