کیهان: مشارکت معکوس سرمایه گذاران نتیجه سوءمدیریت دولت در بورس

به گزارش مجله بای بلاگ، روزنامه کیهان نوشت: دولت از یک سو به بی اعتمادی سهامداران دامن می زد و از طرف دیگر انتظار دارد کسری بودجه اش به وسیله بورس تامین گردد.

کیهان: مشارکت معکوس سرمایه گذاران نتیجه سوءمدیریت دولت در بورس

به گزارش روزنامه اصلاح طلب ابتکار، بازار بورس و سرمایه مدت هاست رنگ آرامش به خود ندیده است. در این میان گهگاهی پیشنهادی برای بهبود شرایط بازار مطرح می گردد اما فرایند بازار در این مدت نشان می دهد که پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده نه تنها نتوانست آرامش را به بازار بازگرداند بلکه در بعضی از موارد نیز به تنش ها دامن زد و سبب سقوط بیشتر شاخص شد و آن طور که به نظر می رسد معین نیست که بورس چه زمانی به رنگ قرمز شاخص خاتمه می دهد.

بازار بورس در هفته های اخیر و در این روزها، ریزش های 5 تا 9 هزار واحدی را تجربه نموده است. این ریزش های پی درپی سبب می گردد که مسئولان به فکر راهکاری برای نجات شرایط باشند و هرازگاهی تصمیمی اتخاذ نمایند. اخیرا محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد که طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان قیمت ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت 6 و منفی 3 افزایش می یابد.

به گفته وی پیش تر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیئت مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. این موضوع از ابتدای اردیبهشت اعمال می گردد و تا خاتمه اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری می نماید. اما پرسش مهم این است که تصمیم اخیر شورای عالی بورس چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟ فردین آقاعظیمی، کارشناس بازار بورس در پاسخ به این پرسش گفت: بعد از فراز و فرودهایی که از ابتدای سال 99 در بازار سرمایه داشتیم شاخص به حدی رسید که باید در جهت اصلاح قرار می گرفت. اصلاحاتی که از نیمه مردادماه رخ داد نظر همه را به خود جلب کرد. در این میان فعالان بازار و مسئولان اقتصادی در مجلس بارها مطرح کردند و گفتند که چرا دولت، جامعه را طی یک فراخوان عمومی به بورس دعوت کرد اما اکنون که بازار دچار تنش شده حمایتی از بازار نمی نماید؟ بهترین واکنش برای خنثی سازی این خواسته به حق فعالان، جلوگیری از ریزش شاخص بورس بود به همین دلیل راهکارهایی را ارائه دادند و اکنون سعی و کوشش بر این است که مانعی برای جلوگیری از افت شاخص ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر انتشار اوراق بدهی که به نوعی استقراض دولت است، نقدینگی را با خود می برد، به همین دلیل تلاقی این دو مورد (بازداشتن از اصلاح طبیعی سطح عمومی قیمت ها و شاخص، و همچنین حجم گسترده انتشار اوراق و تامین اقتصادی دولت از بازار سرمایه) دست نهادهای اقتصادی درگیری که اوراق را می خرند برای حمایت از بازار سرمایه خالی می نماید. به همین دلیل فرایند فعلی حتی با تصمیم اخیر سازمان (افزایش دامنه نوسان قیمت ها به مثبت 6 و منفی 3) نه تنها هیچ تاثیری بر بازار نمی گذارد بلکه کماکان محدودیت ها را افزایش می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط اعتماد سهامداران ادامه داد: در روزهای اخیر، برای اولین بار مشارکت خریداران سهامداران خرد طی 18 ماه اخیر به کمترین سطح خود رسید و این اتفاق نشان می دهد چنین تصمیماتی، موجب بی اعتمادی سهامداران خرد شده و این در حالی است که دولت به عنوان عظیم ترین شرکت انتظار بر این دارد که کلیه سازوکار بازار در جهت تامین خواسته های دولت که آن هم پوشش کسری بودجه است صرف گردد.

وی اظهار کرد: مسئولان فعلی سازمان بورس نه مانند روسای قبلی که کارشان به استعفاء ختم شد باید به منظور حفظ منافع سهامدارانش در برابر بعضی از خواسته های نابجا مقاومت نمایند.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7063

به "کیهان: مشارکت معکوس سرمایه گذاران نتیجه سوءمدیریت دولت در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیهان: مشارکت معکوس سرمایه گذاران نتیجه سوءمدیریت دولت در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید