آمریکا به دنبال حل بحران در افغانستان نیست

به گزارش مجله بای بلاگ، یک کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه گروه طالبان در افغانستان به صورت مسلح، مجهز و بی پروا در حال تصرف مناطق مختلفی از افغانستان است، گفت: درگیری های داخلی در افغانستان پیامدهای منطقه ای و جهانی دارد و باید این تحولات برای جامعه بین المللی نگران کننده باشد.

آمریکا به دنبال حل بحران در افغانستان نیست

نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگاران در ارتباط با آخرین تحولات در افغانستان و پیشروی های طالبان در این کشور گفت: به نظر من کسانی که سال های قبل از 2002 را به یاد داشته باشند درک درستی از شرایط فعلی افغانستان خواهند داشت. در حال حاضر طالبان مسلح، مجهز و بی پروا عمل می نماید. روستاها و مناطق دوردست را تصرف نموده و به سمت شهرها و کابل در حرکت است و این یک استراتژی است که از قبل نیز تا حدودی قابل پیش بینی بود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یک رژیم وقتی به وجود می آید تا زمانی که مورد حمایت قدرت های عظیم باشد می تواند پایدار باشد ولی به محض اینکه قدرت های عظیم دست از حمایت آن بردارند ممکن است سقوط کند. به مانند آنچه که ما امروز در افغانستان شاهد هستیم. دولت کابل تحت حمایت ناتو و آمریکا بود و اکنون این نیروها در حال خروج از افغانستان هستند و با توجه به این موضوع این پیش بینی وجود داشت که بار دیگر شاهد فضای بی ثباتی و جنگ داخلی در افغانستان باشیم. این تحولات باید برای جامعه بین المللی نگران نماینده باشد. درگیری ها در داخل افغانستان پیامدهای منطقه ای و جهانی دارد و باید به یاد داشته باشیم که حادثه 11 سپتامبر از افغانستان سرچشمه گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که آمریکایی ها راهنمایی آشوب ها و بی ثباتی در افغانستان را در دستور کار خود قرار داده باشند، گفت: به طور معمول واشنگتن در برخورد با بحران ها سه گونه عمل می نماید؛ یا کوشش می نماید بحران را فراوری کند، یا آن را حل نماید و یا آنکه آن را مدیریت کند و اکنون در موضوع افغانستان به نظر می رسد که آمریکا به دنبال حل بحران نیست بلکه می خواهد این بحران را مدیریت کند و این یکی از سناریوهای مطرح در زمینه تحولات در افغانستان است.

این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: به نظر می رسد که آمریکایی ها امیدوار هستند که بی ثباتی در افغانستان باعث ایجاد بی ثباتی در کشورهایی چون چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای مرکزی گردد و این یک پیامد خوب برای آمریکایی ها است چرا که آمریکایی ها می توانند به وسیله یک کشور، سه رقیب مهم خود در منطقه را درگیر نمایند و همان طور که گفتم این یکی از سناریوهای مطرح است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها اگر بخواهند هنوز می توانند به ایجاد ثبات در افغانستان یاری نمایند، گفت: آمریکایی ها این توان را دارند که به وسیله عملیات های پهپادی خود طالبان را کنترل نمایند چرا که طالبان دسترسی به پهپاد ندارد و امکان مقابله با حملات پهپادی را نیز ندارد. بنابراین نیروهای طالبان به وسیله حملات پهپادی به شدت آسیب پذیر هستند و آمریکا از این طریق می تواند طالبان را تحت کنترل درآورد.

شفیعی همچنین در خصوص سفر اخیر اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو مقام عالی رتبه افغانستان به آمریکا و ملاقاتشان با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حل بحران افغانستان گفت: به نظرم این سفر و این ملاقات خیلی دیر اجرا شده است و باید بسیار زودتر از این انجام می شد.

وی همچنین در خصوص کوشش های ایران برای حل این بحران گفت: بعید می دانم که ایران بتواند در این زمینه کاری انجام دهد چرا که نیروهایی که در عرصه میدان در موقعیت بالاتری قرار دارند به راحتی پای میز مذاکره نمی آیند و اکنون شرایط طالبان به این نحو است و آن ها در شرایطی به پای میز مذاکره می آیند که این مذاکره به تثبیت قدرتشان منجر گردد. طالبان زمانی وارد مذاکره می گردد که هر آنچه که به وسیله جنگ می خواسته به دست آورد به وسیله مذاکره به دست آورد و حال سوال این است که آیا کشورهای منطقه حاضر هستند چنین امتیازهایی را به طالبان بدهند.

شفیعی با اشاره به کوشش هایی که در عرصه منطقه ای و بین المللی برای حل بحران و جلوگیری از بی ثباتی در افغانستان در حال اجرا است، گفت: این کوشش ها باید انجام گردد ولی متأسفانه دیرهنگام است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7582

به "آمریکا به دنبال حل بحران در افغانستان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به دنبال حل بحران در افغانستان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید