لبنان، حریری به ملاقات میشل عون رفت، اصرار سعد بر تشکیل کابینه تکنوکرات

به گزارش مجله بای بلاگ، منابع لبنانی از ورود سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان به کاخ بعبدا برای ملاقات با میشل عون رئیس جمهوری لبنان خبر دادند.

لبنان، حریری به ملاقات میشل عون رفت، اصرار سعد بر تشکیل کابینه تکنوکرات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه المنار، میشل عون ساعت یازده و نیم به وقت محلی در کاخ بعبدا سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه را به حضور پذیرفت و موضوع تشکیل کابینه محور اصلی مذاکرات دو طرف است.

اصرار حریری بر تشکیل کابینه تکنوکرات

سعد حریری پس از ملاقات با میشل عون در سخنانی از کاخ ریاست جمهوری لبنان بر ضرورت تشکیل کابینه فن سالار تاکید نمود و گفت: با میشل عون رایزنی کردم و رایزنی را کامل خواهم کرد.

وی با اشاره به عدم پیشرفت در مذاکرات مربوط به تشکیل کابینه، اضافه نمود: برای وی تشریح کردم که موقعیت طلایی داریم و هر گروهی باید مسئولیت مواضع خود را از امروز برعهده دارد.

حریری با اشاره به سفرش به فرانسه درباره تشکیل کابینه گفت که مشکل در تشکیل دولت فن سالار است. موضع من درباره تشکیل کابینه متشکل از 18 وزیر و اینکه همه تخصص گرا باشند، تغییری نخواهد کرد.

عون: حریری چیز جدیدی برای گفتن نداشت

از سوی دیگر دفتر رسانه ای ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای خاطرنشان کرد که میشل عون رئیس جمهوری لبنان با سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان ملاقات نموده است و با وی درباره تشکیل کابینه پس از سفرهای خارجی حریری رایزنی نموده است. این ملاقات تعیین کرد که نخست وزیر مکلف در زمینه تشکیل کابینه حرف جدیدی برای گفتن نداشت.

ارتباط میان رئیس جمهور لبنان و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در پی انتشار ویدئویی از صحبت های عون که در آن حریری را به عدم جدیت در تشکیل دولت جدید متهم نموده بود، قطع شد.

بر اساس منابع رسانه ای، سعد حریری در سفر خود به کشورهای خارجی که اخیراً اجرا شده است از آنها شنیده است در صورتی که وی همچنان پایبند به مواضع خود در تشکیل دولت باشد ـ یعنی مخالفت با مواضع رئیس جمهوری و کوشش برای کنار زدن حزب الله از صحنه سیاسی لبنان ـ حمایت اقتصادی منطقه ای از او صورت خواهد گرفت، این در حالی است که تیم رئیس جمهوری لبنان و در صدر آنها جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی تأکید نموده است که میشل عون رئیس جمهوری لبنان از حق خود در انتخاب وزرای مسیحی کوتاه نخواهد آمد.

روز پنجشنبه 22 اکتبر 2020، میشل عون، رئیس جمهور لبنان، پس از ملاقات و رایزنی با جریان های مختلف مجلس، سعد حریری را مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان کرد. با این تصمیم، وظیفه بسیار دشواری به حریری محول شده است. این سیاستمدار 50 ساله که از سال 2016 رئیس دولت لبنان بود، در ژانویه 2020 زیر فشار افکار عمومی و اعتراضات سراسری علیه فساد و ناکارآمدی، از مقام خود کناره گرفت.

حسان دیاب، جانشین حریری، ماه اوت همین سال و پس از انفجار بندر بیروت، استعفا کرد. سپس مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان مأمور تشکیل کابینه شد؛ اما او نیز چند هفته بعد به دلیل اختلافات و رقابت های درون جناحی، از وظیفه تشکیل دولت عذرخواست.

در همین ارتباط ، سید ابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان ، احتمال تشکیل کابینه در برهه کنونی را ضعیف دانست.

وی با اشاره به ادامه اقدامات حزب الله برای نزدیک کردن دیدگاه گروه های سیاسی لبنانی، تاکید نمود: ما به متحدان مان در داخل احترام می گذاریم و کوشش های آنها را ارج می نهیم و شرایط آنها را درک می کنیم. اینکه از ما انتقاد نمایند مایه افتخار ماست. تفاوت دیدگاه در یک موضوع دلیلی بر این نیست که در موضوع دیگر توافق نداریم.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6376

به "لبنان، حریری به ملاقات میشل عون رفت، اصرار سعد بر تشکیل کابینه تکنوکرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، حریری به ملاقات میشل عون رفت، اصرار سعد بر تشکیل کابینه تکنوکرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید