عملکرد ضعیف کمیسیون های انتخاباتی، انتخابات را با چالش روبرو کرد

به گزارش مجله بای بلاگ، نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در مصاحبه با خبرنگاران در مورد زمان احتمالی اعلام نتایج انتخابات افغانستان گفت: عملکرد بسیار ضعیف کمیسیون های انتخاباتی افغانستان به ویژه کمیسیون مستقل انتخابات این کشور این فرایند ملی را با پیچیدگی و چالش روبرو نموده است.

عملکرد ضعیف کمیسیون های انتخاباتی، انتخابات را با چالش روبرو کرد

وی اضافه کرد: پیچیده شدن فرایند انتخابات به دلیل کارکرد ضعیف کمیسیون های انتخاباتی به ویژه کمیسیون مستقل انتخابات انجام شده است.

این ناظر انتخابات افغانستان به این عقیده است که همین کارکرد ضعیف باعث شده تا انتخابات افغانستان به یک گره کور تبدیل گردد که باز کردن آن به این زودی ها امکان پذیر نیست و از جانبی موضوعات به اندازه ای پیچیده شده است که خود کمیسیون انتخابات نیز توانایی بازکردن این گره کور را ندارد.

نعیم ایوب زاده در این ارتباط گفت: این کارکرد ضعیف انتخابات افغانستان را به گره کوری تبدیل نموده است که راهکار ان به باور من به این نزدیکی ها به دست نمی آید، و برطرف این مشکل از توانایی کمیسیون بالاتر است.

به بیان ایوب زاده عدم توانایی در مدیریت انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات، باعث شده که حل مشکل انتخابات وابسته گردد به تیم های انتخاباتی و به همین دلیل اکنون اختلاف ها بین این تیم ها برای کسب قدرت بالا گرفته است.

ایوب زاده می گوید تیم های انتخاباتی در کوشش هستند که گره کور انتخابات محکمتر گردد: تیم های انتخاباتی با در نظر داشتن همین مسئله کوشش می نمایند تا برای موفقیت خودشان این گره کور را محکم تر نمایند تا از این طریق زمینه معامله گری فراهم گردد تا تیم های انتخاباتی برای حکومت آینده موقعیتی کسب نمایند.

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا سیستم جدید بر مبنای تکنولوژی بایومتریک (تشخیص هویت) با در نظر داشتن مسائلی که در انتخابات بروز کرد بازدهی خوبی داشته یا خیر، پاسخ داد: مشکل در سیستم نیست. هر سیستم کارایی، توانایی و نواقص خود را دارد، مشکل در افرادی است که سیستم را مدیریت نموده و می نمایند.

ایوب زاده غیر حرفه ای بودن بخشی از کارمندان کمیسیون انتخابات افغانستان را یکی از عوامل ضعف این کمیسیون در تطبیق فرایند انتخابات دانسته اضافه کرد: متأسفانه از نقطه نظر تجربه، توانایی و مهارت در وظیفه؛ افرادی که در کمیسیون های انتخاباتی هستند در سطح پایینی قرار دارند.

به گفته رئیس بنیاد تیفا در افغانستان؛ نبود ظرفیت، توانایی مدیریتی و رهبری، سیستم انتخابات افغانستان را با ناکامی روبرو نموده است، وی در این رابطه تصریح نمود: سطح پایین تجربه و دانش انتخاباتی و همچنین مهارت های مدیریتی و رهبری باعث شده است که سیستم فرایند انتخابات تا اندازه ای با ناکامی روبرو گردد.

ایوب زاده دخالت کشورهای خارجی در امور کمیسیون انتخابات افغانستان را مشهود ندانست.

وی با انتقاد از بسته شدن مراکز کمیسیون های انتخاباتی 7 استان افغانستان از سوی مخالفین تیم انتخاباتی اشرف غنی که بیشتر از سوی تیم دکتر عبدالله مدیریت می شد گفت: راهکار مسائل انتخاباتی، تظاهرات و بستن محل های انتخاباتی نبود، راهکار توقف پروسه نیست.

ایوب زاده راهکار چالش های انتخاباتی افغانستان را وابسته به جوابگویی کمیسیون دانسته اضافه کرد: کمیسیون انتخابات باید جوابگو باشد و به انتقاد ها و سوال هایی که مطرح شده است پاسخ روشن ارائه کند.

رئیس بنیاد تیفا از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواست که اگر انتقاد ها در ارتباط به ارتکاب قتل حقیقت دارد آن را ثابت کند و از آن طرف اگر بی بنیاد و کذب است نیز ثابت کند.

ایوب زاده: کمیسیون انتخابات افغانستان باید بی طرفانه و حرفه ای تر برخورد کند و اگر انتقاد ها بی مورد است باید آن را ثابت کند و اگر انتقاد ها بر حق است آن را هم معین کند.

ایوب زاده راهکار مشکل انتخابات افغانستان را وابسته به همین موضوع ها دانسته اضافه کرد: راهکار بیشتر به همین مسائل وابسته است.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 27

به "عملکرد ضعیف کمیسیون های انتخاباتی، انتخابات را با چالش روبرو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد ضعیف کمیسیون های انتخاباتی، انتخابات را با چالش روبرو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید