شش خوراکی مرسوم در شب چلهاندر خواص خوردنی های جشن شب یلدا

به گزارش مجله بای بلاگ، شب یلدا بلندترین شب سال است. یلدا به معنی تولد می باشد و به تولد میترا، خدای روشنایی و نماد خوبی در آیین زرتشت اشاره دارد. بنابراین در شب یلدا، تولد دوباره خورشید و روشنایی جشن گرفته می شود. یلدا به طور نمادین به سرانجام تاریکی در بلندترین شب سال اشاره دارد که در این زمان، خورشید بر تاریکی پیروز شده و آن را شکست می دهد.

شش خوراکی مرسوم در شب چلهاندر خواص خوردنی های جشن شب یلدا
قرن هاست که ایرانی ها شب یلدا را که آخرین شب پاییز است (سی ام آذر و بیست و یکم دسامبر) جشن می گیرند. بین ایرانیان مرسوم است که در شب یلدا، خانواده و اقوام و دوستان دور هم جمع می شوند و میوه و شیرینی می خورند، چای می نوشند و اشعار حافظ را می خوانند. بعضی از خانواده های ایرانی طبق رسوم خود در شب یلدا، خوراکی ها و غذاهای محلی بخصوصی می پزند. نگاهی می اندازیم به هفت خوراکی مرسوم در شب یلدای ما ایرانی ها.

میوه ها و خوراکی های شب یلدا

ایرانیان طبق آیین باستانی خود در شب یلدا از انواع و اقسام خوراکی ها و میوه ها استفاده می کنند، مانند انار، هندوانه، خرمالو و آجیل شب یلدا. همچنین شیرینی هایی مانند باقلوا یا باسلق نیز در این شب بسیار مرسوم هستند. تهیه کردن خوراکی های متنوع در شب یلدا بسیار اهمیت دارد و هیچ مهمانی در این شب بدون نوشیدن چای ایرانی کامل نمی شود.انار

انار، پای ثابت جشن شب یلداست. انار نماد مراحل زندگی است. در شب یلدا همه افراد باید دانه های خوش رنگ و خوشمزه انار را بچشند و از آن لذت ببرند. بعضی ها دوست دارند انار را همراه با کمی گلپر و نمک میل کنند. این باور وجود دارد که گلپر، طبعی گرم دارد و طبع سرد انار را تعدیل می کند، در نتیجه جلوی نفخ و ناراحتی معده را می گیرد.

انار خواص فوق العاده ای دارد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- انار سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، ویتامین C، ویتامین کا، اسید فولیک و پتاسیم است.

2- دارای خواص ضدالتهابی است.

3- می تواند با سرطان پروستات مبارزه کند.

4- ضد سرطان سینه است.

5- می تواند فشارخون بالا را کاهش دهد.

6- می تواند در مبارزه با آرتروز و درد مفاصل مؤثر باشد.

7- خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

خرمالو

یکی دیگر از بایدهای جشن شب یلدا، خرمالو است که شیرین و رسیده آن با رنگ نارنجی و درخشانش باید حتماً در سفره شب یلدا وجود داشته باشد. بعضی از افراد دوست دارند خرمالو را با پوست خُرد کرده و بخورند و عده ای نیز ترجیح می دهند آن را پوست گرفته و میل کنند. به هر صورت خرمالو میوه ای است که می تواند هوس شیرینی را در طول فصل زمستان به خوبی پاسخ بدهد.

خواص خرمالو به طور خلاصه عبارت است از:

1- میوه ای انرژی زاست.

2- به دلیل غنی بودن از ویتامین ث به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

3- سرشار از بتاکاروتن و لیکوپن است که به سلامت چشم ها و خوش آب و رنگ شدن پوستتان کمک می کند.

4- سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می کند.

هندوانه

هندوانه نیز یکی دیگر از خوردنی های شب یلداست که نماد سلامتی و تندرستی است. ایرانیان خوردن هندوانه در شب یلدا را ضروری می دانند چون عقیده دارند این میوه می تواند بدنشان را در برابر سرمای زمستان ایمن کند. البته به نظر می رسد در قدیم بیشتر به این دلیل هندوانه پای ثابت خوراکی های شب یلدا بوده که تمام خوردنی های شب یلدا طبع گرمی داشته، مثل آجیل ها، میوه های خشک، شیرینی جات طبیعی و...، و بدین ترتیب کمی هندوانه برای تعدیل مزاج مصرف می کردند.

به طور کلی از خواص هندوانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ضدالتهاب طبیعی

2- مقابله با گرما و عطش

3- محافظت از پروستات

4- کاهش فشارخون بالا

5- محافظت از قلب

6- دیورتیک طبیعی

(دیورتیک ها موادی هستند که میزان ادراری که تولید می شود را افزایش می دهند و به بدن شما کمک می کند تا آب اضافی را از بین ببرد. این آب اضافی آب احتباسی است. این مواد دارای لیست طولانی از منافع، از جمله کاهش نفخ هستند و می توانند بسکمک از نشانه های ناراحت کننده در دستگاه گوارش را بهبود دهند.)

ازگیل

ازگیل این میوه قهوه ای رنگ که ظاهر چندان جذابی ندارد، بومی ایران، آسیای جنوب غربی و جنوب شرق اروپاست. ازگیل را زمانی می خورند که کاملاً رسیده و پخته شده است. پوست ازگیل رسیده تا حدودی چروکیده است و گوشت آن نیز اسیدیته خود را از دست داده است. ضمناًً ازگیل رسیده، نرم تر و شیرین تر است. بعضی از افراد دوست دارند ازگیل را با کمی دارچین و وانیل میل کنند. در ایران، ایرانی ها این میوه کهن را در شب یلدا و طی اواخر پاییز و البته زمستان میل می کنند.

از خواص ازگیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ضد سنگ کلیه

2- کاهنده فشارخون

3- سرشار از آنتی اکسیدان ها

4- تقویت کننده اعصاب

5- قابض و رفع التهاب معده

6- درمان اختلال قاعدگی خانم ها

آجیل شب یلدا

در شب یلدا، انواع میوه های خشک شده و مغزها و دانه ها که در ایران به همه آن ها آجیل می گویند در سفره وجود دارد. ایرانی ها عقیده دارند آجیل، نماد ثروت و دارایی است. بنابراین خوردن یک مشت آجیل شب یلدا به معنی پیدا کردن راه چاره و گشایش مسائل است که اصطلاحاً به آن آجیل مشکل گشا نیز می گویند. آجیل شب یلدا شیرین بوده و غیر از مغزها، خشکباری از قبیل توت خشک، برگه زردآلو، کشمش، گردو، انجیر خشک و... نیز در آن استفاده می شود که هرکدام خواص منحصربه فردی دارند. اما به طور کلی از خواص آجیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

2- کاهش خطر دیابت

3- پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس

4- نقش ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی

5- تعادل در عملکرد ماهیچه ها و اعصاب

شیرینی های شب یلدا

و اما شیرینی های شب یلدا که کسی نمی تواند از آن ها چشم پوشی کند! شما می توانید انواع و اقسام شیرینی ها را در سفره شب یلدا در خانه ایرانی ها پیدا کنید. گفته می شود که ایرانی های بسیار شیرینی دوست هستند، از این رو تنوع شیرینی جات در سراسر این کشور بسیار چشمگیر است. باسلوق، یکی از شیرینی های متداول و مرسوم شب یلداست که از نشاسته و گلاب و هل و زعفران و پسته و بادام و پودر گل سرخ تهیه شده و معمولاً مغزها به صورت پودر شده روی آن پاشیده می شوند تا ظاهری کاملاً جذاب و خوشمزه پیدا کنند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مقالات تبیان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 402

به "شش خوراکی مرسوم در شب چلهاندر خواص خوردنی های جشن شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش خوراکی مرسوم در شب چلهاندر خواص خوردنی های جشن شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید