امتحانات مجازی؛ استادان مخالف، دانشجویان موافق

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - برگزاری امتحانات مجازی دانشجویان یکی از پرحاشیه ترین، بحث های این روزهای دانشگاهیان و دانشجویان بوده است. اگر چه کوشش هایی برای برگزاری حضوری این آزمون در دانشگاه ها شد اما به خاطر شرایط کرونا و سلامت دانشجویان، رؤسای دانشگاه ها تصمیم گرفتند که این امتحانات را به صورت مجازی برگزار نمایند.

امتحانات مجازی؛ استادان مخالف، دانشجویان موافق

به گزارش ایران، در روزهای اول برگزاری این آزمون ها، ماجرای تقلـب دانشجویان به وسیله فضای مجازی با عنوان همیار تقلب خبرساز شد؛ بعد از آن هم دانشجویان تجربه های امتحانات مجازی خودشان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. امتحاناتی که از یک سو با رضایت دانشجویان و از سوی دیگر با نارضایتی استادان همراه بود. موضوع آنقدر داغ شد که مسئولان آموزش عالی هم نسبت به آن واکنش نشان دهند. منصور غلامی وزیر علوم درباره امتحانات انتها ترم دانشجویان با صراحت اظهار داشت: تقلب در امتحانات انتها ترم جزئی از تقلب علمی محسوب می گردد، با پلیس فتا و مجموعه های مرتبط هماهنگی شده و در قالب قانون مبارزه با تقلب با خاطیان برخورد خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم هم در حاشیه های امتحانات مجازی دانشجویان گفته است: همیار تقلب مسأله ای است که وجود دارد و جلوگیری از این اتفاقات واقعاً کار وزارت علوم نیست، بلکه پلیس فتا و وزارت ارتباطات باید درگیر این مسائل شوند. با این همه دانشجویان امتحانات خود را داده اند و دانشگاه ها هم هر کدام مدل های امتحانی خود را برگزار نموده اند، بیشتر دانشجویان امتحانات را بدون هیچ مسئله ای پشت سر گذاشته اما بودند دانشجویانی که در این امتحانات چالش های خاص خود را داشتند. چالش هایی همچون کافی نبودن زمان، قطع و وصل شدن اینترنت، تداخل امتحانات یا بروز مشکل در سایت دانشگاه هاو ... مریم علی محمدی دانشجوی سال سوم رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد است. او امتحانات مجازی اش را با دریافت نمره های خوب پشت سر گذاشته و حالا درگیر انتخاب واحد برای ترم جدید است. او درباره تجربه های امتحانات آنلاین می گوید: یکی از دردسرهای جدی ما قبل از کرونا امتحانات بود. همواره چند روزی در خانه می ماندم و کتاب ها را خیلی جدی حفظ می کردم تا حداقل نمره قبولی را در امتحان بگیرم، اما کرونا این یاری را کرد که امتحانات مجازی باشد و در امتحانات مجازی هم تقلب حرف اول را می زند.

در امتحانات حضوری هم تقلب می کردیم اما در این مدل امتحان تقلب ها بیشتر شده بود. گروه در واتس آپ تشکیل دادیم که استاد در آن حضور نداشت. وقتی امتحان آغاز می شد هر کسی جواب را می دانست در آن گروه می گذاشت. بعضی وقت ها هم که تحلیل بود، آن تحلیل را با وویس می گفت. البته بعضی استادان هم سختگیری می کردند. امتحانات را در اسکایپ و نفر به نفر می دریافتد. بعضی بچه ها از این مدل امتحان غافلگیر شده بودند و نتوانستند به سؤال استادان جواب دهند. برای امتحانات عملی هم بعضی استادان به صورت تئوری امتحان می دریافتد مثلاً اگر امتحان بسکتبال داشتیم اسم حرکت ها را می نوشتیم و برای استادان می فرستادیم. عده ای از استادان هم می گفتند باید بیرون خانه بروید و حرکت ها را با فیلم برای ما بفرستید. اگر امتحان تنیس روی میز بود، می گفتند بروید داخل پارک روی میز تنیس بازی کنید فیلم را بگیرید و بفرستید. رویا سیفی هم دانشجوی سال اول رشته معماری دانشگاه تهران است. او دانشجوی جدیدالورود بوده و تا به امروز هم ارتباطی با استادانش نداشته است: استادان ما بسیار سختگیر بودند، البته با استادانم زیاد آشنا نشده بودم اما از همان روز اول سختگیری داشتند. امتحان اگر 20 نمره بود استادان 10 نمره اش را برای حضور و غیاب گذاشته بودند. در طول ترم هم خیلی پژوهش می خواستند،اما کلاس های عملی مان کیفیت خوبی نداشت و امتحان هم به صورت تئوری گرفته شد و البته بعضی استادان هم برای امتحان کم وقت دادند و به جای امتحان کتبی بعضی درس ها را به صورت شفاهی در اسکایپ دریافتد. به نظرم با توجه به سختگیری مضاعف استادها برای جلوگیری از تقلب تعدادی از آزمون ها غیراستاندارد بودند، با این همه امتحانات نه سخت بود نه آسان. یک سطح متوسطی داشت و می شد نمره خوبی ازآن گرفت. اما یکسری مسائل هم داشتیم، اینکه زمان ها کم بود و در سامانه سؤالات به گونه ای بارگذاری شده بود که نمی توانستیم به سؤال قبل برگردیم و همین موجب استرس می شد اما در کل من راضی بودم.

تقلب معنا ندارد، دانشجویان باید تحلیل نمایند

هرچند دانشگاه ها با تأکید وزارت علوم راهکارهای مختلفی را برای امتحانات مجازی و امنیت امتحانات در نظر گرفته بودند از جمله اینکه امکان برگشت به سؤالات قبلی در آزمون مجازی برای دانشجو وجود نداشت، زمان آزمون محدود بود، در سؤالات چند گزینه ای، چینش گزینه ها برای دانشجویان تغییر می کرد. اما آن طور که بعضی استادان دانشگاه می گویند، فضا تا حدودی برای تقلب باز بود.

زهره انواری استاد دانشگاه تهران این موضوع را تأیید می نماید و می گوید: در دوران کرونا ما با دانشجویان مقطع دکترا مسئله ای نداشتیم، آنها هم آموزش را می دریافتد و هم پژوهش را انجام می دادند. موضوع دانشجویان کارشناسی ارشد و بویژه کارشناسی است. در این دوره از دانشجویان بیشتر تحلیل می خواستم. دانشگاه هم تأکید نموده بود که همه نمره دانشجویان از امتحان انتها ترم هم نباشد، برای همین در طول ترم از دانشجویان ارشدم خواستم تا مقاله بنویسند. بیشتر وقت ها مقاله هایی را در گروه و برای هر شخص می فرستادم تا آن را بخوانند و روی آن تحلیل ارائه دهند و نمره نهایی را ترکیبی از فعالیت های علمی در طول ترم و امتحان انتها ترم قرار دادم. دانشجویان ارشد هم در هر جلسه هر کدام شان ارائه های مخصوص خود را داشتند. هر دانشجو در هر جلسه باید دو هزار کلمه تحلیل درس را می نوشت و برایم می فرستاد. زمان امتحان هم می دانستم ممکن است دانشجویان شیطنت هایی انجام دهند و البته بعضی ها هم استرس اینترنت را داشتند، ممکن بود قطع و وصل گردد برای همین با صحبت هایی که در دانشگاه شد سؤالات را ساعت 8 صبح روی سامانه دانشگاه قرار می دادم و دانشجویان تا ساعت 8 شب وقت داشتند آن را ایمیل نمایند. بعضی درس ها را هم می گفتم به کتاب مراجعه کنید چرا که من تحلیل می خواستم.

دانشجو باید قدرت تحلیل داشته باشد، باید در طول ترم مقالات و نظریه ها را خوانده و تسلط روی آن داشته باشد. ارزیابی خودم از دانشجویان این است که بعضی ها خوب بودند و بعضی های دیگر نه. با این حال ما اینچنین امتحانات را برگزار کردیم و خب خودم علاقه مند به کلاس حضوری و امتحان حضوری هستم و فکر می کنم هر چقدر کیفیت کلاس مجازی خوب باشد به پای کلاس های حضوری نمی رسد. خودم هنوز دانشجویان ترم اولم را ندیده ام. علیزاده اقدم استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تبریز هم از مدل امتحان مجازی رضایت چندانی ندارد و می گوید: با اجبار این امتحانات را برگزار کردم. کرونا مانور واقعی برای دانشگاهیان بود. ما در آموزش مجازی مسائلی داشتیم که کرونا آمد و توانستیم سریع تر مسائل را رفع کنیم. با این حال نه امتحان مجازی، نه کلاس مجازی و نه کتاب مجازی جای کلاس واقعی دانشگاه را نمی گیرد. در کلاس های حضوری، استاد چهره به چهره با دانشجویان در ارتباط است، هنگام امتحان از روی صورت دانشجو می فهمد که آیا در طول ترم درس را فهمیده یا خیر. خودم که به دانشجویان اظهار داشتم از جزوه و کتاب استفاده نمایند چون می دانستم سؤالات به گونه ای نیست که همه یک تحلیل را داشته باشند. در بعضی درس ها هم یک سؤال تحلیلی می دادم و از دانشجو می خواستم خودش هم یک نظریه را تحلیل کند.

با این حال کرونا ما را در یک اجبار گذاشت و مجبور بودیم در این فضا امتحانات را برگزار کنیم. البته موافق این موضوع نیستم که دانشجویان در فضای مجازی تقلب می نمایند. دانشجو اگر بخواهد درس بخواند تقلب نمی نماید. همان طور که بعضی دانشجویان مقاله و انتها نامه می خرند تا مدرک بگیرند، بعضی ها هم هستند با تقلب ترم به ترم بالاتر می فرایند. با این حال دانشگاه و استاد هم در فرایند آموزش مجازی بسیار مهم است. هیچ وقت کلاس هایم را آفلاین برگزار نکردم، همواره وسط درس اسم چند دانشجو را می آوردم تا ببینم دانشجو در کلاس است یا حاضری زده و کلاس را رها نموده است.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6249

به "امتحانات مجازی؛ استادان مخالف، دانشجویان موافق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتحانات مجازی؛ استادان مخالف، دانشجویان موافق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید