فواید زیتون سبز و زیتون سیاه

به گزارش مجله بای بلاگ، فواید زیتون سبز و سیاه و روغن حاصل از آ ن ها بسیار فراوان است زیرا زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین و آهن است.

فواید زیتون سبز و زیتون سیاه

سرویس سلامت - زیتون یکی از گیاهان خوراکی محبوب است که هم خودش و هم روغن به دست آمده از آن دارای خواص زیادی می باشد. زیتون از نظر رنگ به دو دسته زیتون سبز و سیاه تقسیم می گردد. زیتون سبز و سیاه دو نوع متفاوت از زیتون هستند ولی در صنایع غذایی گاهی انواع سبز زیتون توسط ترکیبات آهن به رنگ تیره متمایل به سیاه در می آیند. همچنین زیتون های سبز به مرور زمان در فرآیند رسیدن از سبز به تیره تر شدن میل می نمایند ولی زیتون های سیاه و سبز دو نوع متفاوت از زیتون هستند.

از بین زیتون های سبز و مشکی، کدام یک ارزش غذایی بیشتری دارند؟

بخش عمده ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است. اگر بر همین مبنا بخواهیم درباره زیتون و ارزش غذایی آن قضاوت کنیم، زیتون های تیره رنگ دارای میزان روغن بیشتری هستند و از این نظر غنی تر محسوب می شوند ولی به طور کلی تفاوت تغذیه ای چندانی با هم ندارند ولی به خاطر دستکاری های صنعتی برای سیاه کردن رنگ بعضی از انواع زیتون ها شاید بهتر باشد از رنگی که مطمئنیم دستکاری نشده، استفاده کنیم.

فواید زیتون برای سلامتی

فواید زیتون در پیشیگری از سرطان

زیتون حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضدالتهابی فراوانی است و می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. رادیکال های آزاد سلول های سالم بدن را به سلول های سرطانی تبدیل می نمایند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی می تواند بهترین انتخاب باشد.

همچنین زیتون سیاه منبع شناخته شده ویتامین E است که در خنثی کردن رادیکال های آزاد در بافت چربی سریع عمل می کند. بسیاری از کارشناسان تایید نموده اند که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و زیتون منجر به کاهش خطر وقوع سرطان روده عظیم می گردد.

پزشکان همچنین معتقد هستند که مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد و معتقدند اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این بیماری را کاهش می دهد.

فواید زیتون در پیشگیری از بیماری های قلبی

زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای به نام اولئیک اسید می باشد و می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون سیاه از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می نمایند و می توانند مانع نارسایی های قلبی و سکته های قلبی شوند.

علاوه بر این، زیتون احتمال ایجاد لخته های خون را کاهش می دهد. و موجب می گردد جریان خون در بدن به خوبی انجام گردد.

فواید زیتون برای لاغری و کاهش وزن

زیتون به دو صورت به کاهش وزن یاری می کند، نخست به علت وجود میزان زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای در آن می باشد که مانند دیگر انواع چربی در بدن انباشته نمی گردد. دوم به علت نقش زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین می باشد که احساس سیری را در انسان تقویت می کند.

فواید زیتون در سلامت دستگاه گوارش

زیتون، پاک نماینده معده است. مصرف زیتون و روغن زیتون در پیشگیری از زخم معده و ورم معده (گاستریت) موثر است.به دفع سنگ صفرا یاری می کند و استفاده از روغن زیتون برای معالجه یبوست به کار می رود.

از دیگرفواید زیتون باید به وجود مقدار زیاد فیبر در آن اشاره داشت به گونه ای که خوردن یک فنجان زیتون 17 درصد از احتیاج روزانه بدن ما به فیبر را تامین می کند. فیبر باعث حرکت بهتر و راحت تر غذا در دستگاه گوارش می گردد و به این صورت به سلامت دستگاه گوارشی یاری می کند.

فواید زیتون در حفظ سلامت چشم

یک فنجان زیتون، 10 درصد از احتیاج روزانه بدن ما به ویتامین A را تامین می کند و می دانیم که ویتامین A برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی اهمیت حیاتی دارد. ویتامین A به چشم انسان در تشخیص روشنایی و تاریکی از هم یاری نموده و به این شکل دید ما در شب را بهتر می کند. همچنین در پیشگیری از آب مروارید و دیگر بیماری های چشم که با افزایش سن و پیری در ارتباط هستند مفید و موثر است.

تاثیر زیتون بر کاهش درد مفاصل

ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می نمایند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند و موجب کاهش التهابات بدن می گردند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه ها، قسمت های آسیب دیده، تاندون ها و اندام های مختلف بدن می گردد. به ویژه بیماران مبتلا به آرتریت، نقرس و دیگر بیماری های روماتیسمی، از زیتون بخوردند، درد آنها کاهش می یابد.

فواید زیتون برای مقابله با حساسیت

خواص ضدالتهابی زیتون باعث می گردد که حتی افراد مبتلا به حساسیت هم بتوانند از خواص زیتون بهره ببرند. عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می کند. به همین دلیل می توانید را به عنوان یک ماده غذایی ضد آلرژی و حساسیت در برنامه غذایی خود بگنجانید.

تاثیر زیتون در پیشگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص زیتون تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان است. پوکی استخوان عارضه ای است که در آن توده استخوانی کاهش یافته و کیفیت استخوان کاهش می یابد و خطر شکستگی استخوانی را افزایش می دهد. اگر با خطر ابتلا به پوکی استخوان روبرو هستید، مقدار مناسبی از زیتون و یا روغن آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

فواید زیتون برای پوست و مو

مصرف زیتون می تواند در سلامت پوست و مو نیز موثر باشد. زیتون سیاه سرشار از ویتامین E ، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هایی است که پوست را از اشعه فرابنفش محافظت می کند و محافظی در برابر سرطان پوست و پیری زودرس پوست است.

روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می بخشد و باعث تقویت مو می گردد. اگر به دنبال ترکیبی تقویت نماینده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم مرغ بهره ببرید و آن را بر روی موی خود قرار دهید و بعد از 5 دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه آسای آن شوید.

سایر فواید زیتون

  • زیتون و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می نمایند.
  • سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی مفید می باشد.
  • زیتون می تواند جریان خون را افزایش دهد و به کاهش آثار بعضی بیماری هایی همچون آسم یاری کند.
  • زیتون، اشتها آور است.
  • زیتون، تحریک نماینده نیروی جنسی است.
  • برگ زیتون کاهش دهنده فشارخون است و جوشانده آن برای تسکین درد دندان و جویدن آن برای درمان زخم های دهان مفید است.

سعی کنید زیتون را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: setare.com
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4311

به "فواید زیتون سبز و زیتون سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید زیتون سبز و زیتون سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید