12 گل خوراکی برتر و خواص بی نظیر هر کدام برای سلامتی

به گزارش مجله بای بلاگ، گل های خوراکی به طور معمول به نام یک تزئین و چاشنی رنگارنگ برای بشقاب غذاها به کار گرفته می شوند. ولی مزایای این گل ها تنها به ظاهرشان خلاصه نمی شود و آن ها سالیان سال است که در طب سنتی به دلیل ارزش غذایی بالایشان استفاده می شوند. در حقیقت، گل های خوراکی مانند اسطوخودوس، قاصدک و ختمی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و دارویی طبیعی برای بسیاری از مسائل و بیماری ها به تعداد می فرایند.

12 گل خوراکی برتر و خواص بی نظیر هر کدام برای سلامتی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ تفریح و بازی بیشتر بدانید.

گل های خوراکی معمولا سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که سلامت ما را بهبود می بخشند و جلوی پیر شدن را هم می گیرند. در این نوشته می خواهیم به بررسی 12 گل خوراکی بپردازیم و همچنین شیوه استفاده از آن ها را ببینیم. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

12 گونه از مهم ترین گل های خوراکی

شاید تعجب کنید از اینکه گل های خوراکی هم وجود دارند و شما می توانید از آن ها برای داشتن یک زندگی سالم تر کمک بگیرید. احتمالا تا به امروز نمی دانستید بسکمک از گل هایی که در باغچه خانه تان یا پارک ها پیدا می شوند، می توانند فواید گوناگونی برای سلامتی شما در پی داشته باشند.

در ادامه بهترین گل های خوراکی و ویژگی های سودمند آن ها را آورده ایم:

1. اسطوخودوس

گل های اسطوخودوس دارای مزه و بوی دل پذیر مرکبات هستند و می توان آن ها را در پخت وپز، چای، بستنی و خوراکی های دیگر به کار گرفت. فواید روغن اسطوخودوس کاملا شناخته شده هستند و از این روغن برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می شود.

اگرچه فواید مصرف گل های اسطوخودوس نسبتا کم هستند، ولی پژوهش ها بر این باورند که نوشیدن چای اسطوخودوس می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند. از گل های اسطوخودوس همچنین برای کمک به مسائل گوارشی مانند نفخ و حالت تهوع هم استفاده می شود.

2. کالاندولا

کالاندولا یکی از گل های خوراکی است که سده ها است از آن به نام یک زینت بخش به محیط و همچنین برای آشپزی استفاده می کنند. این گل، گیاهی ضدویروس است که با دارا بودن زردینه های نیرومند خود می تواند التهاب را کاهش دهد. این زردینه ها در واقع دلیل بنیادین زردرنگ بودن کالاندولا هستند و پرتوهای فرابنفش را هم پالایش می کنند.

پژوهش ها نشان می دهند آنتی اکسیدان های موجود در کالاندولا از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد و ترکیباتی مانند سیتوکین ها، که منجر به التهاب می شوند، محافظت می کنند. این گونه از گل های خوارکی همچنین حاوی اسید لینولئیک هم هست که همچون ماده ای ضدالتهابی و نیرومند کارکرد دارد. رادیکال های آزاد هم اتم یا مولکول هایی هستند که در صورت تجمع در بدن می توانند منجر به بیماری های خطرناکی مانند سرطان شوند.

3. ختمی

ختمی، گلی با رنگ قرمز تیره است که بیشتر برای تهیه چای استفاده می شود. چای سنتی گل ختمی با استفاده از بخش های خشک شده این گل، از جمله کاسه گل که لایه محافظتی گل ختمی است، درست می شود.

یک بررسی در سال 2018 درباره کاربردهای درمانی گل ختمی نشان می دهد که این گل برای کمک به داشتن فشار خون مناسب و سطح کلسترول متعادل استفاده می شود. افزون بر این، به دلیل داشتن آنتوسیانین ها و پلی ساکاریدها، به نام یک آنتی اکسیدان هم کار می کند. این دو ماده دارای فواید گوناگونی از جمله کاهش خطر ابتلا به مسائل قلبی و چاقی مفرط هستند.

4. رازیانه

همه بخش های گیاه رازیانه از جمله برگ ها و گل های آن قابل خوردن هستند. این گیاه یک سبزی زمستانی و مانند کرفس بوده که دارای مزه ای همسان با شیرین بیان است.

درست مانند بسکمک از گل های خوراکی، رازیانه هم سرشار از آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب های رادیکال های آزاد و پیری زودرس کمک می کند.

یک مطالعه که در مجله Journal of the Science of Food and Agriculture چاپ شد، نشان داد اندازه فنولیک موجود در گیاه رازیانه از برگ تا گلچه بیشتر می شود و در بخش گل دارای بیشترین اندازه است. به احتمال زیاد، شناخته شده ترین فایده رازیانه این است که می تواند به کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کند. جویدن دانه های این گیاه می تواند به تحریک مایعات گوارشی منجر شود. افزون بر این، ساقه آن هم سرشار از فیبر است.

5. قاصدک

قاصدک ها را معمولا به نام علف های هرز می شناسند، ولی آن ها دارای ارزش غذایی بالا و چشمگیری هستند. این گیاه در خانواده گل های کاسنیان قرار می گیرد و دارای گلچه های زرد مایل به نارنجی است.

گل های بالغ قاصدک به توپ های سفیدرنگی دگرگون می شوند که حاوی دانه ها و پرزهای ریز هستند. گل و برگ و ساقه های قاصدک همگی قابل خوردن بوده و حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A هستند که ثابت شده می تواند سلامت چشم را بهبود ببخشد و تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست را در پی داشته باشد.

بخش های سبزرنگ و گل های قاصدک بیشتر اوقات برای تهیه چای، سس، چاشنی ها، سالادها، پاستا و… به کار گرفته می شوند.

6. بابونه

مدت ها است که از بابونه به نام یک داروی گیاهی و برای افزایش طول عمر استفاده می شود. گل های بابونه را معمولا برای تهیه چای مصرف می کنند که گفته شده می توانند کاهش التهاب، افزایش آرامش و خواب بهتر، تسکین درد قاعدگی و رهایی از احتقان را در پی داشته باشند.

گل های بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ بوده که به صورت پودرهای خشک و عصاره های تأثیرگذار در دسترس هستند. احتمالا ساده ترین راه برای بهره مندی از فواید گل بابونه، تهیه چای و نوشیدن آن و لذت بردن از اثرات آرام بخش آن خواهد بود.

7. گل داوودی

گل داوودی یک گیاه پایا (دارای طول عمر بیش از 2 سال) است که در پزشکی عامیانه برای درمان سردرد، بی خوابی و اختلال های استخوانی استفاده می شود. این گونه از گل های خوراکی دارای مقادیر بالایی از آنتونسیانین ها هستند که گونه ای آنتی اکسیدان به تعداد می فرایند و مکانیسم های ضدالتهابی را تقویت می کنند.

در طب چینی، گل داوودی به دلیل ویژگی های آرام بخش خود شناخته می شود و به تسکین درد و آرامش کمک می کند. این گل همچنین برای تقویت سم زدایی و بالا بردن سطح انرژی هم استفاده شده و معمولا به نام چای مصرف می شود.

8. لادن

لادن، گیاهی است که برای سده ها در روش های درمانی طب سنتی در مناطقی مانند آفریقای جنوبی استفاده می شود. گل این گیاه دارای رنگ های گوناگون و بی تعدادی است که از میان آن ها می توان به قرمز، نارنجی و زرد اشاره کرد.

همه بخش های لادن ها قابل خوردن هستند و از وجود مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی ماند لوتئین برخوردارند. این گل های خوراکی برای مقابله با رادیکال های آزاد و تقویت سلامت چشم و پوست به کار گرفته می شوند. عصاره گل لادن به دلیل اثرات ضدباکتریایی دارای ارزش بالایی هستند و همچنین از خواص آنتی بیوتیکی طبیعی هم بهره مندند.

افزون بر این ها، گل های لادن را می توان برای تهیه سس پستو یا چاشنی دادن به سالادها استفاده کرد تا مزه ای ملایم و فلفلی به غذاهای شما ببخشند.

9. مریم گلی

مریم گلی یک بوته پایا است که گل های خوراکی با رنگ آبی مایل به ارغوانی یا سفیدرنگ پرورش می دهد. از این گل ها به طور معمول برای تهیه چای یا چاشنی استفاده می شود.

در پزشکی عامیانه، از مریم گلی برای درمان نقرس، التهاب، اسهال و زخم های درونی مانند زخم معده کمک گرفته می شود. پژوهش ها نشان می دهند این گل ممکن است تسکین دل درد و حتی تقویت سلامت شناختی را هم در پی داشته باشد. بهبود سلامت شناختی حاکی از افزایش هوش، تمرکز، وضوح ذهنی و فرایندهای فکری است.

10. گل جعفری

گل جعفری یکی دیگر از گل های خوراکی است که رنگ نارنجی روشن دارد و برای تهیه چای های گیاهی، پماد و تنتور (نوعی عصاره گیاهی) استفاده می شود. این گل دارای خواص تسکین دهنده است و بیشتر برای تسکین آفتاب سوختگی، گزش حشرات، زگیل ها و خشکی پوست به کار گرفته می شود.

چای گل جعفری دارای ویژگی های ضدالتهابی است و آنتی اکسیدان فراوانی هم دارد. مطالعات نشان می دهند که عناصر موجود در آن همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده هم هستند و گاهی اوقات این گل روی نقاط عفونی بدن قرار داده می شود تا نقش یک آنتی بیوتیک طبیعی را ایفا کند.

11. بنفشه

بنفشه ها به گل های وحشی معروف هستند و معمولا در نواحی معتدل جهان پیدا می شوند. این گل های آبی و بنفش خوش رنگ قابل خوردن هستند و همچنین مقادیر بالایی از ویتامین های C و A را در خود جای داده اند.

این گونه از گل های خوراکی بیشتر به صورت چای و شربت مصرف شده و در پخت وپز و همچنین به نام طعم دهنده در سوپ و سالاد استفاده می شود. با توجه به پژوهش ها، سیکلوتیدهای موجود در گل بنفشه دارای خواص ضدقارچی هستند و همچون یک سیستم دفاعی طبیعی در گیاهان به کار گرفته می شوند. بنابراین، با مصرف این گل می توان سیستم ایمنی را تقویت و از بیماری ها جلوگیری کرد.

البته باید یادتان باشد همه این بنفشه ها هم مفید نیستند. برای نمونه، حواس تان باید حسابی به بنفشه های زردرنگ جمع باشد، زیرا می توانند منجر به مسائل دستگاه گوارش شوند.

12. مرزنگوش

مرزنگوش یکی دیگر از گیاهان پایا است که سده ها است برای تهیه چای استفاده می شود. این گل، مزه و بویی همسان با پونه کوهی دارد ولی کمی ملایم تر و شیرین تر است.

گل ها و برگ های این گیاه قابل خوردن هستند و با تحریک غدد بزاقی می توانند به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک کنند. نوشیدن چای مرزنگوش یک شیوه درمانی طبیعی رایج برای یبوست، اسهال، گرفتگی ماهیچه ها و نفخ به تعداد می رود. پژوهش ها نشان می دهند ترکیبات آنتی اکسیدانی و شیمیایی موجود در این گونه از گل های خوراکی دارای خواص ضدالتهابی و حفاظت کننده از دستگاه گوارش هستند و می توانند سلامت شما را بهبود ببخشند.

چگونه از این گل های خوراکی استفاده کنیم؟

رایج ترین شیوه مصرف گل های خوراکی، درست کردن چای است. به طور کلی، می توانید گل ها را به مدت یک ساعت در آب داغ قرار دهید. همچنین می توانید از نور و گرمای داغ خورشید هم استفاده کنید و گل ها را به همراه آب به مدت یک روز در محیطی آفتابی بگذارید. افزودن لیمو و عسل به این چای های گیاهی هم راهی عالی برای شیرین کردن آن ها به طور طبیعی و سالم است.

گل های خوراکی را همچنین می توانید به نام تزئین و چاشنی به سس ها اضافه کرده یا در پخت وپز از آن ها استفاده کنید. برخی از این گل ها را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی یا چند شنبه بازار ها بخرید. پیش از خرید حتما حواس تان به نوع گل ها باشد و از خوردنی بودن آن ها مطمئن شوید. جدا از این ها، باید به شیوه پرورش گل ها هم دقت کنید. به یاد داشته باشید آن ها را از جاهایی تهیه کنید که از سموم دفع آفات یا هر گونه ماده شیمیایی دیگری استفاده نکرده باشند.

برای تمیز کردن گل های خوراکی هم کافی است آن ها را در یک کاسه آب سرد بگذارید و سپس روی یک حوله کاغذی قرار دهید تا با هوا خشک شوند. اگر نمی خواهید این گل ها را بلافاصله مصرف کنید، آن ها را در یک حوله کاغذی مرطوب بگذارید و سپس درون یک ظرف قرار دهید و در آن را کیپ کنید تا هوا وارد آن نشود. گل های خوراکی را تا مدت یک هفته می توانید در یخچال نگه دارید.

خطرات و نکاتی که باید بدانید

اگر می خواهید از گل های وحشی استفاده کنید، پیش از خوردن آن ها حتما از خوردنی بودن شان مطمئن شوید. گل ها تنها در صورتی قابل خوردن هستند و ضرری ندارند که به صورت ارگانیک و بدون استفاده از سموم دفع آفات، علف کش ها یا هر گونه اسپری های شیمیایی دیگر پرورش یافته باشند.

اگر برای نخستین بار از گل های خوراکی استفاده می کنید، با مقادیر کم آغاز کنید تا دستگاه گوارش شما با آن ها سازگار شود و همچنین حواس تان به نشانه ها و واکنش بدن تان هم باشد. افزون بر این، یادتان باشد اگر به گرده گل حساسیت دارید، حتما گل ها را کامل بشویید و گرده آن ها را از میان ببرید.

گلِ گیاهان و سبزیجاتی را که از گلخانه ها یا گل فروشی ها می خرید، هرگز نخورید، مگر اینکه از خوردنی بودن آن ها و اینکه با مواد شیمیایی پرورش نیافته اند، مطمئن شوید.

سخن پایانی

برخی گل ها که در مکان های گوناگون از جمله باغچه خودتان پیدا می کنید، قابل خوردن هستند. این گل های خوراکی سرشار از مواد مغذی هستند و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی را درون خود جای داده اند.

درست کردن چای با این گل ها یا استفاده از آن ها در پخت وپز، راهکاری ساده و فوق العاده برای دسترسی به فواید آن ها برای سلامتی به تعداد می رود. این گل های خوراکی که 12تا از آن ها را بررسی کردیم، می توانند سلامت دستگاه گوارش را بهبود دهند، جلوی پیری را بگیرند و همچنین درد را کاهش دهند و با عفونت ها مبارزه کنند.

بنابراین، از این پس دیدی متفاوت به این گل ها داشته باشید و از آن ها برای داشتن زندگی سالم تر کمک بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7782

به "12 گل خوراکی برتر و خواص بی نظیر هر کدام برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 گل خوراکی برتر و خواص بی نظیر هر کدام برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید