کاهش تخلفات با الکترونیکی کردن دفترچه بیمه خبرنگاران

به گزارش مجله بای بلاگ، کشف فساد در کوهی از دفترچه های کاغذی امکان پذیر نیست، اما با الکترونیک سازی پرونده ها، می توان تخلفات را شناسایی و کاهش داد. وقتی از یک مطب پزشک، ارجاعات متعدد به داروخانه یا مرکز تصویربرداری می گردد، سیستم هشدار می دهد که این پزشک برای این مرکز، بسیار بالاتر از حد استاندارد، نسخه بیمار فرستاده است.

کاهش تخلفات با الکترونیکی کردن دفترچه بیمه خبرنگاران

داریوش چیوایی، کارشناس حوزه سلامت، در تبادل نظر با خبرنگاران پیرامون مزیت های اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت، اظهار کرد: نزدیک به 25 سال است که در زمینه الکترونیکی شدن نظام سلامت، قانون وجود دارد، ولی دولت های مختلف در اجرای آن غفلت نموده و بعضی از آن ها هم به صورت جزئی کار هایی انجام دادند. زمانی که از اجرای یک طرح صحبت می کنیم، مشکل فقط بحث فنی و زیرساختی نیست، الزامات اجرایی متعددی هم دارد. آنچه تعرفه ها، سردرگمی بیمار و نارضایتی پزشک در یک هفته اخیر نشان می دهد، تعیین است که وزارت بهداشت در اجرا و مدیریت این موضوع خوب عمل ننموده است.

چیوایی درباره سهولت کار بیماران با دفترچه های الکترونیک، توضیح داد: این طرح در دسترسی بیمار به سوابق پزشکی خود و کاهش هزینه ها و گاهی به نجات جان بیمار یاری می نماید. به عنوان مثال زمانی که یک فرد تصادف می نماید، به دلیل سوابق تعیین پزشکی او با استفاده از کد ملی، حتی اگر بدحال باشد، اورژانس می تواند تشخیص دهد که گروه خونی او چیست و فرد خون مورد احتیاج خود را دریافت کند.

این کارشناس سلامت، با بیان این نکته طرح دفترچه های الکترونیک، فواید بیشماری هم برای نظام سلامت کشور دارد، گفت: حاکمیت تا چه زمانی می خواهد اجازه دهد هزینه های نظام سلامت با سرعت رشد کند؟ دولت در پوشش هزینه ها به دلیل این افزایش سرسام آور دچار مشکل شده است. بدهی بیمه ها بالا رفته، چون بسیاری از این خدمات هزینه بر هستند در صورتی که احتیاج به انجام آن ها هم نیست، ولی، چون هیچ سابقه ای وجود ندارد، مکرر انجام می گردد.

وی درباره افزایش شفافیت در نظام سلامت با الکترونیکی شدن آن، اظهار کرد: کاری شبیه به پرونده الکترونیک سلامت، در یکی از بیمه های خصوصی انجام شد. به این صورت که اطلاعات نسخه های کاغذی را به صورت الکترونیکی ثبت کردند و نسخه ها را تطابق دادند. مثلا فلان بیمار چقدر هزینه در این بیمه داشته و پزشک چه میزان نسخه نوشته است که به نتایج عجیبی رسیدند. به عنوان مثال یک پزشک 30 میلیارد تومان پروتز برای چندین دفترچه تجویر نموده بود. این ها اتفاقاتی است که فقط با الکترونیک سازی می توان کشف کرد، زیرا نمی توان کوهی از کاغذ را آنالیز کرد و به تخلفات رسید. اکنون خبر هست که دفترچه های کاغذی را به ملبغ 20 میلیون خریداری می نمایند تا از آن ها سواستفاده نمایند.

چیوایی اضافه کرد: از این موارد مهم تر، برخط بودن این اقدام است. یکی از مزیت ها در برخط بودن، پرداخت به روز مطالبات پزشکان است. نسخه بعد از ارسال به داروخانه و دریافت دارو توسط بیمار، به بیمه ارجاع داده شده و شرکت بیمه گر هم پس از برآورد، سهم پزشک را به روز برای او واریز می نماید. به این ترتیب تخلفات به راحتی کشف می شوند.

وی ادامه داد: وقتی از یک مطب پزشک، ارجاعات متعدد به داروخانه یا مرکز تصویربرداری می گردد، سیستم هشدار می دهد که این پزشک برای این مرکز، بسیار بالاتر از حد استاندارد، نسخه بیمار فرستاده است. علت را آنالیز می نمایند و اگر فسادی باشد، به راحتی کشف می گردد. بنابراین، چنین طرحی در شفافیت نظام سلامت بسیار یاری نماینده است. نجات نظام سلامت ما در گرو اجرای این طرح در کنار طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است که اکنون نوع ناقصی از آن اجرا می گردد.

چیوایی در سرانجام گفت: در بحث زیر ساخت ها سابقه نشان داده که عملکرد خوبی داشتیم. به عنوان مثال در دهه قبل طرح الکترونیکی سازی دریافت سوخت را در سطح کشور توانستیم اجرا کنیم؛ لذا هیچ وقت مشکل، زیر ساخت نبوده است. مشکل، تعارض منافعی است که برای بسیاری افراد با شفاف شدن سیستم به وجود می آید و مقاومت این افراد که به انحای مختلف خود را نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6548

به "کاهش تخلفات با الکترونیکی کردن دفترچه بیمه خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تخلفات با الکترونیکی کردن دفترچه بیمه خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید