کار پس از تحصیل در کانادا

به گزارش مجله بای بلاگ، رپرتاژ آگهی - یکی از دغدغه های عظیم محصلان ایرانی در کشور کانادا، یافتن پاسخ این پرسش است که پس از اتمام دوران تحصیل در کانادا، چگونه می توانند کار و شغل مناسبی به دست بیاورند و کسب درآمد نمایند.

کار پس از تحصیل در کانادا

کانادا به عنوان یکی از مقاصد اصلی محصلان و مهاجران ایرانی، همیشه مد نظر مردم کشورمان به ویژه جوانان مشتاق ادامه تحصیل و جویای کار بوده است و طی سال های اخیر و با وجود همه مشکلاتی که بر سر راه مهاجرت تحصیلی و کاری برای هموطنانمان به وجود آمده، اما اشتیاق ایرانیان برای رفتن به کانادا به منظور تحصیل و اشتغال نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است. در این میان، همچنان یک سوال مهم و اساسی باقی است که ذهن همگان را به خودش مشغول نموده و آن هم اینکه چگونه و با چه شرایطی می توان پس از تحصیل کردن در کشور کانادا، مشغول به کار شد و کار به دست آورد؟

این مطلب درپی آن است که بهترین و البته منطقی ترین پاسخ به این سوال را به شما ارائه دهد.ابتدا باید نکاتی را درباره قوانین کار و کاریابی در کانادا مطالعه کنید.

3 باید و 3 نباید برای کسب کار در کانادا

هنگامی که صحبت از شرایط لازم برای به دست آوردن فرصت کاری پس از تحصیل در کانادا به میان می آید، شما با 3 شرط لازم روبرو می شوید که باید آنها را داشته باشید تا صاحب کار شوید و همچنین با 3 شرط روبرو خواهید شد که باید فاقد آنها باشید تا به یک کار دست یابید.

درباره سه شرط لازم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

** زمانی که می خواهید درخواست دریافت کار را ارائه دهید، دست کم باید 18 ساله باشید، یعنی با داشتن کمتر از 18 سال شما واجد شرایط دریافت کار پس از تحصیل در کانادا نخواهید بود.

** شما باید سابقه هشت ماه کار مداوم در کشور کانادا را در پرونده کاری خودتان داشته باشید. دقت کنید که مدت زمان کار پیوسته و پشت سر هم مد نظر است و با جمع آوری 8 ماه سابقه کار غیرپیوسته، شما واجد شرایط نخواهید بود.

** شما بایستی مدرک معتبر خودتان را از دانشگاه، کالج یا مدرسه دریافت نموده باشید، مدرکی که تایید کند شما دوره دانشجویی را کامل و با موفقیت پشت سر گذاشته اید. اگرچه اصل چنین مدرکی ارزش و سندیت بالایی دارد، اما رونوشت، نامه رسمی و حتی گواهی نامه معتبر از چنین مراکزی نیز برای تایید شما کافی است.

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره نمود، این است که کدامیک از مراکز آموزشی مورد تایید هستند. شما با مطالعه موارد زیر به ماهیت این مراکز پی می برید:

الف- مراکز دولتی پس از دبیرستان: این مراکز شامل کالج، دانشگاه، دانشگاه فنی و مهندسی می گردد.

ب- مراکز دولتی پس از دبیرستان: این مراکز شامل مراکز خصوصی می گردد که در حال فعالیت تحت قوانین مشابه مدارس و مراکز دولتی هستند. البته آنگونه که در حال حاضر مطرح شده، این که فعلا این قانون فقط تعدادی از مراکز خصوصی ایالت کِبِک را شامل می گردد.

پ- آن دسته از مدارس دولتی خصوصی یا متوسطه(ویژه ایالت کِبِک) که برنامه هایی با شرایط 900 ساعت یا بیش از آن را ارائه می هند.

ت- مدارس خصوصی کانادایی که مجوز اعطای قانونی مدارکی مانند کارشناسی یا لیسانس را مطابق قوانین استانی کانادا دارند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل حداکثر 90 روز پس از سرانجام دوره آموزشی فرصت دارید که برای دریافت اجازه کار اقدام کنید و این موضوع بسیار مهمی است که نادیده دریافت آن می تواند زحمات دوران تحصیل شما برای دریافت کار پس از تحصیل در کانادا را به باد دهد.

اکنون نوبت آن فرا رسیده است تا با 3 نکته آشنا شوید که پرهیز از آنها شما را واجد شرایط دریافت کار پس از تحصیل در کشور کانادا می سازد و در صورت داشتن هریک از موارد زیر شما در این راه ناکام خواهید ماند:

** مدت زمان تحصیل پیوسته شما در کشور کانادا کمتر از هشت ماه باشد.

** شما در برنامه بورسیه تحصیلی کشورهای مشترک المنافع(Global Affairs Canada) یا همان GAC درس خوانده باشید.

** دریافت بودجه از (Global Affairs Canada) یا همان GAC

آیا در کانادا هم استثنا وجود دارد؟

همانگونه که در کشور ایران شرایط خاص یا بعضی استثنائات برای اعطای یک امتیاز تحصیلی یا کاری وجود دارد، در کشور کانادا نیز برای دریافت کار پس از تحصیل به ویژه در زمینه تحصیلی بعضی استثناها وجود دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می گردد. در حقیقت، اگر در یکی از این گروه های زیر جای دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از سرانجام تحصیل باشید:

** این امکان وجود دارد که شما به عنوان محصل یک دوره هشت ماهه تحصیلی، آن دوره را در شش ماه به سرانجام رسانده باشید و بتوانید به کار دست پیدا کنید.

** مدت زمان حضور پیوسته یا ناپیوسته شما در یک یا دو موسسه آموزشی معتبر دارای DLI دست کم هشت ماه باشد. به این معنا که اگر از یک موسسه فاقد DLI به یک موسسه دارای DLI منتقل شوید، دست کم باید 8 ماه در موسسه دوم تحصیل کنید. درباره DLI هم بیان این شرح ضرورت دارد که DLI مخفف Designated Learning Institution به معنای موسسه آموزشی منتخب است. موسسه آموزشی منتخب به موسساتی اطلاق می گردد که توسط دولت فدرال یا استانی ارزیابی شده و برای میزبانی از دانشجویان بین المللی تائیدیه گرفته اند. بنابراین بایستی هنگام ثبت نام در یک موسسه در کانادا دقت داشته باشید که آن موسسه چنین شرایطی را داشته باشد.

با یک تیر، دو نشان را بزنید!

اگر شما بتوانید پس از سرانجام تحصیلات در کشور کانادا، مجوز کسب و کار را در این کشور به دست بیاورید، در حقیقت می توانید با یک تیر دو نشان را بزنید. چون پس از اتمام دوران تحصیل و به دست آوردن کار، می توانید با امضای قرارداد کاری، ویزای اقامتی خود را از ویزای تحصیلی به ویزای کاری تبدیل کنید. در صورت دریافت ویزای اقامت کاری نیز می توانید از مزایای ویزای اقامت پس از تحصیل در کانادا برخوردار شوید.

سنگ بنایی با ارزش برای کسب کار پس از تحصیل در کانادا

تا به امروز به دفعات در این مطلب با این موضوع روبرو شده اید که برای به دست آوردن فرصت شغلی، بایستی پس از تحصیل اقدام کنید. در حقیقت، تحصیل کردن و به دست آوردن مدرک تحصیلی معتبر از مراکز آموزشی معتبر که به آنها اشاره شد، سنگ بنای کسب کار در کشور کانادا محسوب می گردد. اکنون این سوال مطرح است که اساسا شرایط لازم برای تحصیل در کانادا چیست و یک نفر برای تحصیل کردن در کانادا باید از چه شرایطی برخوردار باشد تا پس از آن بتواند به دریافت فرصت شغلی در این کشور و حتی دریافت ویزای اقامت دائم بیاندیشد؟ یقینا پاسخ دادن به این سوال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون می تواند شما را به راحتی به سمت هدفتان یعنی کسب کار پس از تحصیل در کانادا راهنمایی و رهنمون سازد. بنابراین توصیه می گردد که ادامه این مطلب را با دقت هرچه بیشتر بخوانید تا سنگ بنای مورد نظر را به درستی کار بگذارید و این ساختار از ابتدا به بهترین شیوه بنا گردد. با هم مروی کوتاه و گذرا به این ویژگی ها می اندازیم:

** مدرک زبان را جدی بگیرید: تسلط به زبان بین الملل علاوه بر اینکه راهگشای زندگی شما در خارج از کشور و به ویژه کانادا خواهد بود، در اختیار داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در مقطع های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مهم و ارزشمند است. در این زمینه باید مدرک زبان با دست کم نمره 5 در آزمون آیلتس را داشته باشید. البته در بعضی از دانشگاهها و کالج های کانادا امکان تحصیل بدون در اختیار داشتن مدرک زبان هم گویا به وجود آمده است اما توصیه می گردد شما بنا را بر داشتن مدرک زبان بگذارید.

** پول یادت نره: تمکن اقتصادی برای د ریافت امکان تحصیل در کانادا یک شرط الزامی است و شرایط اقتصادی شما باید به گونه ای باشد که بتوانید ماموران مهاجرتی کانادایی را قانع سازید که از تمکن اقتصادی لازم برای فراهم آوردن امکانات اقتصادی به منظور تحصیل در کانادا برخوردارید و همچنین زندگی را نیز مدیریت خواهید کرد.

** پرچم معدل در کانادا هم بالاست: اگرچه در کشور کانادا مانند بسیاری از کشورهای غربی به کیفیت یادگیری و توان علمی شما اهمیت داده می گردد اما فر اموش نکنید که برای دریافت بورسیه تحصیلی و امکان درس خواندن در کانادا بایستی معدل بالایی داشته باشید.

در کنار توجه به این ویژگی های بسیار با اهمیت، باید به بعضی نکات دیگر هم توجه داشت. از جمله این که پس از سرانجام تحصیل در کانادا، چه اتفاقاتی ممکن است برای ادامه حضور و کسب و کار شما بیفتد.

پاسخ این است که به طور مسلم، به دنبال اتمام تحصیلات یک فرد متقاضی در کانادا، او بایستی کشور را ترک کند چون مجوز اقامت تحصیلی او به سرانجام رسیده است. اینجاست که موضوع به دست آوردن کار در کانادا برای باقی ماندن در این کشور و البته، به دست آوردن درآمد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می گردد. اکنون چنین فردی دو راه پیش رو دارد. نخست این که با توجه به شرایطی که بیان شد، درخواست کار بدهد و دوم این که برای دریافت مجوز اقامت دائم، به دنبال طی کردن مراحل آن برود که در این مورد دوم نیز کسب و کار می تواند بسیار راهگشا باشد و حتی اقامت دائم وی را در کانادا تسهیل کند. فرامش نگردد که به دنبال سرانجام مدت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، شما فقط می توانید سه سال دیگر در کانادا زندگی کنید و اقامت داشته باشید. پس بایستی از ابتدا به موضوع کسب و کار پس از تحصیل در کانادا اهمیت زیادی قائل شوید و نیم نگاهی نیز به مقوله کسب مجوز دائمیِ ماندن در این کشور یا اقامت دائمی داشته باشید.

اکنون فرض کنید که یک محصل در کانادا به هر دلیلی از ادامه تحصیل انصراف بدهد. سوال این است که تکلیف وی چه خواهد شد؟ طبیعی است که چنین فردی بایستی طبق قوانین مهاجرتی به کانادا، این کشور را ترک کند اما یک راه برای ماندن وی در کانادا همچنان باقی است و آن هم این که بتوان با امضای یک قرارداد کاری با یک کارفرمای کانادایی، به کار مشغول گردد و بازهم در کانادا باقی بماند.

ویزایی برای کار و اقامت دائم

فرض کنید که شما تحصیلات خودتان را در کشور کانادا به سرانجام رسانده اید و مدرک معتبری را از یک دانشگاه معتبر هم دریافت نموده اید. اکنون دریافت مجوز کار از سوی دولت کانادا از اهمیت بسیار زیاد برای شما برخوردار خواهد بود، مجوزی که به آن Post Graduation Work Permit گفته می گردد. در صورت داشتن چنین مجوزی، شما می توانید پس از گذشت مدت زمانی معین، برنامه اکسپرس اینتری یا همان برنامه مهاجرت تجربه کانادایی را برای اقامت دائم در این کشور به دست بیاورید.

نباید این موضوع را نادیده بگیرید که دولت کانادا برای حفظ دانشجویان بین المللی، مهاجرین، پناهندگان و شهروندی کانادا، برنامه ریزی خاصی را انجام داده است که از آن به عنوان اجازه کار پس از فارغ التحصیلی نام برده می گردد. این مصوبه دولت کانادا به فارغ التحصیلان بین المللی این امکان را می دهد تا درصدد به دست آوردن مجوز کار آزاد با مدت زمان حداکثر سه سال برآیند.

به این مضوع بسیار مهم نیز دقت داشته باشید که اگر بیش از یک دوره آموزشی را فرا بگیرید، مدت زمان ویزای مجوز کار پس از تحصیل می تواند برابر با مجموع زمان هر دو دوره محاسبه گردد. در این صورت ضرورت دارد اولا دوره ای را که گذرانیده اید، دست کم هشت ماه به طول انجامیده باشد و ثانیا این که شما واجد شرایط دریافت ویزای کار پس از فارغ التحصیلی نیز باشید که این موضوع نیز به دقت در سطرهای پیشین شرح داده شد.

امید است که با مطالعه این مطلب، به پاسخ تمامی سوالات خودتان درباره به دست آوردن کار و فرصت شغلی پس از تحصیل در کشور کانادا دست پیدا نموده باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6289

به "کار پس از تحصیل در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار پس از تحصیل در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید