مکانهای دیدنی ماهان Mahan

به گزارش مجله بای بلاگ، یکی از شهرهای گردشگری ایران که درجنوب شرقی آن ، در استان کرمان قرارگرفته است شهر ماهان است. این شهر ازنظرآب و هوا در بهترین منطقه آب و هوایی کرمان قرارگرفته است. باغ های ایرانی ، معماری قدیمی و منحصربفرد آن جاذبه هایی است که مسافران زیادی را به این شهر جذب می کند. برای رسیدن به شهرماهان باید درمسیر کرمان به بم 35 کیلومتربه سمت جنوب شرقی کرمان بروید. این شهر که دردامنه کوه چابار قرارگرفته بدلیل داشتن چشمه های فراوان و پرآب ، از طبیعت زیبایی برخوردار است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی ماهان بیشتر آشنا شوید.

مکانهای دیدنی ماهان Mahan

بلیط هواپیما در طاهاگشت

باغ شازده

باغ شازده بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی است که همچون نگینی سبز در میان کویر در ماهان می درخشد. وجود این باغ سرسبز در دل کویر همچون معجزه ای است که حیرت هرکسی را برمی انگیزد. این شاهکار معماری همچنین یکی از آثار ثبت شده جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این باغ مساحتی حدود 5 هکتار دارد و در آن تلفیق زیبایی از معماری ایرانی و باغبانی استفاده شده است. حوض و آب نماهای زیبای آن، در کنار درختان میوه و بناهای تاریخی از جمله جذابیت های این باغ شگفت انگیز هستند.

بقعه شیخ علی بابا

این بقعه در روستای خوش آب و هوای سکنج از توابع شهر ماهان در استان کرمان قرار گرفته است که این روستا از روستاهای هدف گردشگری استان است . بنای قبلی بقعه شیخ علی بابا از خشت و گل بوده است که بعد از تخریب ، به جای آن بنایی باشکوه و دارای ایوان رفیع ، گنبد بلند ، رواق ، حرم و صحن ساخته اند. چهار درب ورودی مرقد ، توسط حاج احمد عظیم پور فرزند حسینخان نوراللهی کرمانی در تاریخ 1/1/74 به بقعه اهدا شده است .ساختمان این بقعه تا کنون سه بار بازسازی شده است .بنای اولیه از حدود قرن 9 هجری تا اوایل دوره قاجار موجود است .در دوره ناصر الدین شاه توسط میرزا محمد علی رئیس نظام کرمان بنای این ساختمان ساخته شده است که متاسفانه در زلزله سال 1360 هجری شمسی ،آسیب جدی دید .

ساختمان شترگلو

ساختمان شترگلو که در مشرق شهر ماهان و در جهت قنات وکیل آباد قرار گرفته یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی دوره قاجار است که به لحاظ معماری خاص از جاذبه های منحصر به فرد جنوب شرق کشور محسوب می گردد. این ساختمان کم نظیر به جهت استفاده از آجرهای سفالی در پوشش سقف و شیب بندی مناسب و دقیق از آفت نفوذ آب باران در امان مانده و به رغم گذشت سالیان در مجموعه آثار تاریخی دیار کریمان تا امروز که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان عزم خود را برای مرمت و بازسازی آن جزم کرده است، پایدار و پابرجا باقی مانده است.

مقبره شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی که به آستانه مشهور است، درواقع یکی از کامل ترین و زیباترین مجموعه های معماری است که در ماهان قرار گرفته است. شاه نعمت الله ولی از مشهورترین عرفای ایران در دوران تیموری است که علاوه بر مصنفات متعدد عرفانی شعر هم می سرود و تخلص شعری وی سید بود.این بنا که امروزه 32000 مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بالای فضایی چهارگوش درون باغ بزرگی بوده که در دوره های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده است. عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت الله ولی صحن ها و رواق های پیرامون آن نزدیک به شش هزار مترمربع گستردگی دارد. این عمارت آمیخته ای هنر معماری شش سده اخیر است.

یخدان لنگر

از آثار دیدنی روستای لنگر، یخچال قدیمی آن است که با توجه به هوای گرم منطقه در نوع خود جالب توجه است. یخچال لنگر در شرق روستا قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به حدود 250 سال پیش می رسد. در گذشته و در زمانی که هنوز تکنولوژی های بشری وسایلی مانند یخچال را نساخته بود، مردم مناطق گرجهت ایران با استفاده از هوش خود و به کارگیری طبیعت برای روزهای گرم سال یخ ذخیره می کردند.

حمام خان ماهان

حمام خان، حمامی سنتی است که احتمالا زمان ساخت آن به دوران قاجار باز می گردد. این حمام دارای قسمت های مختلفی از جمله رخت کن، گرم خانه و خزینه است. این حمام در حال حاضر نیز دایر است و صبح ها مخصوص آقایان و عصرها مخصوص بانوان است. از نکات جالب توجه این حمام، خزینه آن است که اکنون نیز مانند گذشته از آن استفاده می گردد.

هفت باغ

به منظور گسترش گردشگری در این منطقه و جذب میلیون ها توریست به کرمان و جنوب شرق کشور ، بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی که ارتباط بخش تاریخی کرمان با باغ شهر زیبای ماهان را فراهم می کند طراحی شده است . این بزرگراه درواقع محوری گردشگری است که از شهر کرمان تا ماهان امتداد دارد. در دو طرف این بزرگراه مکان های مختلف گردشگری و تفریحی قرار گرفته است و ویلاهای بسیاری نیز در این مکان ساخته شده است ودرواقع بستری مناسب برای ایجاد دهها هتل ، متل ، مراکز تفریحی طبیعت گردی ، انواع مراکز ورزشی ، تجاری و فرهنگی است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تاپ تراول
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 497

به "مکانهای دیدنی ماهان Mahan" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکانهای دیدنی ماهان Mahan"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید