چرا از سریال نوروز رنگی استقبال شد؟، سیاست یک دهه ای تلویزیون که با نوروز رنگی جانی دوباره گرفت خبرنگاران

به گزارش مجله بای بلاگ، نمایش فرهنگ بومی مردم مشهد در کنار دوری از شوخی های سخیف بی نمک، از سریال نوروز رنگی اثری ساخت که هم روی آنتن پیروز بود هم در بین مشهدی ها.

چرا از سریال نوروز رنگی استقبال شد؟، سیاست یک دهه ای تلویزیون که با نوروز رنگی جانی دوباره گرفت خبرنگاران

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سریال نوروز رنگی، تلویزیون برای نوروز سال جاری با دستی پر وارد میدان شد، پخش 4 سریال و نمایش دو قسمت به جامانده از سریال پایتخت 6 از جمله اتفاقاتی بود که نشان داد رسانه ملی برای نوروز 1400 برنامه های متنوعی را تدارک دیده است.

در بین سریال هایی که برای پخش نوروزی انتخاب شدند، نام های آشنایی هم دیده می شد، از فصل سوم سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی تا گاندو 2 که فصل اول آن حواشی و جنجال های زیادی را ایجاد نموده بود، با این حال حضور دو سریال جدید یعنی نوروز رنگی و همبازی، بسیاری از توجهات را به خود جلب کرد که این سریال ها آیا پیروز می شوند مخاطبان را پای جعبه جادو بنشانند یا خیر؟

سریال نوروز رنگی جدیدترین ساخته علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی است که خیلی از مردم او را با استندآپ های کمدی خنده دارش در خندوانه می شناسند و اهالی فرهنگ و هنر با فیلمنامه های قوی او در سریال های طنز ماندگار تلویزیون از جمله ساعت خوش، کوچه اقاقیا، سه در چهار و ... به یاد می آورند. او این بار در قامت کارگردان و پس از تجربه آخر خط به تلویزیون بازگشت تا سریالی متفاوت از زادگاهش یعنی مشهد بسازد. سریالی که از همان ابتدا به نظر می رسید رویکردی متفاوت داشته و می تواند مخاطبان را خیلی زود به دور خود جمع کند.

نوروز رنگی سراغ اواخر دهه 60 رفته است. روزگاری که تقابل سخت سنت و مدرنیته در حال شکل گیری است و همین موضوع می تواند دستمایه اتفاقاتی گردد که جنبه طنز پیدا می نماید. ورود تلویزیون رنگی به خانه های مردمی که سال ها تلویزیون سیاه و سفید در خانه هایشان داشتند، سرآغاز ماجراست تا همه اهالی محل در خانه کسی جمع شوند که از این تلویزیون بسیار زیباتر برخوردار است و البته بچه هایی که برای رسیدن به آرزوی تماشای تلویزیون رنگی سر و دست می شنمایند.

سریال نوروز رنگی در کنار همه این موضوعات از پرداخت به فرهنگ و آداب و رسوم مردم مشهد غافل نمانده است. انتخاب بازیگران سریال که اغلب مشهدی هستند به همین دلیل بوده و حتی در انتخاب لوکیشن تصویربرداری نیز دقت فراوانی به عمل آمده است. جواد خواجوی که به نوعی نقش اصلی این سریال را دارد از بازیگران نام آشنای مشهدی است که سابقه طولانی در عرصه تئاتر دارد و در کنار آن معرفی بازیگر جدیدی به نام حمیدرضا حافظ شجری که از اهالی این استان است، به بومی شدن این اثر یاری فراوانی نموده است. نکته قابل توجه اینجاست که بازی این بازیگر جدید به شدت مورد استقبال مخاطبان و به ویژه مخاطبان مشهدی نهاده شده است و شیرینی آمیخته با طنز در رفتارهای او دل بسیاری از هوادارانش را به دست آورده است.

یکی از نکات قابل توجه در این سریال نمایش سادگی ، صمیمیت، صداقت و یکرنگی مردم مشهد در دهه 60 است. علی مشهدی که خود به خوبی این فضا را لمس نموده در نوشتن فیلمنامه نیز با ظرافت خاصی به این موضوع پرداخته است. همدلی مردم در یاری به جبهه ها در کنار یکرنگی همسایه ها با یکدیگر مشخصه اصلی است که سریال را از فضای خشک آپارتمانی یا طنزهای سخیف که با عبارت های مثبت 18 به دنبال خنداندن مخاطب هستند، کاملا دور می نماید.

قرارگرفتن این مشخصه ها در کنار یکدیگر یاری نموده است تا نوروز رنگی مورد استقبال مخاطبان رسانه ملی از جمله مردم مشهد قرار گیرد. با گذشت تقریبا یک هفته از پخش سریال های نوروزی از شبکه های مختلف سیما، جدیدترین نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از برنامه ها و سریال های نوروزی تلویزیون اعلام شد. براساس اعلام این نظرسنجی، سریال نوروز رنگی که از شبکه پنج سیما پخش می گردد با 18.4 درصد مخاطب و رضایت 82.6 درصدی درحد زیاد، رکورد سریال های شبکه پنج از سال 1397 تا به امروز را شکست. به عبارت دیگر، این سریال توانست رکورد بیشترین تماشاگر و رضایت را در بین سریال های پخش شده از شبکه پنج سیما از سال 1397 تا به امروز به خود اختصاص دهد.

بسیاری از چهره های هنری و مدیران شهر مشهد نیز نسبت به پخش این سریال واکنش های مثبتی از خود نشان دادند که حاکی از پیروزیت این سریال در جنبه نخبگانی شهر مشهد است.

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به روایت دقیق این سریال از سنت ها و آداب و رسوم مردم مشهد گفت: پرداخت صحیح به موضوع آداب و رسوم خراسان و همچنین لوکیشن محلی یا قومیتی دارای برکات زیادی است که مهمترین برکت آن برای فضای هنر، خدمت به اصل هنر است.

او معتقد است: به دلیل افزایش رسانه ها به ویژه در فضای مجازی، متأسفانه گاهی به این رویکرد به صورت کلیشه ای توجه می گرددد که با آثار فاخر می توان این راستا را خلاقانه پیش برد و قدم به جلو برداشت.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی درباره عناصر فرهنگی جریان ساز در زندگی مردم دهه 60 از جمله ساده زیستی که در سریال نوروز رنگی به نمایش درآمده است، می گوید: قطعاً توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی متناسب با فضای روز جامعه و ضرورت پرهیز از تجمل گرایی و مسائلی از این دست، می تواند حتی به بهبود زندگی مردم از لحاظ معنوی یاری کند.

آرش خیرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و از اهالی تئاتر استان استفاده از بازیگران بومی در این سریال را فرصتی مهم برای پرورش نسل جدیدی از بازیگران می داند و معتقد است: در دوره یکساله اخیر همه گیری کرونا که هنرمندان تئاتر و به ویژه بازیگران بومی ضربه خوردند، استفاده از بازیگران بومی در ساخت سریال نوروز رنگی بسیار مثبت و ارزشمند است و باید از عوامل فراوری فیلم تشکر کرد. دقت داشته باشید که مشهد دومین قطب تئاتر کشور است و بازیگران زیادی در این شهر رشد و پرورش پیدا کردند. البته در دوران قبل از کرونا هم چنین اقدامی بسیار خوب است. وقتی سریالی درباره مشهد می سازید، چه کسی بهتر از هنرمندان بومی است؟

ﻣﻴﺜﻢ ﻣﺮادی، رئیس سابق حوزه هنری خراسان رضوی و ﻣﻌﺎون راهبردی اﺳﺘﺎنﻫﺎی حوزه هنری نیز استفاده از لهجه مشهدی در این سریال را مزیتی برای آن می داند. او گفت: به نظرم اگر لهجه ها و گویش های مختلف کشورمان اعم از مشهدی، اصفهانی و ... در بستر داستانی خوبی قرار بگیرد، مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد. نمونه شاخص این موضوع را در سریال قصه های مجید داریم که گویش شیرین اصفهانی در درامی خوب و جذاب نشست و مورد استقبال مخاطب هم نهاده شد. گویش مشهدی ظرفیت های زیادی دارد که آقای علی مشهدی در سریال طنز نوروز رنگی به خوبی از آن استفاده می نماید. البته مهم این است که طنز ساخته شده فاخر باشد.

مرادی با اشاره به احتیاج مردم به زیارت و دوری از حرم، پیوند سریال نوروز رنگی با فضای قدسی حرم مطهر رضوی را مثبت ارزیابی نموده و می گوید: این سریال اگر بتواند پیوند خوبی با حرم علی بن موسی الرضا ایجاد کند می تواند حس و حال معنوی زیارت امام رضا در این ایام را به خانه های مردم از سراسر ایران بیاورد.

نوروز رنگی از جمله سریال هایی است که بار دیگر یادمان آورد بدون تیکه های جنسی و شوخی های غیرمتعارف هم می توان اثری طنز ساخت که مردم از آن استقبال نمایند. فرهنگ بومی استان ها و اقوام کشورمان ظرفیت بسیار بکری است که رسانه ملی در سال های اخیر سرمایه گذاری درستی روی آن نموده است و نوروز رنگی در جهت نمایش همین آداب و فرهنگ ساخته شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6861

به "چرا از سریال نوروز رنگی استقبال شد؟، سیاست یک دهه ای تلویزیون که با نوروز رنگی جانی دوباره گرفت خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از سریال نوروز رنگی استقبال شد؟، سیاست یک دهه ای تلویزیون که با نوروز رنگی جانی دوباره گرفت خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید