کلیات طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون مالی در خصوص طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه مورد آنالیز نهاده شد و تصویب شد.

کلیات طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد

سید احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با این طرح گفت: اجرای این قانون عامل موثری در افزایش فعالیت های فراوریی است و فاصله طبقاتی را کاهش می دهد و نوسانات قیمتی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و طلا را مهار می نماید.

وی توضیح داد: این طرح به 99 درصد جامعه که احتیاج مصرفی دارند یاری می نماید و صرفا برای کسانی است که بیش از حد احتیاج خود، کالا جمع آوری نموده اند و تنها ناراضیان آن سوداگران و دلالان هستند.

سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در موافقت با این طرح گفت: 8 درصد اقتصادیات بر CGT (اقتصادیات بر افزایش ارزش یا اقتصادیات بر سود سرمایه) در کشور آمریکا، 7 درصد در سوئد، 6 درصد در کره جنوبی و صفر درصد در ایران لحاظ می گردد و این در حالی است که قشر معلمان اقتصادیات می دهند اما دلالان هیچ اقتصادیاتی نمی پردازند لذا این طرح از سوداگری، دلالی و رانت خواری جلوگیری می نماید.

وی توضیح داد: این طرح می تواند مانع احتکار گردد، اقتصادیات بر عایدی سرمایه انگیزه تبدیل سرمایه به موارد مولد به جای غیرمولد را افزایش می دهد و ضمن افزایش جذابیت سرمایه گذاری، سهم مهمی در اصلاح منابع اقتصادی خواهد داشت که در راستای اصلاح ساختار بودجه خواهد بود.

محمد صفائی دلوئی، نماینده مردم گناباد و بجستان از دیگر موافقان این طرح گفت: در حال حاضر نظام اقتصادیاتی با در نظر دریافت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده و اقتصادیات بر عملکرد در حال تنبیه فراورینماینده است، این در حالی است که سوداگران هیچ اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند که موجب افزایش فاصله طبقاتی و فقر شده است.

وی اعلام نمود: بعضی افراد 700 خانه دارند و یا در جریان ثبت نام خودرو بیش از شش هزار خودرو ثبت نام کردند و میلیاردها تومان در جریان آن سود کردند اما یک ریال نیز اقتصادیات نمی دهند لذا این طرح باعث سوق دادن سرمایه به سمت فراوری خواهد شد و ایران را به سمت افزایش فراوری می برد.

همچنین در این نشست عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مخالفت با این طرح گفت: اگر قرار است طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه، سرمایه ای را از بخش های اراضی کشاورزی و مسکونی، خودرو و باغ شهرها به سمت فراوری راهنمایی کند باید محل مصرف آن تعیین باشد.

وی اضافه کرد: افزایش روزانه اقتصادیات ها مسائل موجود در زمینه خودرو و مسکن را رفع نمی نماید، مگر چه میزان از سرمایه مردم در بخش خودرو سرمایه گذاری شده است، این طرح نه تنها مانع از حرکت نقدینگی به سمت بخش های مسکن و خودرو نمی گردد بلکه قیمت آن ها را نیز افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: با وضع اقتصادیات های مختلف که فشار آن بر مردم وارد می گردد و مجددا تورم فراوری می نماید نمی توان نقدینگی را کنترل کرد و کلیات طرح مذکور جوابگوی مطالب مطرح شده نیست.

همچنین محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مخالفت با طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه، گفت: طی سال های اخیر بعضی قصد داشتند مجوز دریافت اقتصادیات بر عایدی سرمایه را از مجلس بگیرند تا به امروز در این زمینه پیروز نبودند.

وی با اشاره به اینکه دولت موضوع اقتصادیات بر عایدی سرمایه را به اسم طرح آورده تا اگر آسیبی داشته باشد به مجلس برگردد، اضافه کرد: اقتصادیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد.

برای مطالعه متن طرح مجلس در خصوص اقتصادیات بر عایدی سرمایه، اینجا را کلیک کنید.

اخذ اقتصادیات بر عایدی سرمایه می تواند بورس را به مقصد اول نقدینگی تبدیل کند تا پول های سرگردان به سمت فراوری و بازار سرمایه راهنمایی شوند.

منبع: ایرنا و بورس نیوز

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7362

به "کلیات طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیات طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید