سال گذشته قطار به کدام شهرهای ایران رسید؟

به گزارش مجله بای بلاگ، صنعت حمل ونقل در سال 98 با اتمام بسیاری از پروژ ه های مهم ملی از جمله آزادراه تهران - شمال و راه اندازی راه آهن ارومیه به مراغه توانست نمره قابل قبولی را کسب کند.

سال گذشته قطار به کدام شهرهای ایران رسید؟

به گزارش خبرنگار ، حوزه حمل ونقل یکی از مهمترین بخش های مالی کشور به شمار می رود. همزمان با ادغام بخش مسکن و بخش حمل ونقل حوزه حمل و نقل در طی سال های گذشته نادیده گرفته شد، اما در سال 98 طبق دستور وزیر راه و شهرسازی بسیاری از پروژه های نیمه تمام حوزه حمل ونقلی به اتمام رسید. یکی از مهمترین پروژه هایی که در سال 98 به اتمام رسید راه آهن ارومیه به مراغه بود که به عنوان بزرگترین راه آهن ریلی کشور به شمار می رود.

طول این خط راه آهن 98 کیلومتر است که در فاصله سال های 85 تا 97 احداث شد و در چهار قطعه در فاصله شهر های ارومیه به نقده و نقده به میاندوآب و میاندوآب به مراغه احداث شده است و برای این پروژه 4 هزار میلیارد ریال هزینه شده است که ارزش به روز آن حدود 10 هزار میلیارد ریال است؛ این راه آهن در 28 آبان 98 با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

پروژه مهم و ملی دیگری که در سال 98 بعد از گذشت چندین سال به بهره برداری رسید، آزادراه تهران - شمال بود که بعد از گذشت بیش از 10 سال در 6 اسفند با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید؛ قطعه اول این آزادراه از راستا تهران تا شهرستانک را شامل می شود که باعث کوتاه شدن یک ساعت و نیم تهران تا چالوس می شود و حدود 65 کیلومتر راستا تهران تا شمال را کاهش داده است.

این پروژه جزو یکی از ابرپروژه های مالی کشور به شمار می رود و برای احداث آن حدود 10 هزار میلیارد تومان برابر با ارزش روز هزینه شده بود.

افتتاح این پروژه با استقبال بسیار چشمگیر مسافران روبه رو شده بود به طوری که در زمان بهره برداری آزمایشی از این پروژه صف های بسیار طولانی از خودرو ها برای عبور از این آزادراه سی و دو کیلومتری تشکیل شده بود.

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در حوزه حمل ونقل در سال 98 جابه جایی زائران اربعین بود که در این بازه زمانی اقدامات چشمگیری جهت جابه جایی زائران از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای صورت گرفت به طوری که در اربعین امسال حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس برای جابه جایی بیش از چندین هزار مسافر در نظر گرفته شده بود که به دلیل استقبال بسیار زیاد مسافران باعث ایجاد مشکلاتی در تردد شده بود.

از سوی دیگر کشور عراق با کمبود خودرو و وسیله حمل ونقل عمومی رو به رو شده بود که با تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و تهیه چندین هزار دستگاه اتوبوس از این پروژه ملی هم به خوبی عبور کردیم.

نوسازی و بازسازی و ساخت بیش از 500 دستگاه واگن باری، مسافری، لوکوموتیو از سوی شرکت راه آهن یکی دیگر از ابرپروژه های مهم در پروژه های حمل ونقلی به شمار می رود که زمینه ساز توسعه و تحقق رونق تولید به شمار می رود.

در همین زمینه موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقلی در سال 98 در مقایسه با سال 97 بسیار بهتر بوده و توانسته است بخشی از اهداف مورد نظر را به مرحله اجرایی برساند.

او افزود: یکی از این پروژه های مهمی که در سال 98 به ثمر رسید آزاد راه افسانه ای تهران - شمال بود که توانست بعد از کش وقوس های بسیار در سال 98 به خاتمه برسد.

موسوی شرح داد: یکی دیگر از پروژ هایی که سال گذشته به انجام رسیده افتتاح راه آهن ارومیه به مراغه بوده است.

به اعتقاد این مسئول دولت در بخش ریلی کارنامه قابل قبول تری در مقایسه با سایر بخش ها دارد.

او یادآور شد: در بخش ریلی پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشته ایم و صنعت حمل ونقل ریلی ما توانسته با اتکا و توان خود اقدامات قابل قبولی را به مرحله اجرایی برساند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: در بخش ریلی وابستگی به کشور های خارجی را به حداقل ممکن رسانده ایم و نیرو ها و متخصصان داخلی با توان و تخصص خود و تأمین قطعات داخلی از جمله سوزن توانسته اند عملکرد مثبتی را در این بخش به ثمر برساند.

موسوی به بخش هوایی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به آنکه تحریم ها در این حوزه در مقایسه با سایر بخش ها بسیار شدیدتر بوده است، گفت: دولت در این حوزه تنها توانسته است ناوگان خود را بازسازی کند و در چنین شرایطی با توجه به آنکه بسیاری از ناوگان های هوایی ما فرسوده و از رده خارج شده اند دولت می تواند حجم قابل توجهی از پرواز ها را انجام دهد که این موضوع خود نشان دهنده توان بالای ما در این حوزه است.

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه دولت کارنامه قابل قبولی در بخش ریلی در مقایسه با بخش مسکن دارد، گفت: شرایط بنادر ما در مقایسه با سایر بخش ها بهتر است و با توجه به آنکه این حوزه شاهد تحریم های گسترده ای از سوی آمریکا است باعث شده که نتواند اقدامات قابل توجهی انجام دهد، اما با این وجود توانسته است در بسیاری از بنادر ظرفیت ترانزیت و ترانشیب خود را افزایش دهد.

او یادآور شد: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه حمل ونقل دریایی بسیار بالا بوده و توسعه بنادر با همکاری بخش خصوصی بسیار پررنگ تر بوده و همین موضوع باعث شده که ما شاهد اقدامات گسترده ای در حوزه کشتیرانی و بندری باشیم.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه دولت در بحث راه های روستایی کارنامه قابل قبولی نداشته است، گفت: متأسفانه در بسیاری از بخش ها دولت راه های روستایی را رها کرده به طوری که دولت در این بخش نتوانسته اقدامات قابل قبولی را انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: البته منابع مالی که برای نگهداری راه های روستایی به دولت ارائه می شود، بسیار کم است و همین موضوع باعث شده که دولت در بسیاری از پروژ ه ها نمره قابل قبولی را دریافت نکند.

او اظهار کرد: دولت در منابع مالی حوزه نگهداری از راه ها با کمبود بسیار زیادی روبرو است و این در حالیست که بسیاری از مسئولان صحبت از ساخت راه های روستایی جدید می کنند که همین موضوع باعث می شود که بسیاری از پروژ ه ها نیمه تمام رها شود.

رضایی کوچی شرح داد: در بخش شبکه ریلی باز، شرایط در مقایسه با سایر بخش ها مطلوب تر است و دولت توانسته است کمبود هایی که در سایر بخش های حمل ونقلی وجود دارد را در این حوزه تا حدی جبران کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: در حوزه ریلی سال گذشته بسیاری از در آمد ها به سمت اتمام پروژ ه های ریلی، بزرگ راهی و آزادراهی هدایت شد در حالی که اگر این منابع به سمت نگهداری از راه ها تزریق می شد، شاهد شرایط مطلوب تری بودیم.

او افزود: ما در بخش حمل ونقل ریلی توانستیم به خودکفایی برسیم و بسیاری از ناوگان های فرسوده را بازسازی و ناوگان های جدیدی را هم در این بخش وارد حوزه ریلی کند.

بخش دریایی در سال 98 شاهد اقدامات بسیار گسترده ای از جمله اجرایی شدن استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی ها بود که در بازه ای از زمان برای بسیاری از کشتی ها مشکل ساز شد، اما خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سازمان کشتیرانی توانست با تأمین به موقع سوخت و ارائه آن به کشتی ها باعث شد که بسیاری از نگرانی ها در این بخش برطرف شود.

بر اساس این گزارش، حوزه حمل ونقلی در سال 98 شاهد فراز و نشیب های بسیار زیادی از جمله سقوط هواپیما و واژگون شدن چندین دستگاه اتوبوس و کشته شدن بسیاری از مسافران بوده است که همین موضوع باعث شده که بسیاری از مسافران به حوزه حمل ونقل بی اعتماد شوند که البته دولت با گران کردن نرخ بنزین باعث شد که مجدداً حوزه حمل ونقل عمومی جان دوباره ای بگیرد.

امیدواریم دولت در سال 99 بتواند با اتمام بسیاری از پروژه های نیمه تمام به ویژه در بخش ریلی، گسترش این حوزه به عنوان مهمترین بخش حمل ونقلی را رقم بزند.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1382

به "سال گذشته قطار به کدام شهرهای ایران رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال گذشته قطار به کدام شهرهای ایران رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید