هاوس هیلتل سوئیس، قدیمی ترین رستوران گیاهی در جهان، عکس

به گزارش مجله بای بلاگ، در غذاهای سوئیسی معمولاً از گوشت و سیب زمینی استفاده می شود. به همین دلیل شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم که اولین رستوران گیاهی جهان در این کشور قرار گرفته است! این رستوران که نامش هاوس هیلتل (Haus Hiltl) است، بیش از یک قرن پیش در سوئیس و شهر زوریخ تأسیس شد و اولین رستوران در این کشور و جهان بود که منوی غذایش، هیچ گزینه ای برای انتخاب غذاهای گوشتی نداشت. در ادامه با چگونگی روی کار آمدن این رستوران بیشتر آشنا خواهیم داد.

هاوس هیلتل سوئیس، قدیمی ترین رستوران گیاهی در جهان، عکس

120 سال تاریخ

رستوران هاوس هیلتل در سال 1898 میلادی افتتاح شد و نام آن به عنوان قدیمی ترین رستوران گیاهی جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است. امروزه مدیریت این رستوران را چهارمین نسل از همان خانواده ای برعهده دارد که آن را تأسیس کرده بودند. هاوس هیلتل هم اکنون یکی از معروف ترین و بهترین رستوران های زوریخ است و گیاه خواران از کیفیت غذاهای آن راضی هستند و حتی گوشت خواران نیز به خوش طعمی غذاهای گیاهی آن اعتراف می کنند. اما اوضاع همیشه به این شکل نبوده است.

نام رستوران ابتدا چیز دیگری بود

یک خانواده مهاجر اهل کشور آلمان ، رستورانی به نام وِجِتریا (Vegetaria) را در سال 1898 میلادی در سوئیس بنیان گذاشت؛ اما این رستوران نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند. در این دوره از تاریخ، به گیاهخواران در کشور سوئیس لقب چرنده یا همان علف خوار می دادند و نخوردن گوشت برایشان مسئله ای عجیب و غریب به شمار می رفت.

دکتری سوئیسی، رژیم گیاهی را توصیه کرد

آمبروزیوس هیلتل (Ambrosius Hiltl)، خیاطی آلمانی بود و در سال 1898 میلادی به شهر زوریخ نقل مکان کرد. او 3 سال بعد به بیماری روماتیسم مبتلا شد و شدت بیماری به قدری بود که دیگر نمی توانست به کار خود ادامه دهد. هیلتل با ناامیدی به دنبال درمانی برای بیماری خود می گشت تا این که با رژیم گیاهخواری دکتر معروف سوئیسی، یعنی ماکسیمیلیان بیرچر بنر (Maximilian Bircher-Benner) آشنا شد. بیرچر بنر از پیشگامان تخصص تغذیه به حساب می آمد که تصمیم گرفت از خوردن گوشت دست بکشد و غذای مشهور موسلی نیز از ابتکارات او به شمار می رود.

از خیاطی به رستوران داری

تنها رستوران گیاهخواری کشور سوئیس که امروزه آن را با نام Vegetarierheim می شناسند، شرایط خوبی در سال 1903 میلادی نداشت. خوشبختانه آمبروزیوس هیلتل که حالش بهبود پیدا کرده بود و دیگر حرفه قبلی اش یعنی خیاطی را ادامه نمی داد، به نجات این رستوران آمد. او به عنوان مدیر این مکان شروع به کار کرد و به بازسازی اساسی آن پرداخت تا جذابیت بیشتری برای مشتریان داشته باشد. به کمک مداخله او، این رستوران کم کم توانست از مخمصه نجات پیدا کند و هیلتل بعد از ازدواجش در سال 1904، مدیریت رستوران را به طور کامل به تصاحب خود درآورد و نام آن را به هاوس هیلتل تغییر داد. 3 سال بعد، آمبروزیوس هیلتل شهروند کشور سوئیس شد و این ملک را به همراه همسرش خریداری کرد.

خانواده ای بدعت گذار

رستوران هاوس هیلتل همیشه ایده ای خلاقانه برای ارائه داشت و در سال 1931، به عنوان اولین رستوران در زوریخ معرفی گشت که آشپزخانه ای تمام الکتریکی را در برمی گرفت. پسران آمبروزیوس هیلتل یعنی والتر و لئونارد نیز مانند پدرشان ایده های جدیدی را برای پیشرفت این رستوران در سر داشتند. آن ها چندین سال بعد، تغییرات گوناگونی به خصوص در منوی غذا اعمال کردند و سفر همسر لئونارد به هند برای شرکت در گردهمایی گیاهخواران در دهلی نیز تأثیر مثبتی بر روی این موضوع داشت. او با ایده های جدیدتر و دستور پخت غذاهای متنوع به سوئیس بازگشت و گنجاندن غذاهای هندی در منوی رستوران هیلتل، نتیجه ای رضایت بخش به همراه داشت. پسر لئونارد بعد از او مدیریت رستوران را برعهده گرفت و نام آن را به هیلتل وِجی (Hiltl Vegi) تغییر داد. پسر او هم به همین ترتیب از ایده های خلاقانه خود کمک گرفت و با بازسازی رستوران و افزایش ساعت فعالیت آن توانست مشتری های جوان بیشتری را به سمت آن جذب کند.

هاوس هیلتل امروزی

امروزه بازدیدکنندگان می توانند از صبح زود تا آخر شب به رستوران هاوس هیلتل رفته و غذاهای متنوع خوش طعم و باکیفیتی را سفارش بدهند که از سراسر جهان تأثیر گرفته است. هاوس هیلتل در شمار بهترین رستوران های گیاهی زوریخ واقع شده است و علاوه بر شعبه اصلی آن می توانید به شعبه های دیگر آن در زوریخ هم سری بزنید. با این که هاوس هیلتر قدیمی ترین رستوران گیاهخواری در جهان به حساب می آید، حال و هوای آن به هیچ وجه قدیمی و از مد افتاده نیست. با توجه به تعداد دفعاتی که خاندان هیلتل آن را بازسازی کرده اند، این رستوران توانسته است ظاهری شیک و جوان پسند به خود بگیرد. امروزه هاوس هیلتل در میان گیاهخواران طرفداران بی شماری پیدا کرده و حتی گوشت خواران را هم به سمت خود جذب کرده است.

منوی متنوع

منوی غذای رستوران هاوس هیلتل بر اساس غذاهای گیاهخواری تنظیم شده و گزینه های جالب متعددی را هم برای گیاهخواران و هم برای وگان ها در برمی گیرد. وگانیسم، یک روش زندگی و تغذیه به شمار می رود که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است. تمام غذاهای این رستوران با مواد مرغوب و دقت بالا پخته می شود و آشپزهای آن از محصولات محلی، میوه های تازه و رسیده و سبزیجات در پخت غذا کمک می گیرند. به همین دلیل است که حتی اگر گیاهخوار نباشید هم احتمالاً با رضایت از این رستوران خارج می شوید. غذای مخصوص این رستوران، تارتار هیلتل (Hiltl Tartar) است که آن را با بادمجان، بامیه و انواع ادویه جات می پزند و اگر به غذاهای گیاهی علاقه دارید، بهتر است حتماً آن را امتحان کنید.

فراتر از یک رستوران

رستوران هاوس هیلتل، چاره ای برای کسانی اندیشیده است که می خواهند در خانه خودشان غذاهای گیاهی بخورند. هیلتل شاپ (Hiltl Shop) در مجاورت این رستوران واقع شده و می توانید غذاهای خانگی و مخصوص گیاهخواری آن را خریداری کرده و با خود به خانه ببرید. حتی می توانید پا را فراتر گذاشته و در کلاس های هیلتل آکادمی (Hiltl Akademie) شرکت کنید که به طور گروهی یا فردی، پخت غذاهای گیاهی را به شما آموزش می دهند.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5285

به "هاوس هیلتل سوئیس، قدیمی ترین رستوران گیاهی در جهان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاوس هیلتل سوئیس، قدیمی ترین رستوران گیاهی در جهان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید