کمبود پزشک در مناطق محروم گرفتار کوچه پس کوچه های سردرگمی مسئولان ، مشکل توزیع ناعادلانه پزشک کجاست؟

به گزارش مجله بای بلاگ، مدیریت غلط نیروی انسانی در وزرات بهداشت باعث شده امروز در بسیاری از مناطق محروم کشور پزشکان متخصص و حتی در مناطق دور افتاده پزشک عمومی حاضر نباشد مسئله ای که مسائل زیادی را به مردم این مناطق تحمیل نموده است.

کمبود پزشک در مناطق محروم گرفتار کوچه پس کوچه های سردرگمی مسئولان ، مشکل توزیع ناعادلانه پزشک کجاست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، محمد زنده دلی- مدیریت غلط نیروی انسانی در وزرات بهداشت باعث شده امروز در بسیاری از مناطق محروم کشور پزشکان متخصص و حتی در مناطق دور افتاده پزشک عمومی حاضر نباشد مسئله ای که مسائل زیادی را به مردم این مناطق تحمیل نموده است بالا رفتن هزینه درمان، تاخیر در درمان، سفر های درمانی به شهر های دیگر و حتی وخامت بیشتر یا مرگ بیماران ناشی از سردرگمی مسئولان وزرات بهداشت در مدیریت نیروی انسانی در کشور است به نحوی که حتی ظاهرا مشخص نیست شرایط موجود به خاطر کمبود پزشک در کشور است یا توزیع ناعادلانه پزشکان بعد از اتمام دوران تحصیلآخر کمبود پزشک داریم یا نه؟

ایرج حریرچی معاون درمان وزیر بهداشت معتقد است کشور دچار کمبود پزشک است وی می گوید: شاخص تعداد پزشکان در کشور 1.6 به ازای هر 1000 نفر است در صورتی که کف مورد احتیاج 1.5 پزشک به ازای هر 1000 نفر است و این یعنی ما در کشور کمبود پزشک داریم.

از سویی دکتر نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون 55 هزار دانشجو پزشکی داریم و سالانه 7 هزار نفر فارغ التحصیل می شوند معتقد است در کشور کمبود پزشک وجود ندارد.

محمود جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور هم اعتقاد دارد دلیل کمبود پزشک این است که تعداد زیادی از پزشکان از کشور خارج می شوند وی نبود انگیزه کاری در درون کشور و احتیاج کشور های همسایه را دلیلی اصلی مهاجرت پزشکان میداند.

ادعایی که دکتر حریرچی ضمن تکذیب آن می گوید: ((بسیاری از این اخبار نادرست است بعضی از همان ابتدا برای ادامه تحصیل به خارج می فرایند و در خارج مدرک پزشکی را اخذ مینمایند، اما مهاجرت پزشکان نسبت به سایر اقشار بیشتر نیست. همه کشور ها از جمله کشور خودمان قوانین سختی برای جذب پزشک دارند که مهاجرت پزشکان را سخت و محدود می نماید))

البته دکتر بشیر خالقی عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس دهم معتقد است کشور کمبود پزشک ندارد و هر چه مشکل است در توزیع غلط کادر درمانی است.

توزیع ناعادلانه، چرا؟

امروز در شهر های عظیم بسیاری از پزشکان عموما دیگر صرفه اقتصادی در تاسیس مطب نمی بینند و حتی بسیاری از رشته های تخصصی هم از نظر تعداد پزشکان مربوطه اشباع شده اند، اما در بسیاری از شهر ها وشهرستان ها کمبود پزشک متخصص وجود دارد و مناطق محروم و دور افتاده حتی بغضا از داشتن پزشک عمومی هم محروم هستند.

امروز با ظهور ویروس کرونا و نگرانی ها در درمان و کنترل شیوع این بیماری در صورت عدم حضور کادر درمانی در مناطق شاید بیش از هر زمانی توجه را به مشکل نبود پزشک در بسیاری از مناطق کشور و در پی آن سخت شدن درمان برای تعداد زیادی از هموطنان جلب کند.

اما چرا توزیع پزشکان اینقدر ناعادلانه است؟

دکتر علیرضا قبادی متخصص داخلی در استان کردستان می گوید بسیاری از پزشکان مناطق محروم را به دلیل نبود امکانات و تجهیزات درمانی ترک مینمایند همچنین ایشان بیان داشتند: ((پزشکی که در سن 40 سالگی مدرک فوق تخصصش را کسب نموده انتظار دارد که فرزندش در بهترین مدرسه کشور ادامه تحصیل بدهد، بر همین اساس نبود کتابخانه، اینترنت و امکانات رفاهی از جمله عواملی است که موجب می شود پزشکان شهرستان های کوچک را رها نمایند))

معاون درمان وزارت بهداشت هم میگوید در حال حاضر فقط دو سال از خدمت پزشکان در اختیار وزارت بهداشت است و وزرات بهداشت کوشش میکند در این دوسال توزیع پزشکان در کشور عادلانه صورت می گیرد، اما بعد از این مدت دیگر عادلانه نیست و توازن بهم میخورد.

در این بین دکتر نمکی وزیر بهداشت بازهم نظر متفاوتی دارد وی موگوید 10 درصد از ظرفیت پزشکان برای مناطق محروم است و تردید ندارد که ظرف سه یا چهار سال آینده دور افتاده ترین نقاط هم پزشک خواهند داشت.

مشکل کجاست؟ چه باید کرد؟

ظاهرا هنوز مسئولان مربوطه نمیدانند علت نبود پزشک در مناطق محروم کشور چیست، به نحوی که همان طور که مشخص بود وزیر بهداشت، معاون درمان وزرات بهداشت، معاون سازمان نظام پزشکی و کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تا به حال به یک اجماع نظر نرسیده اند و سخنان متفاوت و در گاهی در تناقض با یکدیگر بیان می نمایند.

به نظر می رسد در اولین قدم ضروریست که مشخص شود مشکل نبود پزشک در مناطق محروم به دلیل کمبود پزشک است است یا توزیع ناصحیح و ناعادلانه در سطح کشورالبته قطعا دکتر بیسواد ضررش از کمبود پزشک به مراتب بیشتر است و جبران کمبود احتاقتصادی موجود نباید موجب افزایش غلط و بدون نظارت ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی باشد.

اما باید توجه نمود که به نظر می رسد در کشور جریانی وجود دارد که جان و سلامت انسان ها را فدای منافع اقتصادی می نماید این جریان به دنبال انحصار در بخش درمان و سلامت است و معتقد است اگر تعداد پزشکان زیاد شود موجب کاهش درآمد سایر پزشکان می شود؛ پزشکان و طبیبان مسلمان ایرانی همواره زبان زد فداکاری و ایثار بوده اند به همین سبب لازم است که تدبیری شود تا وزارت بهداشت تحت فشار جریان مذکور قرار نگیرد.

برای حل مشکل توزیع عادلانه نیروی انسانی دکتر حسینعلی شهریاری نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم معتقد است اگر قانون عدالت آموزشی که سال 92 تصویب شده اجرایی شود مشکل توضیع نا عادلانه پزشکان حل خواهد شد وی می گوید بر اساس این قانون، حداقل 30 درصد پزشکان درحوزه های تخصصی باید از مناطق محروم باشند، این تعداد پزشکان باید 3 برابر مدت تحصیل در شهر های محروم خدمت نمایند با شرایطی که حق جابجایی و مشخص رشته نیز ندارند و موظف هستند در مدت پیش بینی شده خدمت نمایند.

البته احتیاج است وزارت بهداشت مشوق هایی هم برای حضور پزشکان در مناطق محروم در نظر بگیرد به عنوان مسائل پزشکی که با وجود کمبود امکانات درمانی برای مداوای بیمارانش و کمبود امکانات رفاهی برای آسایش خانواده اش به مناطق محروم میرود و خدمت می نماید لایق این است که حقوقش به صورت چشم گیر بیشتر از پزشکان مناطق برخوردار باشد.

امروز با ظهور ویروس کرونا و نگرانی ها در درمان و کنترل شیوع این بیماری در صورت عدم حضور کادر درمانی در مناطق شاید بیش از هر زمانی توجه را به مشکل نبود پزشک در بسیاری از مناطق کشور و در پی آن سخت شدن درمان برای تعداد زیادی از هموطنان جلب کند. مسئله ای که احتیاج است مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت و درمان و مجلس شورای اسلامی هر چه زودتر برای آن تدبیری نمایند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3761

به "کمبود پزشک در مناطق محروم گرفتار کوچه پس کوچه های سردرگمی مسئولان ، مشکل توزیع ناعادلانه پزشک کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود پزشک در مناطق محروم گرفتار کوچه پس کوچه های سردرگمی مسئولان ، مشکل توزیع ناعادلانه پزشک کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید