آخرین برگ برنده ترامپ

به گزارش مجله بای بلاگ، آنچه که در ایالات متحده آمریکا می گذرد نشان دهنده ورود این کشور به ورود عصر جدید از دموکراسی است که زایش تاریخی بزرگی را پشت سر می گذارد.

آخرین برگ برنده ترامپ

این زایش عظیم تاریخی مانند بسیاری از نقطه عطف های گوناگون تاریخ همه ملت های دنیا حاوی دردهای ناشی از این زایمان است و بالطبع انواع گوناگون نقد را به رفتارهای کنش گران سیاسی، کنش ورزان و کنش وران به دنبال دارد. ایالات متحده آمریکا در آستانه ورود به انقلاب صنعتی پنجم و اثرات ناشی از آن در عرصه های گوناگون حیات مردم آمریکا است. اثراتی که کشورهای دنیا و نظام بین الملل نیز شاهد آن خواهند بود. در عرصه داخلی، با وجود دائرالتمعارفی از آدمیان در 50 ایالت این کشور، شکل دریافت دولت فدرال و تکیه بر اکثریت دموکراتیک، آمریکا به دنبال ایجاد یک جامعه آزاد است. هم اکنون با توجه به فرایندهای موجود این کشور در پی بازآفرینی اصول در جهت اشاعه بیشتر امر دموکراتیک در فضای سیاسی است و این امر تا حدود زیادی با چالش های فراوانی روبرو شده است.

در عصر دانایی ملت ها تعیین است که برترین دموکراسی دنیا یعنی دموکراسی ایالات متحده آمریکا دارای چالش های جدی در عرصه گذار قدرت و در مراحل گوناگون تاریخی است. با تضمین های بسیار بالا و در جهت دموکراسی، بالغ بر 230 سال است که آمریکا با انتخاب 45 رئیس جمهور به عنوان برترین قدرت تاریخی در نظام بین الملل مطرح شده است؛ اما هم اکنون باید در باب جابجایی قدرت تضمین های بیشتری برای جهت گیری اصول سه گانه در جهت دموکراتیک داشته باشد. حزب دموکرات و جمهوری خواه پیر شده اند؛ یا باید خویشتنداری کنند و خانه تکانی شدیدی را در درون خود انجام دهند و عرصه را برای نسل جدید با افکار پیشرویانه تر باز کنند یا اینکه باید در درون خود دچار تضارب های قطبی شده در جامعه فعلی شوند. آنچه که هم اکنون پس از سال 2016 کاملا تعیین است این است که چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوری خواه مقاومت های درونی شکل گرفته است و ژنرال های 7 ستاره جمهوری خواه و دموکرات نمی خواهند عرصه را برای جوانان باز کنند.

به همین دلیل است که بین دو نفر از مسن ترین نامزدهای دو حزب رقابتی در می گیرد که هر دو به نوعی انگشت در چشم دموکراسی آمریکا فرو می کنند. امکان تخلف و تقلب را می توان در دموکراسی ها پذیرفته شده دانست اما اخلاق و انسان دموکراتیک اجازه آن را ندارد که خارج از قوانین و مقررات زمینه های برد قدرت را در جهت ماکیاولیستی آن فراهم کند. بنابراین نوع اخلاقیات کنش گران در این زمینه اهمیت پیدا می نماید؛ بدین ترتیب است که بسیاری اخلاق غیرفاخر و رفتار غیرپرستیژدار ترامپ را عامل مخالفت با او و همچنین رأی منفی او می دانند و در جهت مقاومت در برابر ریاست جمهوری مجدد او در 4 سال دوم قرار دریافتد. عده دیگر نقدهای دموکرات ها را خالی از نگاه دقیق و منصفانه به رفتار ترامپ در عرصه اقتصاد، کارآفرینی و تجدید قدرت آمریکا قبل از بحران کرونا را مورد توجه قرار دادند و در برابر حزب دموکرات رأی خود را به نفع ترامپ به صندوق ها ریختند.

شرایط فعلی حاصل رقابت بین حزب از هم پاشیده جمهوری خواه و ورود ترامپ به صحنه قدرت از سال 2016 و یا کوشش حزب دموکرات برای ایجاد فضای ضدترامپ در آمریکا بین حامیان و مخالفان او نیست. بسیاری از دموکرات ها به ترامپ رأی داده اند و در مقابل بسیاری از جمهوری خواستار به بایدن رأی داده اند. چنین جامعه ای که دو قطبی شده در جهتی حرکت خواهد نمود که اگر دموکرات ها و جمهوری خواستار به درون خود بازنگشته و فرآیندهای درون حزبی خود را ترمیم نکنند در آینده با چالش های جدی روبرو خواهند شد.

دموکراسی آمریکایی بر اساس اصولی که بنیانگذاران آن از جمله جورج واشنگتن، جفرسون و آدامز به آن شکل بخشیده اند، زمینه های ایجاد دیکتاتوری را تا سرحد امکان بسته است. از همین رو است که رئیس جمهوری قدرتمندی مانند ترامپ نمی تواند بدون توجه به قوانین و مقررات ناشی از ساختار دموکراتیک به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا جهت تاریخ را تغییر دهد.

ترامپ تنها از راه های قانونی می توند ثابت کند که آنچه در انتخابات برای جو بایدن حاصل شده غیرقانونی است؛ در غیر این صورت باید در 20 ژانویه کاخ سفید را ترک کند. به همین دلیل دیوان عالی می تواند آنالیز انتخابات را مورد پذیرش قرار دهد و با دستور دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا آرا بازشماری و در صورت تقلب و اثبات آن مانند زمان الگور و بوش رأی به نفع ترامپ صادر کند. در غیر این صورت ترامپ نمی تواند با اتکا به ادعاهای خود جهت را تغییر دهد.

نکته دیگر اینجاست که حزب جمهوری خواه ژنرال های هفت ستاره ای دارد که چندان روی خوشی به ترامپ نشان نمی دهند. ترامپ همانند قهرمان فیلم پاگنده به تنهایی در جهت انتخابات آمریکا حضور پیدا نموده است و در مواجهه با هم حزبی های خود همچون نقش صمد انگشت در چشم آنها فرو نموده است. در فرایند پیگیری دعاوی حقوقی او تنها شاهد حمایت لیندزی گراهام بودیم که بحث یاری اقتصادی را عنوان نمود. از همین رو در فرایند برگزاری انتخابات هیچ کدام از چهره های مطرح و عظیم جمهوری خواه از ترامپ حمایت به عمل نیاوردند. این عدم حمایت در برابر حمایتی که افرادی مانند باراک اوباما، برنی سندرز از جو بایدن کردند، شرایط و صندلی او را به خوبی در حزب جمهوری خواه تعیین می نماید.

310311

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4980

به "آخرین برگ برنده ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین برگ برنده ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید