اوبرادور: نهادی مثل اتحادیه اروپا در قاره آمریکا تشکیل گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ششمین نشست اتحادیه کشور های آمریکای لاتین و کارائیب (سِلاک) که با حضور ده ها تن از سران این منطقه برگزار گردید، خواهان تبدیل سِلاک به چیزی شبیه به اتحادیه اروپا شد.

اوبرادور: نهادی مثل اتحادیه اروپا در قاره آمریکا تشکیل گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس جمهوری مکزیک ضمن تاکید بر اهمیت ساختن ائتلافی در (قاره) آمریکا مشابه اتحادیه مالی که منشا ایجاد اتحادیه اروپا شد خاطر نشان کرد تشکیل این اتحادیه در صورت توافق در سه موضوع اساسی امکان پذیر خواهد بود: عدم مداخله و حق معین سرنوشت ملت ها، همکاری برای توسعه و یاری متقابل در جهت مبارزه علیه نابرابری و تبعیض.

اوبرادور در این اجلاس از سران دولت های آمریکای لاتین خواست تا متعهد شوند که به تصمیمات داخلی کشور ها احترام بگذارند و هیچ کشوری تحت هیچ انگیزه، دلیل و یا بهانه، به کارگیری پول، استفاده از زور و یا تبلیغات تحریم های مالی و دیپلماتیک، کشور دیگری را به زانو در نیاورده و تسلیم نکند.

مکزیک همزمان با دویستمین سالگرد استقلال، میزبان این نشست است.

شارل میشل رئیس شورای اروپا هم با شرکت در این اجلاس بر حمایت اتحادیه اروپا از ادغام مالی در منطقه آمریکای لاتین و یاری به کاهش پیامد های شیوع ویروس کرونا در این منطقه تاکید نمود.

منطقه آمریکای لاتین با توجه به پتانسیل ها بالای مالی، استراتژیک، ذخایر زیرزمینی، اهمیت سیاسی و امنیتی همیشه از موقعیت ویژه و جذابی برای سایر کشور های جهان و قدرت های عظیم برخوردار بوده است. جذابیت های فراوانی که سبب شده تا بازیگران جهانی، بخشی از اهداف خود را به وسیله نفوذ در این منطقه دنبال نمایند.

نفوذ رویکرد های سوسیالیستی و گرایش های چپگرایانه که بسیاری سرآغاز این فرایند را از زمان روی کارآمدن هوگو چاوز در ونزوئلا و بسط ادبیات ضد آمریکایی در منطقه می دانند سبب شد تا فرآیند همگرایی و همکاری های درون منطقه ای تقویت گردد. به نظر می رسد با تحکیم این نوع ائتلاف ها و حضور کشور های دیگر در این منطقه، آمریکای لاتین می تواند در برابر راهبرد های کلان بعضی قدرت های جهان مقابله کند.

کشور های امریکای لاتین که سال هاست با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم نموده اند می توانند با ایجاد ائتلاف و اتحادیه های موثر و قوی نه تنها بر این چالش ها غلبه نمایند بلکه توانایی این را خواهند داشت تا در برابر رقبا و دشمنانشان قد علم نمایند و نشان دهند دورانی که این کشور ها مجبور به تبعیت از قدرت های جهان بودند، به اتمام رسیده است.

پیش از این فشار ها و سیاست های خصمانه بعضی قدرت های جهان به ویژه آمریکا علیه شماری از کشور های آمریکای لاتین از جمله کشور های چپ گرا به دولتمردان آمریکای لاتین اجازه نمی داد طرح های خود را برای ساماندهی و بهبود شرایط کشورهایشان به طور سازنده ای رو به جلو پیش ببرند. برای نمونه فشار های آمریکا طی سال های اخیر بود که شرایط مالی ونزوئلا را وخیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8416

به "اوبرادور: نهادی مثل اتحادیه اروپا در قاره آمریکا تشکیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوبرادور: نهادی مثل اتحادیه اروپا در قاره آمریکا تشکیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید