فرصت سوزی در منطقه گردشگری ملارد، خوشنام حال و روز خوشی ندارد

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران-گروه استان ها: امروزه گردشگری به یکی از حوزه های درآمدزا و جذاب در جهان تبدیل شده و ارزآوری و سودآوری آن به اندازه ای است که عنوان صنعت را در کنار خود یدک می کشد.

فرصت سوزی در منطقه گردشگری ملارد، خوشنام حال و روز خوشی ندارد

اگر علاقمند به سفر با بهترین بلیط ایران به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کشورهای بسیاری از این صنعت به عنوان اهرمی برای رونق مالی، توسعه، اشتغال زایی و حتی صدور فرهنگی خود بهره می برند.

توانمندی در حوزه گردشگری نیازمند مؤلفه هایی است که امنیت، امکانات زیرساختی، تبلیغات مؤثر و گسترش حمل ونقل و راه های مواصلاتی از نمونه های آن به شمار می رود.

صنعت گردشگری با تکیه بر توانمندی های تاریخی، همچون آثار باستانی و استعدادهای طبیعی و جغرافیایی همچون کوه، جنگل، دریا و...رونق می گیرد.

منطقه خوشنام ملارد

کشور ایران علیرغم برخورداری از جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیار و باوجود تأکیدات فراوان در برنامه های چشم انداز توسعه مبنی بر تقویت و توسعه گردشگری، نتوانسته آن طور که شایسته است در این عرصه پیروز عمل کند.

موقعیت خاص جغرافیایی و تاریخی ایران، اکثریت قریب به اتفاق شهرهای این کشور را برای فعالیت در عرصه گردشگری مستعد ساخته و شهرستان ملارد به عنوان غربی ترین منطقه در استان تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

یکی از مناطق برجسته و قابل توجه در این شهرستان، خوشنام است که در روزهای تعطیل، خیل عظیمی از مشتاقان به طبیعت را به سوی خود جذب می نماید.

پهنه ای با بیش از 6 هزار نفر جمعیت و 600 هکتار مساحت که در میان استان البرز و ملارد قرارگرفته، درختان انبوه، جاده های سرسبز و زیبا، باغات متعدد و فراوان از ویژگی های شاخص این منطقه محسوب می گردد که آن را به خوشنامی مزین نموده است.

باوجود ظرفیت های بالقوه و متعدد این ناحیه در عرصه های مختلف، متأسفانه در حوزه راه و جاده های ارتباطی درون منطقه ای با ضعف و نارسایی های بسیاری روبرو است.

حمل ونقل و راه های مواصلاتی از مؤلفه های حائز اهمیت در رونق گردشگری به شمار می رود و هر آنچه امکانات و زیرساخت های جاده ای و راه ها در منطقه ای تقویت گردد، به طور طبیعی دسترسی و تردد را نیز تسهیل می نماید و رغبت عموم مردم برای حضور در چنین مناطقی افزایش می یابد و هر آنچه حضور مردمی در محدوده ای افزایش یابد، گردش پول و سرمایه، رونق مالی و تجاری، فرصت های شغلی و در یک کلام شکوفایی، سرزندگی و پویایی با افزایش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

جاده های ناهموار و چاله های متعدد، خوش نامی این منطقه را تحت الشعاع قرار داده و به طور یقین در صورت بازسازی و بهسازی هر چه مطلوب تر راه های مواصلاتی و درون منطقه ای در این ناحیه، رونق و شکوفایی نیز افزایش خواهد یافت و علاوه بر اشتغال زایی، موجب توسعه منطقه می گردد.

البته اقداماتی برای بهسازی محورهای مواصلاتی در طول سال های اخیر در منطقه مورداشاره اجرایی شده اما با توجه به وسعت منطقه ای و عمق خرابی ها، کافی به نظر نمی رسد.

شرایط نامناسب جاده ای در خوشنام ملارد

لزوم توجه شهرداری ملارد به نظافت خوشنام

داوود قله چاهی رئیس شورای خوشنام در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به پیگیری های مکرر مستمر مسئولان خوش نام برای بهسازی و بازسازی جاده های این ناحیه، گفت: نامه نگاری های مکرر به فرمانداری، بخشداری شهرداری، استانداری و...بخشی از کوشش های مدیران این ناحیه برای بهبود شرایط جاده ها و محورهای مواصلاتی به شمار می رود.

وی اضافه نمود: در بعضی محورها اقداماتی در مورد ساماندهی شرایط جاده ای در دستور کار قرارگرفته اما کافی به نظر نمی رسد.

رئیس شورای خوشنام مطرح کرد: عدم توجه شهرداری ملارد به نظافت این منطقه از دیگر مسائل ما به شمار می رود و باوجود سفره خانه های سنتی بسیار در این محدوده و حجم انبوه گردشگران، لزوم پاک سازی ناحیه از زباله به صورت مستمر و منظم بیش ازپیش احساس می گردد.

قله چاهی گفت: نظافت و جمع آوری زباله ها در خوشنام به صورت یک بار در هفته انجام می گردد و باوجود درآمدزایی منطقه خوش نام برای شهرداری ملارد، در مورد پاک سازی آن اقدام خاصی از سوی مدیریت شهری ملارد، اجرایی نمی گردد.

وی اضافه نمود:البته تا حدودی شرایط نسبت به گذشته بهتر شده اما این به معنای برطرف مسائل موجود در این منطقه نیست.

رئیس شورای خوش نام مطرح کرد: برای تقویت ظرفیت های گردشگری در این منطقه، طرح ها و پیشنهاد هایی همچون احداث پیست دوچرخه سواری، پیاده روی و...ارائه شد که جهاد کشاورزی به دلیل ملاحظات و احتمال محدودیت های قانونی با آن مخالفت کرد.

وی اضافه نمود:اعتبارات و بودجه دهیاری نیز به مقداری نیست که جوابگوی تأمین الزامات و نیازهای این محدوده گردد و برای تحقق اهداف موردنظر، نیازمند به همیاری و همگرایی هر چه بیشتری در بین دستگاه های اداری شهرستان ملارد هستیم.

نارضایتی شهفرایندان و گردشگران از شرایط مدیریتی در خوشنام

موقعیت منطقه ای خوشنام و نزدیکی آن به مناطقی همچون اندیشه، فردیس، مارلیک، ملارد، سرآسیاب و حتی استان البرز و کمبود فضای سبز طبیعی در نواحی شهری باعث حضور بسیاری از مردم در این محدوده می گردد.

با وجود تمایل مردم به حضور در این ناحیه برای استفاده از ظرفیت های طبیعی آن، انتقاد و گلایه از کم توجهی مدیریت شهری و مسئولان شهرستانی ملارد به مسائل این منطقه، نقطه اشتراک اظهارات بعضی از گردشگران و ساکنان بومی در این محدوده از نحوه مدیریت و ارائه خدمات به خوشنام به شمار می رود.

رضا کریمی که به همراه خانواده خود برای استفاده از طبیعت خوشنام در این منطقه حضور داشت در ارتباط با نابسامانی های موجود گفت: به صورت تقریبی هر هفته به این ناحیه سفر می کنیم و همیشه شاهد آلودگی حاشیه جاده ها به زباله هستیم.

وی اضافه نمود: عدم وجود آب آشامیدنی، فقدان سرویس های بهداشتی و خرابی جاده ها از عمده ترین مسائل این منطقه به شمار می رود.

انباشت زباله در خوشنام ملارد

اصغر مسلمی کارمند آموزش و پرورش نیز با اظهار گلایه از شرایط نظافت این منطقه گفت: اگرچه بعضی از شهفرایندان و گردشگران در آلودگی این منطقه مقصر هستند و آن طور که باید به پاکسازی محدوده ای که در آن مستقر می شوند توجه نمی نمایند اما این نافی مسئولیت پذیری و وظایف مدیریت شهری در قبال پاکسازی منطقه نیست و کم توجهی مسئولان شهری به بهداشت و پاکی این منطقه کاملاً مشهود است.

وی اضافه نمود: محورهای مواصلاتی و جاده های این منطقه نیز با نابسامانی های بسیاری روبرو است و سطح خرابی ها به اندازه ای است که نمی توان عنوان جاده را برای بعضی محورهای این محدوده به کار برد.

ولی نصیرپور از دیگر شهفرایندان این منطقه اضافه نمود: تقریباً هر هفته در این منطقه حضور پیدا می کنم و همیشه نظاره گر حجم انبوهی از زباله ها در گوشه و کنار محدوده خوشنام هستم.

وی مطرح کرد: متأسفانه دیوارنویسی هایی که در بعضی نقاط این منطقه مشاهده می گردد نیز زیبایی این محدوده را به چالش کشیده و اقدام خاصی تیز برای بهبود و برطرف این نازیبایی ها از سوی مسئولان دیده نمی گردد.

ضرورت بهسازی جاده ها در منطقه خوشنام

یوسف حق گو ریاست دهیاری خوشنام نیز در ارتباط با معضلات موجود در این ناحیه مطرح کرد: مدیریت دوگانه از دیگر مسائل منطقه خوشنام است و در واقع ما از یکسو شاهد مدیریت بخشداری در محدوده ای به مساحت 26هکتار و از سویی دیگر مدیریت شهرداری در محدوده ای به وسعت 300هکتار هستیم و این موضوع گاهی باعث گره خوردن امور در فرایند اداری می گردد.

وی در تشریح اصلی ترین الزامات فوریتی در خوشنام گفت:عمده ترین دغدغه ما معطوف به بهسازی و بازسازی جاده ها می گردد و در حال حاضر پنج بلوار در این منطقه نیازمند به مرمت است.

رئیس دهیاری خوشنام مطرح کرد: محور خوشنام به مشکین دشت از جاده های کم عرضی است که قدمت آسفالت آن به بیش از 40 سال می رسد و به دلیل تصادفات بسیار در این محدوده، لزوم تعریض آن به شدت احساس می گردد.

مدیریت شهری ملارد دخالتی در محدوده طرح هادی خوشنام نخواهد کرد

علی مرزانی عضو شورای شهر ملارد در ارتباط با نحوه ارائه خدمات مدیریت شهری و بهسازی جاده ها در منطقه خوشنام گفت: شهرداری ملارد تا آنجا که در دایره حریم این شهر محسوب می گردد، ارائه خدمات می نماید و در داخل محدوده طرح هادی و حریم خوشنام دخالتی نخواهد کرد.

وی اضافه نمود: ارائه خدمات در محدوده حریم خوشنام به عهده دهیاری و بخشداری این منطقه خواهد بود.

برطرف مسائل خوشنام مستلزم عزمی کلان و شهرستانی است

به نظر می رسد استمرار شرایط موجود فرایند فرصت سوزی ها را در این منطقه تداوم بخشد و ظرفیت هایی که می تواند به عنصری سازنده برای پیشرفت و شکوفایی هر چه بیشتر تبدیل گردد را در سایه مسائل ریز و درشت این شهرستان کور کند.

مسائل در این محدوده بسیار است و امکان پرداختن به تمامی آنها در قالب یک گزارش وجود ندارد و در آینده به زوایایی دیگر از نارسایی های مدیریتی در این منطقه پرداخته خواهد شد اما بدون شک آنچه به نظر می رسد، ضرورت عزم و همتی مضاعف برای برطرف مسائل منطقه ای است که در هر صورت در محدوده استحفاظی شهرستان ملارد قرار گرفته و فارغ از نگاه شهری، مسئولان زیربط باید با نگاهی کلان و شهرستانی توأم با همگرایی همه جانبه به برطرف کمبودهای این ناحیه همت گمارند و ناخوشی را از خوشنام دور نمایند، در غیر این صورت تبدیل شدن ظرفیتی ویژه و بالقوه به تهدیدی منطقه ای در این شهرستان دور از ذهن نخواهد بود.

خبرنگار: ناصر رمضانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 258

به "فرصت سوزی در منطقه گردشگری ملارد، خوشنام حال و روز خوشی ندارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرصت سوزی در منطقه گردشگری ملارد، خوشنام حال و روز خوشی ندارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت سوزی در منطقه گردشگری ملارد، خوشنام حال و روز خوشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید